ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

عینک سونار
گجت ها

بی‌صدا حرف بزنید؛ این عینک می‌تواند با امواج سونار حرکات لب‌های شما را تشخیص دهد

محققان دانشگاه کورنل عینکی ساخته‌اند که می‌تواند با استفاده از امواج صوتی سونار حرکت لب‌های شما را تشخیص دهد و کلمات را از آن‌ها بفهمد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰

محققان دانشگاه کورنل فناوری جدیدی را توسعه داده‌اند که اجازه ارتباط بی‌صدا را فراهم می‌کند. دستگاهی که آن‌ها طراحی کرده‌اند، فناوری سونار را روی یک عینک قرار می‌دهد تا حرکت لب‌های کاربر را تشخیص دهد و کلمات او را بخواند. در ادامه می‌توان این کلمات را برای کسانی که با مشکلات تکلم روبه‌رو هستند روی بلندگو پخش کرد یا برای سیستم‌های کامپیوتری فرستاد.

عینک سونار دانشگاه کورنل از میکروفن‌ها و بلندگوهای ریز استفاده می‌کند تا کلماتی را که بی‌صدا توسط کاربر بیان می‌شود، تشخیص دهد. این دستگاه دوربین ندارد و بدون ایرباد کار می‌کند. کاربر برای استفاده از آن کافیست عینک را روی صورت خود بگذارد.

این دستگاه برای تشخیص حرکات دهان کاربر از یک الگوریتم یادگیری ماشینی کمک می‌گیرد تا به‌صورت آنی پروفایل‌های صوتی را تحلیل کند. این سازوکار باعث می‌شود دقت دستگاه در تشخیص کلمات به حدود 95 درصد برسد.

عینک سونار می‌تواند چه کاربردهایی داشته باشد؟

یکی از جذاب‌ترین کاربردهای این عینک برای افرادی است که با مشکلات صدا روبه‌رو هستند. این افراد می‌توانند تنها با تکان‌دادن لب، حرف‌های خود را به یک بلندگوی دیگر برسانند تا صدایشان از این طریق پخش شود. این دستگاه همچنین می‌تواند در کتابخانه‌ها برای کنترل موسیقی یا در کنسرت‌ها که سروصدای زیادی وجود دارد، برای ارسال فرمان‌های کلامی به سیستم‌های الکترونیکی استفاده شود.

محققان کورنل این فناوری را به‌شکلی ساخته‌اند که کوچک، کم‌مصرف و سازگار با حریم خصوصی باشد؛ به‌نحوی که هیچ اطلاعاتی موبایل شما را که با این عینک هماهنگ می‌شود، ترک نخواهد کرد. «چنگ ژنگ»، استادیار علم ارتباطات دانشگاه کورنل می‌گوید: «اکثر فناوری‌های حوزه تشخیص گفتار بی‌صدا محدود به چند فرمان از‌پیش‌تعیین‌شده هستند و به استفاده از دوربین نیاز دارند که مناسب و راحت نیست. ما [فناوری] سونار را به بدن می‌آوریم.»

محققان می‌گویند این سیستم در عرض چند دقیقه می‌تواند الگوهای گفتاری فرد را یاد بگیرد. این دستگاه همچنین درحال‌حاضر به‌گونه‌ای طراحی شده است که 10 ساعت عمر باتری داشته باشد. پژوهشگران حالا به‌دنبال تجاری‌سازی این فناوری هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی