ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ناسا
علمی

کاوشگر 15 ساله ناسا پس از راه‌اندازی مجدد سیستم، عملیات خود را آغاز کرد

فضاپیما IBEX ناسا که نزدیک به 3 هفته خاموش بوده، اکنون یک بار دیگر پس از راه‌اندازی مجدد فعالیت‌های خود را آغاز کرده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۰

ناسا اعلام کرد که کاوشگر مرز میان‌ستاره‌ای (IBEX) پس از گذراندن سه هفته در حالت اضطراری که به عنوان «حالت ایمن» (Safe Mode) نیز شناخته می‌شود، سرانجام دوباره کار خود را آغاز کرده است. تیم مسئول این مأموریت، در 2 مارس (11 اسفند) و زمانی که فضاپیما در نزدیک‌ترین نقطه خود به زمین قرار داشت، IBEX را دوباره فعال کرد.

ناسا در 18 فوریه اعلام کرد این فضاپیما که به اندازه یک لاستیک اتوبوس است، پس از تنظیم مجدد رایانه پرواز، به دستورات آن‌ها پاسخی نداده است. ناسا در آن زمان نوشت:

«در حالی که قبلاً نیز کامپیوترهای پرواز را ریست کرده بودیم، این بار تیم ما توانایی فرمان دادن به فضاپیما را در طول دوره بازیابی از تنظیم مجدد از دست داد. سیگنال‌های Uplink به فضاپیما می‌رسند، اما دستورات پردازش نمی‌شوند.»

شروع دوباره فعالیت‌های فضاپیما ناسا

فضاپیما IBEX که در مدار بالایی زمین کار می‌کرد، قرار بود در 4 مارس (13 اسفند) برای تنظیم مجدد برنامه خودران خود آماده شود، اما تیم این مأموریت تصمیم به ریست خارجی فضاپیما گرفتند که به کنترل‌کننده‌های آن اجازه می‌دهد تا کنترل فضاپیمای بی‌پاسخ را به دست بگیرند.

با این حال، مقامات ناسا اکنون اعلام کردند که اکنون همه‌چیز به حالت عادی بازگشته است: «دوری سنجی IBEX نشان می‌دهد که فضاپیما اکنون کاملاً قابل استفاده است و به‌طور عادی کار می‌کند.»

کاوشگر مرز میان‌ستاره‌ای ناسا در اکتبر سال 2008 برای مطالعه لبه بیرونی هلیوسفر با تمرکز بر حبابی که مرز بین محیط خورشید و فضای بین ستاره‌ای را نشان می‌دهد، به فضا پرتاب شد. در اولین سال پرتاب خود، این فضاپیما موفق شد تا به‌طور کامل از هلیوسفر نقشه‌برداری کند و هر شش ماه یک بار تصاویری از کل آسمان ارائه می‌کردند. مشهورترین کشف آن به ناحیه متراکمی از ذرات مربوط می‌شود که «نوار IBEX» نامیده می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی