ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سلامت

محققان رابطه بین تنهایی و تنها‌بودن را بررسی می‌کنند

رابطه بین تنهایی و تنهابودن همیشه روشن نیست. اکنون،محققان دانشگاه آریزونا این رابطه را تجزیه‌وتحلیل کرده‌اند.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۱۲ آبان ۱۴۰۲ | ۱۹:۴۵

در دنیایی پر از ارتباطات بی‌پایان و مداوم، رابطه بین تنهایی و تنها‌بودن همیشه روشن نیست. اکنون محققان دانشگاه آریزونا این رابطه را تجزیه‌وتحلیل کرده‌اند و دریافته‌اند که آن‌ها دو چیز متفاوت هستند که ارتباط نزدیکی باهم ندارند.

این مطالعه نشان داد که افراد تا زمانی که سه‌چهارم زمان خود را تنها نگذرانند، احساس تنهایی نمی‌کنند. بااین‌حال، زمانی که زمان تنهایی آن‌ها از 75 درصد فراتر می‌رود، اجتناب از احساس تنهایی برای آن‌ها دشوار می‌شود.

این مطالعه که در ماه سپتامبر، در ژورنال تحقیقات شخصیتی منتشر شد، به این نتیجه رسید که در میان افراد مسن، ارتباط قوی بین زمان صرف‌شده در تنهایی و احساس تنهایی وجود دارد.

«دیوید اسبارا»، استاد روانشناسی در یوآریزونا و نویسنده ارشد این مقاله گفت:

«شبکه اجتماعی افراد با افزایش سن کوچک‌تر می‌شود و توانایی وقت‌گذرانی با دیگران برای بسیاری از افراد مسن کاهش می‌یابد. در میان بزرگسالان 68 سال و بالاتر، متوجه شدیم که تنهایی به‌شدت با انزوای اجتماعی مرتبط است.»

اسبارا با اشاره به توصیه جراح عمومی ایالات‌متحده در سال 2023 در مورد الگوی افزایش تنهایی، گفت که روی تنهایی به‌عنوان یک عامل تعیین‌کننده سلامت متمرکز شده است:

«ما بیشتر و بیشتر در مورد اهمیت ارتباطات اجتماعی برای سلامت انسان می‌آموزیم و به‌نظر می‌رسد که تنهایی و انزوا مفاهیمی مرتبط اما متمایز هستند.»

«ماتیاس مهل»، استاد روانشناسی آریزونا و همچنین نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید:

«ما به اندازه‌گیری خوبی برای میزان زمانی که مردم به تنهایی می‌گذرانند نیاز داشتیم و به همین دلیل این تحقیق را آغاز کردیم.»

مهل در طول زندگی حرفه‌ای خود روشی را برای مطالعه فعالیت‌های اجتماعی در زندگی روزمره ایجاد کرده است. ضبط‌‌کننده فعال الکترونیکی یا EAR، برنامه‌ای است که با اجازه شرکت‌کنندگان، صداهایی را که هر 12 دقیقه تولید می‌کنند به مدت 30 ثانیه ضبط می‌کند. EAR ابزار مفیدی برای مشاهده رفتارهای اجتماعی روزانه است. در این مطالعه، محققان از این وسیله برای توصیف زمان صرف‌شده به تنهایی استفاده کردند.

اسبارا گفت:

«احساس تنهایی با تنها‌بودن متفاوت است و EAR یک روش جدید و هیجان‌انگیز برای ارزیابی زمان صرف‌شده در تنهایی است.»

به‌طور کلی، شرکت‌کنندگان در مطالعه، 66 درصد از زمان خود را تنها سپری کردند و کسانی که بیش از 75 درصد از زمان خود را تنها بودند، بیشترین احساس تنهایی داشتند. در تجزیه‌وتحلیل نتیجه از کل شرکت‌کنندگان، تنها 3 درصد همپوشانی بین احساس تنهایی و تنها‌بودن وجود داشت.

مهل گفت:

«در افراد جوان، تنهایی و تنها‌بودن دو چیز متفاوت هستند. آن‌ها ممکن است در میان جمع احساس تنهایی کنند یا زمانی که تنها هستند احساس تنهایی نکنند.»

مهل گفت که این احساس در مورد افراد مسن متفاوت است. در افراد مسن، از آنجایی که احساس تنهایی و تنها‌بودن ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، بودن با دیگران و معاشرت راهی برای مبارزه با احساس تنهایی است. او گفت که رابطه قوی بین این دو در بزرگسالان بالای 67 سال یافت شد و حدود 25 درصد بین تنهایی و تنها‌بودن در افراد مسن همپوشانی وجود داشت.

این مطالعه شامل بیش از 400 شرکت‌کننده با داده‌های آرشیوی جمع‌آوری‌شده در مجموعه‌ای از مطالعات در 20 سال گذشته بود.

اگرچه EAR مزایای زیادی دارد، اما روشی زمان‌بر برای تعیین کمیت معیارهای رفتار اجتماعی است. برای جلوگیری از ساعت‌ها کدگذاری فایل‌های صوتی و اندازه‌گیری کارآمدتر تنهایی، مهل اکنون با تیمی برای توسعه SocialBit کار می‌کند؛ اپلیکیشنی که روی یک ساعت هوشمند اجرا می‌شود، مشابه با ردیاب‌های تناسب اندام تجاری موجود.

به‌منظور تسهیل بیشتر ارتباط اجتماعی، ابتدا باید بتوانیم آن را به‌خوبی اندازه‌گیری کنیم. روش‌هایی مانند SocialBit می‌تواند به مردم بگوید: «شما برای مدت طولانی تنها بوده‌اید. وقت آن رسیده‌ است که سعی کنید مکالمه داشته باشید.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی