ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیارک نزدیک زمین
علمی

چین می‌خواهد با یک فضاپیمای رباتیک از یک سیارک نزدیک به زمین نمونه‌برداری کند

محققان چینی طرحی را ارائه کرده‌اند که طی آن از یک بازوی رباتیک مکانیکی برای نمونه‌برداری از سیارک 2016 HO3 استفاده می‌شود.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

دولت چین ظاهراً به‌دنبال برنامه‌ای برای ارسال یک فضاپیمای رباتیک به فضاست تا بتواند از سیارکی که در فاصله نه‌چندان دور از زمین قرار دارد، نمونه‌برداری کند. این مأموریت با نام Tianwen 2 انجام خواهد شد و از کوچک‌ترین و نزدیک‌ترین «شبه-قمر» نزدیک به سیاره ما نمونه‌برداری خواهد کرد.

براساس گزارش The China Daily، چین می‌خواهد با کمک یک ربات از سیارک 2016 HO3 نمونه بردارد. در ادامه، بخش اصلی این فضاپیما به حرکت به‌سمت دنباله‌داری از کمربند سیارک‌ها ادامه می‌دهد تا به کاوش پیرامون آن بپردازد.

«یه پیجیان»، محقق ارشد فضاپیماها از آکادمی فناوری‌های فضایی چین، می‌گوید این مأموریت شامل ارسال یک راکت‌بر بزرگ خواهد بود که کاوشگری متشکل از دو بخش (یک مدارگرد و یک ماژول ورود مجدد) را به‌سمت 2016 HO3 می‌فرستد.

چین با بازوی رباتیک نمونه خاک سیارک 2016 HO3 را گردآوری می‌کند

این فضاپیما ابتدا به دور سیارک کوچک‌تر گردش می‌کند و بعد به آن نزدیک می‌شود تا با استفاده از یک بازوی مکانیکی خاک سطح سیارک را بردارد. این کاوشگر سپس به‌سمت زمین برمی‌گردد و ماژول نمونه‌های خود را در اتمسفر سیاره ما رها می‌کند.

مدارگرد این مأموریت که همچنان در فضا خواهد بود، سپس به‌سمت دنباله‌داری موسوم به 311P می‌رود تا به بررسی آن بپردازد.

سیارک 2016 HO3 که با نام 469219 Kamo'oalewa هم شناخته می‌شود، اولین‌بار در ماه آوریل سال 2016 از طریق یک تلسکوپ نقشه‌برداری از سیارک‌ها در رصدخانه هالیکالا در هاوایی کشف شد. محققان دریافته‌اند که این سیارک در مداری شبیه به زمین به دور خورشید می‌چرخد.

مأموریت Tianwen 2 دنباله‌ای بر مأموریت Tianwen 1 است که در سال 2021 انجام شد و طی آن یک کاوشگر به نام ژورونگ به مریخ رفت. «تیان‌ون» به‌معنای «پویشی برای حقیقت آسمانی» است که برای این مأموریت‌ها بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد.

چین در سال‌های اخیر تلاش زیادی کرده است تا در زمینه فعالیت‌های فضایی برنامه‌های بیشتری داشته باشد و به رقابت با آمریکا بپردازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی