ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

اگر استارتاپی نرم افزاری و آنلاین هستید بهتر است با معجزه ی خدمات «رایگان» آشنا باشید

صفر عدد خاصی به شمار می رود. حاصل جمع هر تعداد صفر با هم، باز همان صفر است. حاصل ضرب صفر در هر عددی نیز صفر خواهد بود. حاصل تقسیم هر عددی بر صفر نیز ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۳ دی ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰

صفر عدد خاصی به شمار می رود. حاصل جمع هر تعداد صفر با هم، باز همان صفر است. حاصل ضرب صفر در هر عددی نیز صفر خواهد بود. حاصل تقسیم هر عددی بر صفر نیز بحث داغی میان ریاضیدانان به راه می اندازد. مفهوم صفر ریاضیدانان و فیلسوفان را به یک اندازه متحیر کرده است، اما کسب و کار ها را نیز می تواند با ویژگی های منحصر به فرد خود متحول کند. علت این امر آن است که وقتی قیمتی به صفر نزول می کند، طی رخدادی جادویی، ناگهان تقاضا به بی نهایت میل می کند.

شرکت ها و استارتاپ های نرم افزاری که خدمات خود را روی اینترنت عرضه می کنند، باید در مدل کسب و کار خود برای صفر یا همان صفت «رایگان» نقشی محوری قائل شوند. الن لو مؤسس و مدیرعامل واتپد در این باره می گوید: «وقتی واتپد را تأسیس کردم این موضوع نقشی محوری داشت و کماکان نیز یکی از دلایل اصلی موفقیت امروز ماست». سه نکته ای که می توانید پیرامون این موضوع در کسب و کار خود در نظر بگیرید را در ادامه خواهید خواند.

با دیجیاتو همراه باشید.

۱- جذب سریع کاربر

وقتی مایکروسافت در ماه آگوست اعلام کرد نسخه ی جدید ویندوز ۱۰ در اولین ماه عرضه ی خود ۷۵ میلیون دانلود داشته است خیلی ها با تعجب به این خبر واکنش نشان دادند؛ هرچه باشد ۶ ماه طول کشیده بود تا ویندوز ۸ در زمان عرضه به آمار ۱۰۰ میلیون دانلود برسد.

اما این بار چه اتفاق متفاوتی افتاده بود؟ چه چیزی عرضه ی ویندوز ۱۰ را تا این حد خاص کرد؟ پاسخ این سؤال نیز در عدد صفر نهفته است.

مایکروسافت با عرضه ی رایگان ویندوز ۱۰ توانست روی طیف گسترده تری از کاربران سرمایه گذاری کند. کسب و کار ها نیز با رائه ی محصول یا خدمات به صورت رایگان می توانند فرایند جذب مشتری را سرعت ببخشند و جامعه ی کاربران یا مشتریان خود را خیلی سریع تر تشکیل دهند.

به یاد داشته باشید که عوامل متعددی هستند که نمی گذارند افراد محصول یا خدماتی را خریداری کنند و قیمت یکی از آنهاست. شما می توانید با ارائه ی محصول یا خدمتی به صورت رایگان، سؤال متداولی را که هنگام خرید یک محصول تازه در ذهن مصرف کنندگان شکل می گیرد به کلی از بین ببرید: «به قیمتش می ارزد؟»

۲- رشد ارگانیک

بر پایه ی پژوهش های اجتماعی اقتصادی، حذف قیمت گذشته از حذف این اختلاف نظر های احتمالی، موانع دیگر موجود بر سر راه خرید را نیز بر می دارد. این موضوع به نوبه ی خود زمینه را برای رشد ارگانیک شما فراهم می کند.

الن لو در این باره می گوید: «وقتی فعالیتمان را تازه آغاز کرده بودیم، هدفمان ارتباط دادن میلیونها انسانی بود که به دنبال سرگرمی بودند و دوست داشتند این کار را از طریق خواندن داستان انجام دهند. دسترسی به منابع مطالعه در بسیاری از مناطق جهان محدود است، به همین دلیل می خواستیم فضایی درست کنیم که افراد بتوانند فارغ از پیشینه ی خود در آن به یکدیگر متصل شوند، داستان بخوانند و داستان بنویسند. عرضه ی رایگان خدمات در این میان نقشی محوری ایفا می کرد».

او ادامه می دهد: «با فراگیر تر شدن اینترنت و کاهش هزینه ی فناوری موبایل های هوشمند، فضا برای شکوفایی واتپد بیشتر می شود، چون بی هزینه بودن خدمات ما هر کسی را به دانلود اپلیکیشنمان متقاعد می کند. وبسایت واتپد در حال حاضر ۴۰ میلیون بازدیدکننده در ماه دارد و بیش از ۱۵۰ میلیون داستان به بیش از ۵۰ زبان مختلف در آن ارائه می شود. از آنجایی که خدمات خود را به رایگان عرضه می کنیم، جامعه ی کاربرانمان طیف بسیار گشترده تری دارد که این می تواند بر مسیر کسب و کارمان نیز اثرگذار باشد».

۳- استفاده از راه های دیگر درآمدزایی

freemium-models-featured

البته ارائه ی خدمات رایگان برای هر کسب و کاری منطقی نیست، اما برای آن دسته از کسب و کار های نرم افزاری که روی اینترنت عرضه می شوند مسئله ای بسیار حیاتی است که باید در مدل کسب و کار لحاظ شود. هر ماه چیزی حدود ۶۰۰۰۰ اپلیکیشن جدید به اپ استور اضافه می شود و قیمت می تواند میان شما و رقبایتان نقطه ی تمایزی اساسی محسوب شود.

با این تفاسیر، اگر استارتاپ ها بخواهند خدمات خود را به صورت رایگان ارائه دهند باید به دنبال راه های دیگری برای درآمدزایی باشند. یکی از گزینه های موجود تبلیغات است.

گزینه ی دیگری که پیش روی استارتاپ ها قرار دارد این است که با ارائه ی یک سری خدمات اصلی به صورت رایگان به جذب کاربر بپردازند، اما برای دسترسی به خدمات بیشتر یا ویژه، هزینه ای دریافت کنند (مدل فری میوم). این گزینه برای مثال در میان وبسایت های پخش موسیقی بسیار رایج است. حتی یوتیوب نیز به تازگی از خدمات پولی خود پرده برداشته است که به کاربران اجازه می دهد بدون تبلیغات به محتوای اختصاصی دسترسی داشته باشند. جالب اینجاست که هر کدام از این خدمات نیز برای جذب کاربران جدید گزینه های رایگانی دارند و نباید از یاد برد که این پیشنهاد یوتیوب سال ها پس از کسب جایگاهی قابل دفاع توسط این وبسایت ارائه شده است.

هر شیوه ای که برای درآمدزایی انتخاب می کنید، مطمئن شوید مشتریانتان را از شما دور نمی کند. ارائه ی خدمات رایگان، افراد زیادی را به سوی کسب و کار شما جلب می کند اما بمباران آنها با تبلیغات پاپ آپ و یا درخواست های مکرر برای ارتقای سرویس مجانی به پولی، می تواند جلوی بازگشت آنها به وبسایت شما را بگیرد.

ارائه ی خدمات رایگان به استارتاپ ها اجازه می دهد خود را از رقبایشان متمایز کنند و به سرعت برای خود جامعه ی کاربرانی تشکیل دهند که می تواند رشد ارگانیک داشته باشد. در دنیایی که در آن، کسب درآمد اغلب در تمام تصمیم گیری ها حرف اول را می زند، گاهی با دید صفر اندیشیدن می تواند برای کسب و کار ها درآمد های چند صد میلیونی به همراه داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • میثم
    میثم | ۱۴ دی ۱۳۹۴

    مقاله خوبی بود

  • سمير
    سمير | ۱۴ دی ۱۳۹۴

    بين شركت هاي ايراني شركت بيان به خوبي داره از اين روش استفاده ميكنه و موفق هم بوده. هم در blog.ir و هم در bayanbox.ir امكانات اصلي رايگان هستند و امكانات بيشتر پولي.

مطالب پیشنهادی