ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

مکعب سربسته؛ آیا روبیکا وارد حوزه تاکسی های آنلاین شده است؟

روبیکا، سوپراپ ایرانی، بعد از ماجراجویی­ های بسیار، گویا ماجرای جدیدی را آغاز کرده و آن خیز برداشتن برای ورود به حوزه تاکسی­ های اینترنتی است. این خبر نیست. بلکه تحلیلی است که از چند ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۵

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

روبیکا، سوپراپ ایرانی، بعد از ماجراجویی­ های بسیار، گویا ماجرای جدیدی را آغاز کرده و آن خیز برداشتن برای ورود به حوزه تاکسی­ های اینترنتی است. این خبر نیست. بلکه تحلیلی است که از چند اقدام اخیر این سوپر اپ می­ توان به آن رسید.

اولین نشانه خیز برای ورود به بازار تاکسی­ های آنلاین، منوی جدیدی است که به روبیکا اضافه شده است. در پایین صفحه روبیکا، در قسمت سفر و گردشگری، بخشی با نام خدمات تاکسی وجود دارد و با ورود به این بخش این پیام نمایش داده می­ شود: «نزدیک ترین تاکسی را با مناسب­ ترین قیمت درخواست دهید» در همان صفحه امکان پرداخت کرایه و راهنمای مسیرها و قیمت­ ها هم وجود دارد. اگرچه هنوز فعال نیست و با کلیک بر روی آن پیامی نمایش داده می­ شود مبنی بر اینکه به زودی خدمات تاکسی آنلاین در دسترس قرار می­ گیرد.

دومین نشانه، استیکرهای تبلیغاتی است که روی 60 هزار تاکسی رسمی تهران نصب شده است. تبلیغ مستطیل نسبتا کوچکی که در یک روی آن مبدا و مقصد تاکسی نوشته شده و در طرف دیگر، سه نام دیده می­شود؛ روبیکا، کارپینو و «تاکسی پلاس».

رقیبی با 25 میلیون کاربر!

با این مقدمه به نظر می­ رسد روبیکا قصد دارد وارد بازار تاکسی­ های آنلاین شود و مقدمات این کار را انجام داده و تبلیغات خود را آغاز کرده. روبیکا، بزرگ ترین سوپراپلیکیشن ایرانی است. او در سال­ های کوتاه فعالیت خود، به خوبی در بین همه شناخته شده و بر اساس آمارها بین 25 تا 30 میلیون کاربر دارد. این اپ، از ابتدای فعالیت تاکنون سعی کرده سرزمینی بزرگ خلق کند و همه امکانات یک سرزمین بزرگ را برای کاربران خود فراهم کند.

این همان ایده­ ای است که از سال 2013 در دنیا پا گرفت. اینکه سوپر اپلیکیشن­ ها در دنیا در صدد خلق دنیایی خیالی­ اند با همه امکانات لازم. از سرگرمی و موزیک و فیلم گرفته، تا خدمات بانکی و خرید و پرداخت انواع شارژ و انواع بلیط و غذا و سفر و حمل و نقل. روبیکا در دو سال گذشته، امکانات بسیاری را برای کاربران خود فراهم کرده که صرف­ نظر از کیفیت آن، از نظر کمیت بی­ نظیر و بسیار گسترده بوده و حالا به نظر می­ رسد، می­ خواهد بخش تاکسی اینترنتی و حمل و نقل درون شهری را هم فراهم کند.

حال سوال دوم مطرح می شود. آیا روبیکا با سرزمین بزرگ خود و ساکنان 25 تا 30 میلیونی­ اش می­ خواهد خودش تاکسی اینترنتی تاسیس کند؟ اگر جواب مثبت باشد، ورود روبیکا با حداقل 25 میلیون کاربر به این فضا، چه سهمی از تاکسی­ های آنلاین فعال می­ گیرد؟ طبق گفته­ ها، تاکسی­ های اینترنتی 10 میلیون کاربر دارند. اگر روبیکا حتی 25 درصد این بازار را هم بگیرد، قابل توجه است.

شاید ادعای سهم بزرگ از این بازار برای رقبای تازه وارد کار دشواری باشد. اما این سوپراپ در دو سال گذشته نشان داده گرفتن سهم قابل توجه بازار، برایش کار دشواری نیست. چراکه ثابت کرده به هنگام نیاز همه توان و تجهیزات تبلیغاتی را به خدمت می­ گیرد تا امکانات سرزمینش را به همه معرفی کند، خدمات و تسهیلات ویژه و رایگان بدهد و کابران دیگر اپ­ ها را به سرزمین خود دعوت کند. نمونه آن ارائه تمام خدمات اینترنتی رایگان بود. چیزی که کاربران بسیاری را در مدتی بسیار کوتاه جذب این اپ کرد. احتمالا روبیکا اگر بخواهد وارد این بازار پر رقابت شود، سناریوی عظیمی خواهد داشت. از تبلیغات گسترده در تلویزیون گرفته تا تخفیف­ ها و امکانات آنچنانی.

روبیکا + کارپینو: تاکسی پلاس؟

اما استیکرهای نصب شده روی تاکسی­ های زرد شهر، گمانه دیگری را تقویت می­ کند، همکاری کارپینو و روبیکا با هم. در تبلیغ تاکسی­ ها، سه نام وجود دارد: روبیکا، کارپینو و تاکسی پلاس. روبیکا خود را به­ عنوان بزرگ ترین سوپر اپ ایرانی معرفی کرده. کارپینو تاکسی آنلاینی است که از سال 95 وارد بازار تاکسی­ های اینترنتی شده است. در سه سال گذشته، عملکرد این تاکسی اینترنتی در بوته نقد بوده و حرکت رشد و توسعه این تاکسی آنلاین با فراز و فرودهایی همراه بوده. اما در یک ماه گذشته تغییرات چشمگیری در این تاکسی اینترنتی می­ توان دید. تخفیف­ های بیشتر، راننده­ های بیشتر و از همه مهم­ تر تبلیغات گسترده تلویزیونی در ساعات پربازدید تلویزیون.

به نظر می­ رسد این تاکسی اینترنتی هم وارد فاز جدیدی شده به خصوص که با شعار نگاهی نو به میدان آمده است. اما نام سومی در این بنر وجود دارد؛ «تاکسی پلاس» نامی که برای اولین بار در این تبلیغات گسترده شهری به آن اشاره شده است. حال سوال دیگری مطرح می­ شود. دلیل کنار هم قرار گرفتن نام کارپینو و روبیکا چیست؟ آیا قرار است این دو با هم همکاری کنند و تاکسی­ های کارپینو از طریق روبیکا در درسترس قرار بگیرند و یا اینکه قرار است هر دو با هم ترکیب شوند و با نام جدید تاکسی پلاس رقابت جدید دیگری را شروع کنند؟

اطلاعات دقیقی در این مورد در دسترس نیست. همانگونه که تاکنون اطلاعات دقیقی از شرکت روبیکا در دسترس نبوده است. تنها اطلاعات موجود در خصوص این شرکت این است که شرکت طراح این اپلیکیشن به نام شرکت فناوران نوین هوشمند پارسی ثبت شده است. اما دامنه این اپلیکیشن به نام پردیس هوشمند آسمان درج شده که کاملا متفاوت از شرکت مذکور در سایت رسمی این شرکت است.

روبیکا در دو سال گذشته، یک مکعب دربسته برای رسانه­ ها و مخاطبان بوده. مکعبی که کسی اطلاعاتی از آن را در اختیار ندارد. اما تاکنون کار خود را درست انجام داده. امکانات بسیاری را به مخاطبان ارائه داده که، صرف­ نظر از کیفیت آن، کمیت بالایی داشته و با حجم گسترده تبلیغات خود را به همه معرفی کرده. حتی آنها که روبیکا را نصب نکرده­ اند. حال باید منتظر ماند و دید این شرکت چه می­ کند؟ چه زمانی و چگونه وارد بازار تاکسی­ های آنلاین می­ شود و چه سهمی از بازار را خواهد گرفت؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • فرید
    فرید | ۱۵ تیر ۱۳۹۸

    متن چه قدر خز نوشته شده!

  • masoud A
    masoud A | ۱۵ تیر ۱۳۹۸

    هم تبلیغ روبیکا و هم کارپینو و هم ایجاد این فکر که واقعا 25 میلیون کاربر داره!عجب جوکی!

  • masoud A
    masoud A | ۱۵ تیر ۱۳۹۸

    عجب رپورتاژ آگهی پر تب و تابی!

  • iAmirHossein
    iAmirHossein | ۱۵ تیر ۱۳۹۸

    این کشور شده انحصار یه سری بالا رده که کسی سر از کارشون در نمیاره و هر موقع توان رقابت ندارن، تصمیم میگیرن حذف کنن، نمونش تاینی موویز

مطالب پیشنهادی