ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

7 نشانه که از آمادگی شما برای مدیریت حکایت دارند

قدم گذاشتن به یک پست مدیریتی بدان معناست که برای پذیرفتن مسئولیت ها آماده اید و می توانید برای اعضای تیم خود الگو باشید. فرقی ندارد که سکان هدایت تیمی کوچک در یک سازمان بزرگ ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۰

قدم گذاشتن به یک پست مدیریتی بدان معناست که برای پذیرفتن مسئولیت ها آماده اید و می توانید برای اعضای تیم خود الگو باشید. فرقی ندارد که سکان هدایت تیمی کوچک در یک سازمان بزرگ را در اختیار دارید یا اینکه به عنوان کارآفرین مدیریت شرکت خودتان را عهده دار شده اید، در هر صورت این شما هستید که باید راهنمایی ها و دستورات لازم را بدهید، وظایف را به اعضای گروه محول نموده و محیطی را فراهم نمایید که کارکنان بتوانند بهترین عملکرد را در آن از خود به نمایش بگذارند.

مدیریت کردن یک مجموعه چالش بزرگی است و به سختی می توان تشخیص داد که آیا یک فرد برای این کار آماده است یا خیر. البته می توان با مشاهده برخی علائم و نشانه ها در یک فرد به وجود توانایی های مدیریتی در وی پی برد که در ادامه شما را با هفت مورد از آنها آشنا خواهیم کرد.

با دیجیاتو همراه باشید.

1- می توانید توانمندی های دیگران را ارزیابی کنید

Ankurmans-Taking-Note-And-Redefining-Your-Daily-Narrative-Note-taking

برخی از همکاران خود را در نظر بگیرید. اگر قرار بود که آنها را ارزیابی کنید چطور این کار را انجام می دادید؟ آیا می گفتید که آنها عملکرد خوبی دارند یا اینکه در مقایسه با دیگران ضعیف ارزیابی شان می کردید؟ حال آنها را به صورت جداگانه در نظر بگیرید و سعی کنید که نقاط ضعف و قوت شان را تشخیص دهید. این افراد برای انجام چه فعالیت هایی فوق العاده هستند و در انجام چه کارهایی مشکل دارند؟ دیگر اعضای تیم شما چگونه این ضعف ها را جبران می کنند؟

اینکه بتوانید به صورت بی طرفانه همکارانتان را بر اساس عملکرد و مهارت هایشان ارزیابی نمایید، نکته ای کلیدی در حوزه مدیریت محسوب می گردد. اگر بتوانید به سرعت و سادگی این خصوصیات را تشخیص دهید احتمالا برای مدیریت کردن آماده اید.

2- فردی مصمم هستید

Medical-Decision-Making

آخرین تصمیماتی را که اتخاذ کرده اید در نطر بگیرید؛ فرقی ندارد که این تصمیمات بزرگ بوده اند (مثلا کجا زندگی کنید؟) یا اینکه به امور کوچکی شامل انتخاب رستوران برای صرف شام مربوط شده اند.

در هر صورت باید با دقت تصمیمات خود را اتخاذ نمایید و در کنار این مساله لازم است که مصمم باشید و این توانایی را داشته باشید که در کوتاه ترین زمان ممکن نیز تصمیمات مهم را اتخاذ نمایید.

3- بی نهایت صادق هستید

1344186000000

با خودتان صادق باشید و این سوال را از خود بپرسید که برای رسیدن به اهدافتان چند بار حقیقت را گفته اید. آیا گاهی اوقات اغراق می کنید یا اینکه برای رسیدن به مقصودتان تصمیم می گیرید که حقیقت را منحرف نمایید؟ این مسأله اگر قرار باشد که یک پست مدیریتی را در اختیار بگیرید به شما آسیب خواهد زد. در مرحله بعد از خود سوال کنید که برای حفظ دیگران چقدر حاضرید اطلاعات را پیش خود نگه دارید؟ آیا معمولا حتی زمانی که همکارانتان وظایفشان را به خوبی ایفا نمی کنند هم به آنها می گویید که خوب عمل کرده اند؟

به عنوان یک مدیر اگر می خواهید که تیم تحت سرپرستی تان بهترین عملکرد را از خود نشان دهد لازم است که صادق باشید (و گاهی اوقات بیش از اندازه صداقت داشته باشید). تیم شما باید بدون هیچگونه تامل و درنگی باورتان داشته باشد و بازخوردهای صادقانه شما نقش بسیار مهمی در پیشرفت آن ایفا خواهد کرد.

4- آماده اید که مسئولیت اعمال دیگران را بر عهده بگیرید

17-responsibility

این گزینه بیشتر نوعی پرسش شخصی است که باید بتوانید در کمترین زمان به آن پاسخ دهید. در مورد آخرین اشتباه خود فکر کنید. آیا تماما مسئولیت آن را بر عهده گرفتید یا سعی کردید که روی آن سرپوش بگذارید؟ شما به عنوان یک مدیر باید آمادگی پذیرش سطوح بالایی از مسئولیت را داشته باشید و بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت دارد که مسئولیت اشتباهات و خطاهای خود را بر عهده بگیرید.

اگر برای آن سطح از مسئولیت آمادگی ندارید یا تصور نمی کنید که بتوانید مسئولیت اشتباهات دیگران را بر عهده بگیرید، احتمالا زمان آنکه قدم به یک پست مدیریتی بگذارید نرسیده است.

5- دیگران شما را دوست داشته باشند

original_big

آیا عقیده دارید که کنار آمدن با همکارانتان برای شما ساده است یا اینکه اغلب این افراد از برخورد با شما دوری می کنند؟ پاسخگویی به این سوال بسیار دشوار است اما برای این منظور لازم است که در وهله نخست به شناخت خوبی از تیپ شخصیتی خود برسید و مشخص نمایید که رفتارهایتان چگونه بر دیگران تاثیر خواهد گذاشت.

به عنوان یک مدیر نیازی نیست که بهترین دوست همه اعضای تیم خود باشید و حتما زمان هایی پیش خواهد آمد که اعضای گروهتان شدیدا با اقدامات شما مخالف باشند اما در کل باید فردی باشید که مورد احترام و تقدیر هم تیمی هایش قرار دارد.

آنها باید برای در میان گذاشتن مشکلات و چالش هایشان با شما احساس راحتی کنند و از بودن در تیم شما نهایت لذت را ببرند. از این رو اینکه یک فرد «دوست داشتنی» باشید اهمیت بسیار بالایی در رساندن شما به این اهداف خواهد داشت.

6- زندگی شما سازماندهی شده است

Sticky notes of to do list on wall.

زندگی شخصی خود را در نظر بگیرید. آیا خانه ای به هم ریخته دارید یا اینکه در منزل شما هر چیزی سر جای خودش است؟ آیا قبوض خود را سر  وقت پرداخت می کنید یا اینکه گهگاه فراموش می کنید این کار را انجام دهید؟ آیا یک برنامه روزانه منظم و از پیش تعریف شده دارید یا هر دفعه در زمان های مختلفی از خواب بر می خیزید؟ سطح سازماندهی در زندگی شما از آن جهت دارای اهمیت است که بر نحوه ساختاربندی و نظمی که قرار است برای تیم خود به ارمغان بیاورید اثر خواهد گذاشت.

حتی اگر خودتان بتوانید بدون ساختاری منظم به موفقیت دست پیدا کنید، تیم تان نمی تواند. نظم می تواند به تیم تحت سرپرستی شما ثبات و توازن ببخشد و همه اعضا را با هم هماهنگ نگه دارد. اگر نمی توانید در زندگی شخصی خود مرتب و منظم باشید، برای ایجاد ساختار و نظم در یک گروه انسانی هم آمادگی لازم را کسب نکرده اید.

7- حرفه خود را دوست دارید

I-love-my-job

یک پرسش شخصی دیگر هم وجود دارد که تنها شما می توانید به آن پاسخ بدهید. اگر در نظر دارید که از جایگاه فعلی خود به یک پست مدیریتی وارد شوید، احتمال زیادی وجود دارد که در همان صنعت فعالیت نمایید یا اینکه با همان مشتریان سر و کله بزنید یا اینکه مخاطبان تان همان گروه از افراد باشند.

آیا به کاری که انجام می دهید علاقه دارید؟ به عنوان یک مدیر قرار است که به یک تیم انگیزه دهید و آنها را برای کار سخت تر و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده تشویق نمایید. از این رو، اگر به آن اهداف و ایده ها علاقه ای نداشته باشید، تیم شما محکوم به شکست خواهد بود.

اگر بتوانید با اعتماد به نفس و اطمینان کافی به تمامی این پرسش ها پاسخ دهید، احتمالا برای تصدی یک پست مدیریتی آماده شده اید. تنها به خاطر داشته باشید که برای کسب تجربه به عنوان یک رهبر و پیدا کردن بهترین رهکارها به زمان نیاز خواهید داشت. اگر پس از مدتی هنوز هم در جایگاه تازه خود احساس راحتی نمی کنید مایوس نشوید. استعدادهای خود را باور داشته باشید و به تدریج خود را با محیط و شرایط تازه وفق دهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • سجاد
    سجاد | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    قبلا داشتم ولی الان چند تا رو از دست دادم

  • علی
    علی | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    من بجز مورد 6 که دارم روش کار میکنم بقیرو ردیفم .

  • iMAN
    iMAN | ۳۱ فروردین ۱۳۹۴

    مطلب خوبی بود، ممنون خانم موسوی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی