ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا صنعت تولید یاقوت کبود آماده آیفون جدید نبوده است؟

شرکت Apple ممکن است تعداد زیادی از مشتریانش را ناامید کرده باشد، لابد می پرسید چرا؟ پاسخ مشخص است، با قرار ندادن یاقوت کبود بر روی صفحه ی نمایشگر آیفون 6. اما نباید فراموش کرد این ...

فرشاد صفایی
نوشته شده توسط فرشاد صفایی | ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

شرکت Apple ممکن است تعداد زیادی از مشتریانش را ناامید کرده باشد، لابد می پرسید چرا؟ پاسخ مشخص است، با قرار ندادن یاقوت کبود بر روی صفحه ی نمایشگر آیفون 6. اما نباید فراموش کرد این ماده ی ضد خش و سخت با وجود مشکلات زیادی در تولید و قیمت نهایی بالا، به تدریج راه خود را به ابزار های الکترونیک باز خواهد کرد.

شایعات زیادی طی هفته های قبل بر سر زبان ها بود و خبر از وجود مدل های خاص یا محدودی از آیفون می داد که قرار است از یاقوت کبود استفاده کنند. این شایعات زمانی قوی تر شدند که شرکت Apple همکاری خود را با یک شرکت معتبر در زمینه تولید صفحه هایی از جنس یاقوت کبود آغاز کرد.

این شرکت دیروز اشاره کرد که شیشه ی یاقوت کبود را برای ساعت هوشمندش استفاده خواهد کرد. همچنین این شیشه کماکان برای دکمه ی خانه و لنز دوربین آیفون مورد بهره گیری قرار می گیرد، اما این کمپانی هیچ اشاره ای به این موضوع که آیا (یا چه زمانی) یاقوت کبود بر روی نمایشگر اصلی آیفون قرار می گیرد نکرد.

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا از چالش هایی که اپل در استفاده از شیشه ی یاقوت کبود با آنها مواجه گشته بیشتر اطلاع کسب نمایید.

huawei-ascend-p7-2

شرکت چینی Huawei هفته ی قبل نام خود را به عنوان اولین شرکت استفاده کننده از یاقوت کبود برای نمایشگر گوشی های موبایل به ثبت رساند. این کمپانی قرار است در تعداد محدودی از آخرین دست آوردش از این نوع شیشه ی مقاوم استفاده کند.

بعد از الماس، یاقوت کبود سخت ترین ماده در طبیعت است. این ماده در چراغ های LED، جواهرات بسیار ظریف و همچنین تجهیزات نظامی خاص مانند زیردریایی ها و راکت های پنجره ای کاربرد دارد.

طبق تحقیقات سایت uSell.com بیشترین خواسته ی مشتریان از آیفون 6 همین محافظ یاقوت کبود بوده است، شیشه ای که علاوه بر استحکام بیشتر نسبت به لمس هم حساس تر است.

JPMorgan انتظار دارد در سال آینده تعداد زیادی از گوشی های هوشمند و صد البته پرچم داران به این نوع از شیشه ی محافظ مجهز شوند. اتفاقی که شاید در مدل های خاص و تعداد محدود رخ دهد، اما بسیار محتمل است.

081e9e7

بعضی از تولید کنندگان محصولات دیجیتالی مذاکرات خود را با دو تامین کننده ی بزرگ یاقوت کبود شروع کرده اند. این دو تامین کننده Rubicon Technology آمریکایی Sapphire Technology کره ای هستند.

"همه ی تولید کنندگان گوشی های هوشمند با تامین کنندگان یاقوت کبود مذاکراتی را انجام داده اند." این حرف را William Weissman مدیر عامل شرکت Rubicon به یک خبرنگار مشتاق می زند.

شرکت Sapphire Technology اعلام کرده است که با حجم انبوهی از درخواست های ارائه شده توسط شرکت های تولید کننده ی ابزارهای دیجیتال مواجه گشته است. البته کمپانی یاد شده این نکته را هم ذکر کرده که نه خودش و نه رقیب آمریکاییش توانایی پاسخگویی به نیازهای به وجود آمده را ندارند.

شرکت هایی مانند این دو، معمولا شیشه ها را در ورقه های بزرگ در اختیار کمپانی های دیگری قرار می دهند، سپس آنها، ورقه های بزرگ یاقوت کبود را می برند و در ابعاد کوچکتر صیقل می دهند.

در همین راستا اپل همکاری 568 میلیون دلاری را با شرکت GT Advanced آغاز کرده است تا شاید بتواند نیاز خود را در این زمینه تامین کند.

یاقوت کبود از Gorilla Glass گران تر است

sapphire-glass

بسیاری از تحلیل گران این حوزه معتقدند که شیشه یاقوت کبود در نسخه های محدود و خاص محصولات دیجیتالی عرضه خواهد شد دلیل آن هم چیزی جز قیمت بالای این ماده و همچنین مشکلات عدیده در تولید آن به شکل شیشه ی محافظ نمایشگر نیست.

قیمت تمام شده ی یک شیشه محافظ از جنس یاقوت کبود چیزی حدود 40 تا 45 دلار خواهد بود، در حالی که Gorilla Glass (اولین انتخاب اکثر سازندگان گوشی های هوشمند) هزینه ای کمتر از 10 دلار دارد.

طبق آخرین اخبار از شرکت های تولیدی یاقوت کبود، Xiaomi چینی هم این نوع محافظ ها را در تعداد محدود برای نسخه ای خاص از آخرین گوشی هوشمندش سفارش داده است و البته این موضوع مورد تائید خود شرکت یاد شده هم قرار گرفته است.

ZTE قصد دارد از یاقوت کبود در ساعت های هوشمندش استفاده کند، اما فعلا برنامه ای برای زینت بخشیدن به اسمارت فون هایش با این محصول ندارد.

"ما معتقدیم یاقوت کبود برای تیراژ بالا چندان مناسب نیست، زیرا زنجیره ی تامین یاقوت کبود قدری پیچیده است، حجم تولید زیاد نیست و همه ی این ها چرخه ی تولید را مشکل ساز خواهد کرد." این ها را مدیر بازار یابی ZTE آقای Qianhao Lv می گوید.

Sapphire_Crystal_Watch_Glass_Bridge

دلیل اصلی قیمت بالای یاقوت کبود عدم یکنواختی ماده ی تولید شده در همه ی بخش ها است، البته اخیرا تلاش های زیادی برای رفع این مشکل آغاز شده است.

سخن گوی شرکت LG آقای Ken Hong اعلام کرده است که کمپانی اش نگاهی عمیق به این شیشه ی محافظ داشته است، اما احساس می کند تکنولوژی مورد نیاز برای تولید آن هنوز آماده نیست. غول دنیای تکنولوژی سامسونگ و همچنین HTC اشاراتی به علاقه شان در استفاده از این شیشه ی محافظ کرده اند.

صنعت یاقوت کبود سال ها درگیر مشکلات زیادی بوده است، زیرا که مهم ترین محصول این حوزه یعنی LED ها چندان بازار بزرگی نیستند. قیمت صفحه ی مورد نیاز برای LED ها در طی دهه ی گذشته به نصف کاهش یافته است.
کریستال یاقوت کبود با قرار دادن آلومینیوم اکسید خالص در دمای بالا و فشار زیاد در یک مخزن خاص به دست می آید. بعد از آن به صورت ورقه های نازک برش می خورد و برای پرداخت آماده می شود.

مدیر عامل یک شرکت تایوانی تامین کننده ی یاقوت کبود می گوید: "دلیل اصلی قیمت بالای یاقوت کبود عدم یکنواختی ماده ی تولید شده در همه ی بخش ها است، البته اخیرا تلاش های زیادی برای رفع این مشکل آغاز شده است."
مدیر عامل شرکت Rubicon می گوید شرکتش در تلاش است تا با روش های تولید هیبریدی بر مشکلات تولید یاقوت کبود فائق آید. مشکلاتی مانند نحوه ی برش و پرداخت یاقوت کبود.

شرکت های تولیدی در حال ساخت محفظه های پخت یاقوت کبود به شکل مستطیل هستند تا محصول به دست آمده را یکنواخت تر کرده و بتوان برش های بیشتری را به دست آورد.

هم مصرف کنندگان و هم تولید کنندگان گوشی های هوشمند علاقه ی زیادی به استفاده از یاقوت کبود دارند. اما مثل این که تکنولوژی صنعت مذکور هنوز آماده ی جواب گویی به این حجم از انتظارات نیست. شما چه فکر می کنید؟ آیا روزی یاقوت کبود صفحه ی محافظ شماره یک نمایشگر تلفن ها، ساعت ها و شاید هم تبلت ها بدل خواهد شد؟ آیا محصولات دیگری همانند Gorilla Glass می توانند برتری خود را حفظ کرده و کماکان روزانه مقابل چشمانمان باشند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (35 مورد)
  • متين از افغانستان
    متين از افغانستان | ۲۱ مهر ۱۳۹۳

    لطفابايد درشيشه ها ياقوت كبود سفاير استفاده شود بخاطر كه هم كيفيت بالا ميرود وهم تداوى خوبى روحى مى شود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی