ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماه
علمی

رولزرویس با حمایت دولت بریتانیا تا سال 2029 برای پایگاه‌های ماه رآکتور هسته‌ای می‌سازد

آژانس فضایی بریتانیا 3.5 میلیون دلار روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرده تا رولزرویس بتواند تا سال 2029 رآکتور هسته‌ای خود را به ماه بفرستد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

آژانس فضایی بریتانیا (UKSA) قراردادی 3.5 میلیون دلاری به رولزرویس برای توسعه یک رآکتور هسته‌ای ماژولار اعطا کرده است که می‌تواند تا سال 2029 روی ماه نصب شود و از پایگاه‌های دائمی انسانی در سطح ماه پشتیبانی کند.

UKSA در بیانیه خود توضیح می‌دهد که محققان رولزرویس روی یک برنامه میکرو-رآکتور کار می‌کنند تا بتوانند «تکنولوژی‌هایی را توسعه دهند که نیروی مورد نیاز انسان‌ها برای زندگی و کار روی ماه را فراهم می‌کند». در این بیانیه آمده است:

«تمام مأموریت‌هایی فضایی به منبع انرژی برای پشتیبانی از سیستم‌های ارتباطاتی، پشتیبانی از حیات و آزمایش‌های علمی وابسته هستند. انرژی هسته‌ای این پتانسیل را دارد که مدت زمان مأموریت‌های ماه و ارزش علمی آن‌ها را به‌طور چشمگیری افزایش دهد.»

رآکتور ماژولار جدید با کمک دانشگاه‌های آکسفورد، بانگور، برایتون و شفیلد توسعه خواهد یافت. همچنین این برنامه علاوه بر رآکتور، شامل ساخت فناوری انتقال گرمای تولیدشده توسط رآکتور و تبدیل آن به برق مفید نیز خواهد شد.

«ابی کلیتون»، مدیر برنامه‌های آینده رولزرویس، می‌گوید:

«بخش جدید بودجه آژانس فضایی بریتانیا برای برنامه میکرو رآکتور رولزرویس بسیار مهم است. ما مفتخریم که با آژانس فضایی بریتانیا و بسیاری از مؤسسات دانشگاهی بریتانیا همکاری کنیم تا بهترین نوآوری و دانش بریتانیا را در فضا به نمایش بگذاریم.»

مشکل تأمین انرژی روی ماه

اکثر فضاپیماهایی که در مجاورت زمین کار می‌کنند، از پنل‌های خورشیدی تغذیه می‌کنند، اما کاوشگرهایی که روی ماه فرود می‌آیند و قصد دارند حداکثر بیش از چند هفته فعالیت داشته باشند، نیاز به منبع تغذیه جایگزین دارند؛ زیرا ماه شب‌هایی دارد که 14 روز زمینی طول می‌کشد و دمای آن را به منفی 183 درجه سلسیوس می‌رساند که این امر می‌تواند به باتری‌ها و وسایل الکترونیکی ظریف آسیب برساند.

این منبع تغذیه جایگزین معمولاً مبتنی بر ژنراتورهای رادیو گرمایی است که در آن تجزیه‌شدن طبیعی عناصر رادیواکتیو مانند پلوتونیوم می‌تواند انرژی فضاپیما را تأمین کند یا حداقل می‌تواند تجهیزات را به اندازه کافی گرم نگه دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی