ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان بالاخره معمای نحوه استفاده از تقویم 819 روزه تمدن مایا را حل کردند

پژوهشگران می‌گویند با بزرگ‌ترکردن وسعت نگاه خود توانسته‌اند از راز تقویم 819 روزه تمدن باستانی مایاها پرده بردارند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۹

پژوهشگرانی در آمریکا معمای تقویم 819 روزه تمدن باستانی مایاها را حل کردند. آن‌ها با استفاده از یک چرخه بلندمدت 45 ساله توانستند تشخیص بدهند که این تقویم برای پیش‌بینی موقعیت تمام سیارات در آسمان استفاده می‌شده است.

برای ما به‌عنوان تمدنی که به سال‌های 365 روزه عادت کرده، درک تقویمی با 819 روز بسیار دشوار است. این تقویم ظاهراً چهار بخش نامفهوم داشت و درک آن دشوار تلقی می‌شد. حالا محققان دانشگاه تولین ایالت لوئیزیانا اهداف استفاده از این تقویم اسرارآمیز را پیدا کرده‌اند.

آن‌ها برای این رمزگشایی به‌جای نگاه به بازه‌های زمانی کوتاه در تقویم، تمرکز خود را روی بیش از 20 دوره زمانی 819 روزه گذاشتند و الگویی را پیدا کردند که مرتبط با دوره هلالی (Synodic) سیارات بود. دوره هلالی به فاصله‌ای گفته می‌شود که طول می‌کشد تا یک سیاره از دید ناظر زمینی در نقطه همانندی‌اش در آسمان ظاهر شود.

تقویم باستانی مایاها چطور عمل می‌کرد؟

20 دوره 819 روزه معادل 16,380 روز یا تقریباً 45 سال است. اگر در این بازه زمانی به آسمان نگاه کنید، می‌توانید ببینید که این تقویم 819 روزه دقیقاً مطابق با دوره هلالی 117 روزه عطارد است. محققان می‌گویند مریخ هم با دوره هلالی 780 روزه دقیقاً مطابق با 20 سیکل از این تقویم است. از سوی دیگر، زهره برای مطابقت با 5 سیکل 819 روزه به 7 دوره هلالی نیاز دارد. برای مشتری 39 دور طول می‌کشد تا با 19 سیکل 819 روزه تطابق پیدا کند، درحالی‌که 13 دور زحل نیازمند 6 سیکل 819 روزه است.

پژوهشگران می‌گویند مایاها به‌جای تمرکز روی یک الی دو سیاره، تقویم بزرگ‌تری ساخته بودند که می‌توانست دوره‌های هلالی همه سیارات قابلمشاهده را پیش‌بینی کند.

درنتیجه، حالا محققان توانسته‌اند با انجام کمی محاسبات پیچیده ریاضی معمایی را حل کنند که سال‌ها آن‌ها را سردرگم کرده بود. نتایج این پروژه در مجله Ancient Mesoamerica منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی