ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مرور تصویری بر تاریخچه طراحی کامپیوترهای iMac

ورژن های جدید آی مک اپل معمولا هر سال و با تغییرات ظاهری عمده روانه بازار نمی شوند. آپدیت سخت افزاری معمولا گزینه ای است که بیشتر کاربران به آن فکر می کنند و کمپانی ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۸ مهر ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

ورژن های جدید آی مک اپل معمولا هر سال و با تغییرات ظاهری عمده روانه بازار نمی شوند. آپدیت سخت افزاری معمولا گزینه ای است که بیشتر کاربران به آن فکر می کنند و کمپانی های تولید کننده هم به آن پاسخ می دهد.

هفته پیش اپل مدل 2014 کامپیوترهای رو میزی خودش را با صفحه نمایش 5K معرفی کرد و تعجب بسیاری را برانگیخت. طراحی های این شرکت همیشه جذاب بوده اند و در مورد آی مک، تقریبا بی نقص.

در ادامه مطلب نگاهی داریم به طراحی ظاهری آی مک ها به مرور زمان.

1
احتمالا فراموش کرده اید یا نمی دانید اما iMac اولین پروژه ای بود که وقتی جاناتان آیو به اپل پیوست روی آن کار می کرد. آیمک جی 3 که سال 1998 عرضه شد، یک صفحه نمایش سی آر تی 14 اینچی داشت و از پردازنده PowerPC متعلق به IBM بهره می برد. این کامپیوتر به خاطر رنگ بندی های متنوعی که داشت شهرت یافت.
2
در تصویر بالا تنها چند مورد از 13 رنگ متنوع را می توانید مشاهده کنید.
3
بعد از وارد کردن محصولی جدید به خط تولید در سال 1998، اپل بار دیگر و در سال 2002 بازگشت و آیمک جی 4 را به بازار عرضه کرد که به صورت کامل باز طراحی شده بود. این بار، صفحه نمایش در دو سایز 15 و 17 اینچی عرضه شد (بعدها ورژن 20 اینچی هم از راه رسید). با بازویی که نمایشگر را نگه داشته بود می توانستید آن را به هر زاویه ای که می خواستید تغییر دهید.
4
eMac یا Educational Mac که معنای مک هایی برای آموزش بود، برای مراکز تحصیلی و مدارس گزینه منطقی تری نسبت به G4 به حساب می آمد و قیمت پایین تر آن باعث شد درخواست ها بالا بگیرد و اپل نهایتا عرضه عمومی اش را آغاز کند. بدنه ی دستگاه مانند G3 بود اما درون آن شباهتی کامل به G4 داشت و از یک صفحه نمایش سی آر تی 17 اینچی بهره می برد. ورژن های جدید آن در سال های 2003 تا 2005 به بازار آمدند.
5
از 2004 تا 2006، همه آی مک ها به رنگ سفید در آمدند به جز پایه ی آلومینیومی شان. تمامی سخت افزار مورد نیاز برای کارکرد دستگاه در پشت صفحه نمایش قرار گرفته بود و حالا دوربین هم برای گفتگوی تصویری جایگاهی در بالای نمایشگر پیدا کرده بود. G5 در دو مدل 17 و 20 اینچی عرضه گشت و بعدها ورژن 20 اینچی در سال 2006 به بازار آمد.
6
در سال 2007، آی مک ها به خط مشی مک بوک ها پیوستند و برای اولین بار در بدنه ای تمام آلومینیومی منتشر شدند. آی مک های جدید از هر کامپیوتر دیگری سبک تر، باریک تر و زیبا تر شده بودند. این بار خبری از آی مک 17 اینچی نبود و همه دستگاه ها در دو ورژن 20 و 24 اینچی عرضه شدند.
7
مشابه 2002 و 2004، در سال 2012 هم تغییرات بزرگی در نوع طراحی آی مک ها رخ داد. 21.5 اینچ صفحه نمایش LCD مجهز به LED بود (صفحه نمایش های LCD معمولی از فلوئورسنت استفاده می کنند اما اپل برای این دستگاه، پانل LCD را با استفاده از نور LED تغذیه کرد). حاشیه های دستگاه از بین رفته بود اما گودی ای که پشت دستگاه بود، همه چیز را در خودش نگه می داشت.
8
اگرچه کلیت ماجرا در ورژن 2014 تغییر نکرده اما این کامپیوترها تغییر فاحشی را در زمینه کیفیت صفحه نمایش تجربه می کنند. مدل 27 اینچی، نمایشگر رتینا 5K دارد که رزولوشن 5120 در 2880 ارائه می دهد (67 درصد تعداد پیکسل بیشتر نسبت به 4K). با این وجود حاشیه ها هنوز باریک (5 میلی متر) هستند.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲۹ مهر ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه. مرسی

  • فرید
    فرید | ۲۸ مهر ۱۳۹۳

    ایولللللللل اپل . اگه ارزون باشه یه دونه میخرم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی