ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

عسل طبیعی
رپورتاژ آگهی

سایت روستایی، مرجع خرید عسل طبیعی از زنبوردارن معتمد سراسر کشور

به طور قطع انتخاب و خرید عسل طبیعی یکی از چالش های همیشگی کسانی است که عسل نقش مهمی در سبد غذایی آن‌ها دارد.

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

به طور قطع انتخاب و خرید عسل طبیعی یکی از چالش های همیشگی کسانی است که عسل نقش مهمی در سبد غذایی آن‌ها دارد. چرا که متاسفانه طی سال‌های اخیر به علت تقلب‌های بسیار، این نا‌اطمینانی در بین افراد به وجود آمده است که چیزی به عنوان عسل طبیعی به کلی در ایران وجود ندارد!

 اما واقعیت این است که ایران به خاطر اقلیم مناسبش یکی از تولیدکنندگان بزرگ عسل طبیعی در دنیاست. اما عسل طبیعی چه ویژگی‌های دارد.

عسل طبیعی چه ویژگی‌هایی دارد و چطور می‌توان آن را تشخیص داد؟

بگذارید در همین ابتدای کار خیالاتان را راحت کنیم که هیچ روش خانگی و درستی برای تشخیص عسل طبیعی وجود ندارد. عسل طبیعی را نه از روی رنگ، نه از روی ظاهر و نه طعم و نه حتی میزان شیرینی و هیچ چیز دیگری نمی‌توان تشخیص داد.

علت هم این که است که بخش زیادی از عسلی که در ایران تولید می‌شود را اتفاقا زنبور تولید کرده اما به جای استفاده از شهد گیاهان از انواع شربت‌ها مثل شربت آب و شکر تغذیه کرده است و در کنار آن از شهد هم استفاده کرده که اصطلاحا به آن عسل تغذیه‌ای گفته می‌شود.

تشخیص این نوع عسل با عسلی که کاملا از شهد گیاهان به دست آمده و به آن عسل طبیعی می‌گوییم. نه تنها برای اشخاص عادی بلکه حتی برای زنبورداران هم عملا غیر ممکن است. پس راه حل چیست؟

در این میان تنها راهی که می‌توان تا حد خوبی عسل طبیعی را از غیر طبیعی و تغذیه‌ای تشخیص داد. آزمایش عسل است. آن هم در یک آزمایشگاه معتبر و دقیق و آنهم نه فقط یک فاکتور عسل، بلکه پارامتر‌های مختلف آن

چرا باید پارامتر‌های مختلف عسل سنجیده شود؟

متاسفانه بسیاری از فروشندگان تنها فاکتوری از عسل را که آزمایش می‌کنند ساکارز عسل است. ساکارز اگر چه فاکتوری مهمی است، اما به تنهایی نشان دهنده طبیعی و باکیفیت بودن عسل نیست. علت هم این است که به مرور زمان شیوه‌های جدیدی برای دور زدن فاکتور ساکارز به وجود آمده که می‌توان به راحتی این فاکتور را تغییر داد.

در زیر به برخی از مهمترین فاکتورهایی که برای تشخیص عسل طبیعی باید به آنها توجه شود اشاره خواهیم کرد.

پرولین: پرولین یک آمینو اسید طبیعی است که تنها در گرده گیاهان وجود دارد و وجود حد استاندارد آن در عسل نشان دهنده این موضوع است که زنبور از شهد گیاهان تغذیه کرده است.

نسبت فروکتوز به گلوکز: بخش زیادی از عسل را دو قند فروکتوز به گلوکز تشکیل می‌دهد که حد استاندارد این نسبت نشان می‌دهد که زنبور با شربت‌های دیگر تغذیه نشده است.

دیاستاز: این ماده یک آنزیم است که در بدن زنبور ترشح می‌شود و زنبور آن را وارد عسل می‌کند تا به کمک آن قند‌های پیچیده را شکسته و به قند‌های ساده‌تری تبدیل کند. بخش زیادی از خواص عسل هم به همین آنزیم‌ها برمی‌گردد و حد استاندارد این آنزیم نشان می‌دهد که عسل توسط زنبور تولید شده است.

ساکارز: ساکارز یکی از قند‌های موجود در عسل است که حد استاندارد آن در عسل نشان می‌دهد که زنبور با شربت‌ آب و شکر تغذیه نشده است.

نمونه برگه آزمایش فاکتورهای مختلف عسل و حد استاندارد هر کدام از آنها

بالاخره برای خرید عسل چکار کنیم؟

همانطور که گفتیم واقعیت این است که خرید عسل طبیعی و مطمئن شدن از آن بسیار سخت است و تنها راه، آزمایش آن است که برای مصرف کننده نهایی به خاطر هزینه‌ی بالایی که دارد عملا به صرفه نیست. پس راه حل چیست؟

دو راه حل وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم

خرید عسل طبیعی از زنبوردار معتمد

قطعا اولین و مطمئن ترین راه برای خرید عسل طبیعی، خرید آن از یک زنبوردار یا مجموعه مطمئن است. پیشنهاد ما این است که در مرحله اول اگر زنبوردار یا فروشنده معتمدی می‌شناسید عسل خود را از آن تهیه کنید. با اینکار حداقل خیالتان از بابت طبیعی بودن عسل و اینکه زنبور با شکر تغذیه نشده است راحت می‌شود. اما به یاد داشته باشید که کیفیت عسل را نمی‌تواند تضمین کرد.

به عبارت دیگر، عسل حتی اگر طبیعی هم باشد ممکن است کیفیت و طعم مطلوبی نداشته باشد. که به عوامل زیادی بستگی دارد مثل اینکه شرایط منطقه زنبورستان بد بوده و یا اینکه زنبور نتوانسته شهد خوبی جمع‌آوری کند.

خرید عسل با برگه آزمایش

همانطور که گفتیم آزمایش عسل تنها راه علمی تشخیص طبیعی بودن عسل است. پس اگر از فروشنده و یا زنبوردار مطمئنی عسل می‌خرید حتما از او برگه آزمایش هم بخواهید. یا اینکه اگر مقدار زیادی عسل می‌خرید بهتر است خودتان از عسل نمونه برداشته بو برای یک آزمایشگاه معتبر ارسال کنید و پارامتر‌های مختلف آن را مورد سنجش قرار دهید.

دقت داشته باشید در برگه آزمایش فاکتورهای مختلف ذکر شده در بالا حتما موجود باشد و تنها به فاکتور ساکارز بسنده نشده باشد.

آیا این امکان وجود دارد که عسل را در خانه تست کنیم؟

همانطور که در اول مطلب نیز گفتیم به هیچ وجه نمی‌توان عسل را به روش‌های خانگی مثل تشخیص عسل با چوب کبریت و یا تشخیص عسل با آب سرد و یا کش آمدن عسل تست کرد. این روش‌ها نه تنها کاربردی نیستند بلکه حتی در بعضی مواقع باعث تصمیم‌گیری نادرست شما هم می‌شوند.

پس تنها راه برای اینکه یک خرید مطمئن داشته باشید در ابتدا اعتماد به فروشنده و در مرحله بعد آزمایش عسل در یک آزمایشگاه معتبر است.

آیا عسل طبیعی شکرک می‌زند؟

این یکی از سوالات پر تکرار در بین افراد است. اما جواب آن بسیار ساده است. بله عسل طبیعی هم شکرک می‌زند و یا به اصطلاح رس می‌بندد.

عسل چه طبیعی باشد و چه تغذیه‌ای بعد از مدتی رس می‌بندد که بسته به نوع عسل ممکن است این اتفاق در دو هفته رخ دهد، ممکن است در طول دو سال رخ دهد.

پس به یاد داشته باشید شکرک زدن عسل نه نشانه طبیعی بودن عسل است نه نشانه تغذیه بودن عسل. تنها چیزی که شکرک زدن عسل بیان می‌کند این است که عسل حرارت ندیده است.

البته بعضی اعتقاد دارند که شکرک زدن عسل طبیعی با شکرک زدن عسل تغذیه‌ای متفاوت است و شکرک عسل تغذیه‌ای مانند شکر است اما شکرک عسل طبیعی نرم است. اما این هم مانند سایر باور‌ها در مورد عسل یک باور کاملا اشتباه است.

نوع شکرک زدن عسل نیز مانند سایر ویژگی‌های ظاهری آن به پوشش گیاهی منطقه و همینطور شرایط نگهداری آن بستگی دارد و ممکن است بافت شکرک از خیلی نرم تا خیلی درشت و شکری مانند متغیر باشد.

روستایی چطور به شما برای یک خرید مطمئن عسل کمک می‌کند؟

مجموعه روستایی با این هدف فعالیت می‌کند تا عسل طبیعی و خالص را از دست زنبورداران کار درست و معتمد از سراسر کشور به دست افرادی که به فروشنده و یا زنبوردار معتمدی دسترسی ندارند برساند.

برای محقق شدن این هدف روستایی در چند مرحله عسل خود را مورد سنجش قرار می‌دهد.

  • در مرحله اول روستایی با زنبورداران نمونه در سراسر کشور ارتباط برقرار می‌کند و آن‌ها را شناسایی می‌کند این کار هر سال یا به وسیله معرفی زنبورداران توسط زنبورداران دیگر انجام می‌شود و یا توسط اتحادیه‌های زنبورداری شهر‌های مختلف انجام می‌شود.
  • در مرحله بعد از زنبورداران مختلف درخواست نمونه می‌شود و در این مرحله هر زنبوردار یک نمونه کوچک در حد ۱۰۰ گرم برای روستایی ارسال می‌کند.
  • در این مرحله رنگ، عطر و طعم عسل که بسیار برای مخاطب و مشتری مهم است توسط یک کارشناس مورد سنجش قرار می‌گیرد و بعضی از نمونه‌ها انتخاب می‌شود.
  • در مرحله بعد نمونه‌های انتخاب شده برای آزمایشگاه ارسال می‌شود و فاکتور‌های مهم آن بررسی می‌شود .در این مرحله چند نمونه که از همه کیفیت بالاتری دارند انتخاب می‌شوند.
  • پس از آن کل بار زنبوردار گرفته می‌شود و از کل بار هم یک نمونه برای آزمایشگاه ارسال می‌شود تا اطمینان حاصل شود که با نمونه ارسالی مشابه است و تنها اگر کل بار نیز از نظر طعم و مزه و گزارش آزمایشگاه مانند نمونه اولیه بود عسل به همراه برگه آزمایش وارد سایت روستایی می‌شود.

تمامی این مراحل به این منظور انجام می‌شود تا دست آخر مصرف کننده نهایی بتواند با خیال راحتی عسل طبیعی خود را خریداری کند.

اگر شما هم به دنبال عسل طبیعی با کیفیت هستید می‌توانید برای خرید عسل طبیعی از روستایی به این لینک https://roustaee.com/product-category/honey/ مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی