ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

ورق های فولادی در ساختمان سازی

از آنجایی که ورق های فولادی مصارف متعددی در مشاغل گوناگون دارند به همین دلیل تولید و عرضه مطلوبی را به خود اختصاص داده اند. ورق های فولادی در صنایع گوناگونی مانند خودروسازی، لوازم خانگی، ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

از آنجایی که ورق های فولادی مصارف متعددی در مشاغل گوناگون دارند به همین دلیل تولید و عرضه مطلوبی را به خود اختصاص داده اند. ورق های فولادی در صنایع گوناگونی مانند خودروسازی، لوازم خانگی، کشتی سازی و ساختمان سازی دارند. کاربرد گسترده این محصولات سبب شده تا قیمت این محصول با دیگر محصولات فولادی متفاوت باشد. اما بیشترین چیزی که ذهن پیمانکاران را درگیر کرده است؛ استفاده از ورق های با کیفیت می باشد. در واقع چون ورق های فولادی کاربرد بسیاری در ساختمان دارند و هر کدام نقشی اساسی در استحکام و مقاوم بودن را ایفا می کنند پس تهیه ورق های فولادی مناسب بسیار پر اهمیت می باشد. شرایط آب و هوایی تعیین می کند که ما برای انتخاب مصالح چه محصولی را در نظر بگیریم. قبل از اینکه به بررسی این بپردازیم که کدام ورق ها در ساختمان سازی کاربرد گسترده تری دارند به این عامل می پردازیم که به طور کلی ورق های فولادی به چه صورتی تهیه می شوند.

تولید ورق های فولادی:

ورق های فولادی با قرار گرفتن شمش در فرآیند نورد تهیه می شوند. شمش های فولادی با قرار گرفتن در دستگاه و رسیدن به دمای ذوب قابل شکل گیری و فرم دهی می باشند پس شمش های فولادی اول به دمای ذوب می رسند و بعد از آن توسط غلتک ها در دستگاه شکل می گیرند وقتی در دستگاه مورد نظر قرار گرفت دستگاه با ضخامت و ابعاد خاص ورق های فولادی را درست می کند. اما مسئله ای که حائز اهمیت می باشد، این است که زمان بهینه برای نگهداری در کوره تعیین شود که در واقع این دمای بهینه مدت زمانی می باشد که شمش به حالت ذوب در آید. زمانی که شمش ها در کوره های پیش گرم قرار می گیرند درجه و دمای سطح کوره اهمیت دارد زیرا ممکن است سطح شمش ها حرارت داده و قابل فرم دهی باشد اما سطح داخلی شمش ها به دمای لازم نرسیده باشد. پس عواملی که در تهیه ورق ها قبل از انجام هر کاری مهم است میزان دمای کوره پیش گرم و رسیدن شمش به سطح مذاب می باشد.

عمده تولید ورق های فولادی توسط فرآیند نورد گرم تهیه می شوند. در فرآیند نورد گرم در واقع کاهش در ضخامت شمش های فولادی می باشد. در نهایت ورق های فولادی درست می شوند. با توجه به اینکه ورق های فولادی انواع مختلفی دارند روش تهیه آن ها نیز متفاوت می باشد.

انواع ورق های فولادی:

  • ورق سیاه
  • ورق گالوانیزه
  • ورق اسید شویی

 

ورق سیاه:

پرکاربرد بودن ورق سیاه عاملی محسوب می شود که می تواند تاثیر مستقیمی بر میزان تقاضای آن داشته باشد. ورق سیاه نیز به علت گسترده بودن کاربرد به دو گونه ورق سیاه معمولی و ورق سیاه صنعتی مورد بهره برداری قرار می گیرد ورق های سیاه معمولی بیشترین کاربرد را در ساختمان سازی و ساخت و ساز سوله ها دارد. به طور کلی ورق های سیاه در ساختمان سازی برای ساخت سقف ها و دیواره ها مورد استفاده قرار می گیرند. ورق سیاه از نورد گرم توسط حرارت دهی شمش و بیلت یا گنداله در کوره تهیه می شود که در این فرآیند میزان کربن بکار رفته در ماده اولیه ورق ها برای تولید اهمیت خاصی دارد. ورق های سیاه با توجه به استفاده مکرر در ساختمان سازی از لحاظ میزان کربن به کار رفته اهمیت خاصی دارند تا جایی که اگر میزان کربن در این ورق ها بالا و پایین شود بنابراین سختی آن ها نیز متفاوت خواهد بود. ورق های فولادی صنعتی همانطور که از نامش پیداست بیشترین کاربرد را در صنعت دارند ورق های صنعتی برای ساخت مخزن های نفتی و به طور کامل صنعت پتروشیمی و لوله های تحت فشار مورد استفاده قرار می گیرد. ورق های سیاه برای ساخت کشتی و صنایع سنگین فلزی نیز کاربرد دارد، مقاومت بالای این ورق ها این امکان را به وجود آورده تا کاربرد گسترده ای را در صنعت ایجاد کند. سخت بودن و همچنین انعطاف پذیر بودن ورق های سیاه سبب شد تا جزء محبوب ترین نوع ورق ها قرار گیرد.

ورق اسید شویی:

ورق های اسید شویی در واقع همان ورق های سیاه می باشند که در طی فرآیندی ناخالصی های موجود در ورق را از بین می برند و در نهایت با گرفتن ناخالصی ها این ورق ها به ورق اسید شویی تبدیل می شوند. در واقع اسید شویی کردن ورق به این دلیل است که سطح ورق از لایه ای اکسیدی جدا شده و در نهایت تمیز شود. وقتی عملیات اسیدشویی روی ورق انجام می پذیرد ورق آماده  مصرف می باشد در واقع پوسته های اکسیدی از ورق سیاه را از آن جدا کرده که در نهایت سبب می شود تا سطحی صیقلی از ورق را مشاهده کینم. به دلیل اینکه ورق های اسیدشویی سخت و ضد سایش می باشند ورق سیاه را در فرآیند نورد سرد مسطح می کنند. ورق های اسید شویی بیشتر برای تولید لوله و پروفیل، لوله های انتقال آب و مخازن گاز استفاده خواهد شد.

ورق گالوانیزه:

چیزی که در ساختمان سازی از اهمیت خاصی برخوردار است میزان رطوبت در محیط می باشد. به همین دلیل تولیدکنندگان ورق برای بخش ساختمان سازی تلاش می کنند تا ورق ها کمتر دچار خوردگی شود. وجود رطوبت در مناطق آب و هوایی گوناگون سبب شده تا ورق های گالونیزه تهیه شود. ورق های گالوانیزه در واقع با پوششی از روی درست می شوند ورق های فولادی در حوضچه ای از روی غلطانده شده و سطح ورق در این حالت با روی پوشانده شده، این عمل گالوانیزه کردن ورق نامیده می شود. گالوانیزه کردن در واقع عاملی است که نمی گذارد سطح فلز دچار خوردگی شود و همچنین میزان مقاومتی ورق ها را بالا می برد. در نهایت این ورق ها در برابر رطوبت مقاوم خواهند شد. گالوانیزه کردن سطح ورق مزایای خاص خود را دارد و می توانیم بگوییم این گالوانیزه کردن هزینه کمتری دارد زیرا در این حالت سطح فولاد با روی مذاب پوشیده خواهد شد و کیفیت محصول را بالا می برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی