ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی پوشیدنی

بررسی دیجیاتو: Microsoft Band

از زمانی که ابزارهای پوشیدنی فراگیر شدند و در میان کاربران به محبوبیت رسیدند، شرکت های تولید کننده دو خط فکری متفاوت را در رابطه با این گجت های نوظهور در پی گرفتند. گروهی از ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۸ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۰

از زمانی که ابزارهای پوشیدنی فراگیر شدند و در میان کاربران به محبوبیت رسیدند، شرکت های تولید کننده دو خط فکری متفاوت را در رابطه با این گجت های نوظهور در پی گرفتند.

گروهی از سازندگان، تمرکز خود را بر روی ویژگی های مربوط به حوزه سلامت قرار دادند و پوشیدنی ها را در قالب ابزارهایی با عنوان Fitness Tracker به بازار عرضه کردند. گروهی دیگر نیز تصمیم گرفتند تا با گنجاندن قابلیت های متعدد در پوشیدنی ها، آن ها را به عنوان ساعت های هوشمند به کاربران ارائه نمایند.

در این میان اما گروهی دیگر نیز بودند که راه متفاوتی را در پیش گرفتند؛ این مجموعه از شرکت ها تصمیم گرفتند پوشیدنی های خود را به صورت مخلوطی از دو تفکر دیگر خلق نمایند. Samsung Gear Fit را می توان یکی از همین نمونه ها دانست. دستگاهی که سبدی از قابلیت های ساعت های هوشمند را در دل خود گنجانده است و در عین حال در قالب یک ابزار سلامت نیز ویژگی های خود را در اختیار کاربران قرار می دهد.

دست بر قضا مایکروسافت نیز برای ورود به بازار پوشیدنی ها، تفکر سوم را انتخاب کرده است. Microsoft Band به عنوان جدی ترین حضور این شرکت قدیمی در بازار گجت های پوشیدنی، ترکیبی است از ویژگی های متفاوت. حال سؤالی که مطرح می شود این است که آیا اهالی ردموند توانسته اند معجون دل پذیری را برای کاربران عرضه نمایند، و یا نتیجه کارشان تبدیل به یک هیولای بی خاصیت و بدقواره شده است؟

در ادامه مطلب با بررسی دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

0004microsoft band  (38)

تا به حال ساعت های هوشمند و مچ بند های سلامتی بسیاری را در دیجیاتو بررسی کرده ایم. Moto 360، G Watch R ، Sony SmartBand و بسیاری دیگر از جمله محصولاتی بودند که مورد تحلیل قرار گرفتند. با این توضیح باید بگوییم که Microsoft Band یکی از افتضاح ترین طراحی های ممکن را دارا است.

وقتی که Microsoft Band رو بر روی مچ خود می بندید، می توانید احساس دزد ها را زمانی که پلیس به آن ها دستبند می زند را تجربه نمایید. پوشیدنی مایکروسافت از چنان بدنه سفتی برخوردار است که به سختی می توان آن را برای چند ساعت تحمل کرد.

microsoft band  (28)

ارگونومی واژه ای است که گویا طراحان Microsoft Band کاملا با آن بیگانه بوده اند. پوشیدنی ها، موبایل و تبلت نیستند که در جیب و کوله شما قرار گیرند؛ این ابزار ها قرار است مدت زمان زیادی در روز را بر روی مچ شما سپری کنند و بر همین اساس راحتی مهم ترین فاکتوری است که باید داشته باشند. موضوعی که گجت مایکروسافت کاملا از آن بی بهره است

البته اگر راستش را بخواهید به نظر می رسد تیم طراحی مایکروسافت، کمترین دخالت را در ساخت این دستگاه داشته است. شواهد امر نشان می دهد که مایکروسافت بند، ایده ای شکست خورده از تیم بازاریابی مایکروسافت باشد. بازاریابان مایکروسافت تصور کرده اند که می توانند با گنجاندن ۱۰ سنسور در این محصول، پول بیشتری را روانه شرکت کنند. غافل از اینکه همین موضوع، به شدت طراحی و راحتی دستگاه را تحت تاثیر قرار داده است.

microsoft band  (37)

بله، مایکروسافت بند از سنسور سنجش ضربان قلب بهره می برد و به یک GPS داخلی مجهز شده است؛ بر روی خود نمایشگری ۱.۴ اینچی دارد و از یک باتری فوق العاده برخوردار است که می تواند تا دو روز شارژ را در اختیار شما قرار دهد. اما تا زمانی که این امکانات، قرار نباشد در یک پوشیدنی ارگونومیک قرار گیرد، حضورشان چه اهمیتی دارد؟

از مشکلات بند پلاستیکی و سفت دستگاه که گذر کنیم به نمایشگر می رسیم. همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، مایکروسافت بند از یک نمایشگر ۱.۴ اینچی برخوردار است. نمایشگر کیفیت متوسطی دارد (320 × 106) و در زیر نور مستقیم خورشید عملکرد خوبی را به نمایش می گذارد.

0003microsoft band  (39)

اطراف نمایشگر را حاشیه های بسیاری فرا گرفته است. این حاشیه ها از پلاستیک براق ساخته شده اند و ترکیب آن ها با پلاستیک ماتی که در بند دستگاه مورد استفاده قرار گرفته، ظاهری بد ترکیب را به Microsoft Band بخشیده است. دو دکمه نیز در کنار نمایشگر قرار دارد که عملکرد آن ها نیز تعریف چندانی ندارد.

با توجه به اینکه نمایشگر حالتی کشیده دارد، انتظار می رود که محتوای درون آن به صورت عمودی نیز به نمایش در بیاید؛ اما مایکروسافت حتی این نکته ساده را نیز در طراحی محصول خود رعایت نکرده است. هرآنچه در صفحه نمایش Microsoft Band به تصویر در می آید، حالت افقی دارد.

microsoft band  (23)

ساختار مایکروسافت بند آنقدر غریب است که گویا هیچ کس در ردموند تا به حال حتی یک ساعت عادی را نیز به مچ خود نبسته است تا حداقل هایی را در طراحی این محصول به مایکروسافت گوشزد کند.

نرم افزار و قابلیت ها

0001microsoft band  (32)

هرچقدر مایکروسافت در زمینه طراحی سخت افزار، سردرگم عمل کرده است، در زمینه نرم افزار بهتر ظاهر شده است. Microsoft Health که قرار است با Google Fit و Apple Health به رقابت بپردازد، میزبانی شایسته برای نمایش اطلاعات به دست آمده توسط سنسور های Microsoft Band به شمار می رود.

مثبت ترین موضوعی که در رابطه با Microsoft Health وجود دارد، عرضه آن برای تمامی پلتفرم ها است. ساتیا نادلا از زمانی که هدایت مایکروسافت را به دست گرفت، به این نتیجه رسید که برای گسترش دامنه نفوذ خود در میان کاربران، باید دست از انحصار گرایی بر دارد.

mh

بر پایه همین تفکر Microsoft Health برای اندروید،‍ iOS و ویندوز فون در دسترس است. هر سه نسخه عملکردی مشابه دارند و تجربه ای یکسان را در اختیار کاربران قرار می دهند. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که در نسخه ویندوز فون، امکان اتصال به Cortana برای شما میسر می شود.

این اپلیکیشن ظاهری تمیز و مرتب دارد و اطلاعات را در قالب همان کاشی های دوست داشتنی مایکروسافت به نمایش در می آورد. هر کاشی به موضوعی خاص اختصاص دارد که با لمس آن می توان اطلاعات به دست آمده را با جزییات بیشتری مشاهده کرد.

مایکروسافت قول داده است که عملکرد Microsoft Health به مرور زمان بهتر و بهتر شود. این برنامه بر اساس اطلاعاتی که به مرور از شما و دیگر کاربران به دست می آورد، خواهد توانست قابلیت های بیشتری را به معرض نمایش بگذارد.

microsoft-band--(3)

برای مثال به لطف سنسور فرابنفش، Microsoft Health می تواند به شما یادآوری کند که چه زمانی از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، و یا با استفاده از GPS، دستگاه قادر است زمانی که نزدیک به فروشگاهی خاص می شوید، به شما یادآوری کند که باید وسیله ای را خریداری نمایید. حتی سنسور ضربان قلب هم هوشمند تر خواهد شد و می تواند به شما هشدار دهد که در حال زیاده روی در مصرف کافئین هستید.

هرچند Microsoft Health هم اکنون امکان ارائه قابلیت های مذکور را ندارد، اما باز هم از ویژگی های جالبی برخوردار است.

microsoft-health-w600

این اپلیکیشن به کمک سنسور های موجود در مایکروسافت بند، قادر است خواب شما را مورد تحلیل قرار دهد. بر اساس این اطلاعات متوجه می شوید که چقدر طول کشیده است تا خوابتان ببرد، چه مدت خواب مفید داشته اید و یا در طول شب چند بار از خواب بیدار شده اید.

البته برای اینکه Microsoft Health قادر باشد خواب شما را تحلیل کند، نیاز دارید تا Microsoft Band را در طول شب به مچ دست خود ببندید. موضوعی که چندان کار آسانی به شمار نمی رود.

مایکروسافت بند همچنین قادر است در نقش یک مربی ورزش حرفه ای نیز ظاهر شود. برای این منظور کاربر باید حرکات ورزشی مورد نظر خود را به اپلیکیشن Microsoft Health اضافه کند و سپس بر اساس دستورالعمل های موجود، فعالیت های ورزشی را انجام دهد.

در مرحله بعدی سنسور های دستگاه حرکات را شمارش می کنند و اطلاعات لازم را به اپلیکیشن ارسال می نمایند. زمانی که وقت استراحت فرا برسد و یا موقع تغییر حرکت باشد، Microsoft Band این موضوع را به شما از طریق ویبره زدن، اعلام می کند. و در نهایت پس از پایان ورزش، کاربر قادر خواهد بود تا اطلاعاتی از قبیل میزان کالری سوخته شده و یا تعداد حرکات انجام شده را در Microsoft Health مشاهده نماید.

GPS تعبیه شده در داخل Microsoft Band آزادی عمل بیشتری را در اختیار ورزشکاران قرار می دهد. به لطف این قابلیت، کاربران قادر خواهند بود اطلاعاتی را در مورد مسیر پیموده شده مشاهده نمایند؛ اطلاعاتی از قبیل میزان مسافت طی شده، سرعت حرکت و حتی موقعیت مسیر طی شده بر روی نقشه، از جمله مواردی هستند که در Microsoft Health به نمایش در می آیند.

microsoft band  (36)

به لطف باتری قدرتمندی که در داخل دستگاه قرار داده شده، سنسور تشخیص ضربان قلب، همواره روشن است و وضعیت شما را مورد بررسی قرار می دهد. فعالیت مداوم این سنسور به شما امکان می دهد که از شرایط بدن خود در حالت های مختلف، همواره آگاه باشید. برای مثال به مرور زمان متوجه می شوید که چه کارهایی به شما استرس وارد می کنند و یا چگونه عواملی همچون خواب مناسب و تغذیه صحیح، بر روی بدنتان تاثیر می گذارند.

microsoft band  (34)

اما همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، قابلیت های Microsoft Band تنها محدود به حوزه سلامت نمی شود و این مچ بند بسیاری از قابلیت های ساعت های هوشمند را نیز با خود به همراه دارد.

هنگامی که موبایلتان زنگ بخورد، مچ بند با ویبره این موضوع را به شما اطلاع می دهد و این امکان را در اختیاراتان می گذارد که تماس دریافتی را رد کنید. همچنین پیامک ها و ایمیل ها نیز در دسته بندی های جداگانه ای داخل نمایشگر Microsoft Band به تصویر در می آیند.

در حال حاضر امکان پاسخ گویی به پیام های دریافتی تنها برای کاربران ویندوز فون وجود دارد. با توجه به اینکه «مایکروسافت بند» از یک میکروفون بهره می برد، شما می توانید به کمک Cortana پاسخ خود را برای مخاطبتان ارسال نمایید.

microsoft band  (25)

نکته تأسف برانگیز در این بخش، عدم پشتیبانی Microsoft Band از زبان فارسی است. این دستگاه از نمایش حروف فارسی عاجز است و آن ها را به شکل مربع نمایش می دهد. بر همین اساس دیگر امکان خواندن ایمیل ها و یا پیامک ها فارسی وجود ندارد.

جمع بندی

microsoft band  (20)

مایکروسافت بند اولین تلاش جدی مایکروسافت برای حضور در بازار پوشیدنی ها به شمار می رفت. این شرکت پیش از این با ساخت سرفس نشان داده بود که در بحث سخت افزار استانداردهای بالایی را دنبال می کند و در پی ساخت محصولاتی با کیفیت است.

اما متاسفانه، مایکروسافت بند کیلومتر ها با استانداردهایی که از ردموند سراغ داشتیم، فاصله دارد. این دستگاه یک معجون عجیب و غریب از انواع و اقسام قابلیت ها است که در نهایت به علت ارگونومی پایین، هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

راستش را بخواهید مایکروسافت بند بیشتر شبیه به یک طرح مفهومی است تا یک محصول نهایی.

با این وجود اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم، باید بگوییم که Microsoft Health یک بستر نرم افزاری فوق العاده است. بستری که بی شک در آینده گسترش بیشتری پیدا می کند و می تواند حضور پر رنگ تری را در بازار پوشیدنی ها تجربه کند.

Microsoft Band با قیمت ۱.۳۰۰.۰۰۰ تومان در بازار ایران به فروش می رسد. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (45 مورد)
  • الهه
    الهه | ۱۱ آبان ۱۳۹۴

    سلام میشه واسه همه گوشی ها ازش استفاده کرد؟؟؟ مثلا هواوی؟؟

  • ممد
    ممد | ۱۹ تیر ۱۳۹۴

    هه هه خخخخخ.پسر میخواستی بند ضربان استخواناتو بگیره یا موها دستتو.والا ما که تقریبا تمام بند ها از کمپانیهای مختلفو پوشیدیم اینطوری حتی درمورد بدتریناش نظر نمیدیم چه رسد به مایکروسافت بند.ادم چه چیزایی میبینه والا!

  • شروین
    شروین | ۱۶ تیر ۱۳۹۴

    شما این بند رو اشتباه بستین رو دستتون :-)
    بند رو مثل ساعت نمی بندن،اگه درست ببندی متوجه میشی چرا تو نمایشگر این محصول همه چی افقی نوشته میشه.

  • Alireza M8
    Alireza M8 | ۱۳ بهمن ۱۳۹۳

    ساعت خوبیه.با M8ست کنی چ باحال میشهههه 3>

  • محمد
    محمد | ۱۰ بهمن ۱۳۹۳

    ساقول

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی