ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

راهنمای استراتژی های موثر در لیگ آو لجندز؛ Blitzcrank

بازی های ویدیویی به مرور زمان، بیشتر و بیشتر به صحنه رقابتی وارد می شوند، عناوینی که روزی تنها به عنوان یک سرگرمی به آن ها نگاه می شد، امروزه به عنوان ورزش های الکترونیکی ...

پوریا دانشور
نوشته شده توسط پوریا دانشور | ۲۴ دی ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۰

بازی های ویدیویی به مرور زمان، بیشتر و بیشتر به صحنه رقابتی وارد می شوند، عناوینی که روزی تنها به عنوان یک سرگرمی به آن ها نگاه می شد، امروزه به عنوان ورزش های الکترونیکی شناخته می شوند. سردمدار عناوین رقابتی هم بازی های سبک MOBA هستند، بازی هایی با گیم پلی عمیق و تکیه زیاد بر کار تیمی، هر ساله بازیکنان و تیم های زیادی را برای رقابت فرا می خوانند.

با وجود مسابقات با شکوه این عناوین، هنوز هم موبا بستری است که بازیکنان غیر حرفه ای هم می توانند از آن لذت ببرند. مخاطبین اصلی این سبک بازیکنانی هستند که خارج از مسابقات حرفه ای و بیشتر به منظور سرگرمی و گاهی به چالش کشیدن مهارت های شان این بازی ها را تجربه می کنند.

لیگ آو لجندز محبوب ترین عنوان موبا است که میلیون ها بازیکن در سرتاسر جهان دارد. پیشتر به منظور آشنا سازی پلیرها با عناوین موبا و لیگ او لجندز، مکانیزم های ابتدایی این عنوان را در یک سری از مقالات توضیح دادیم. حال به سراغ راهنمایی هایی عمیق تر خواهیم رفت و از این پس هر هفته، یکی از هیرو های لیگ آو لجندر را معرفی کرده و نحوه بازی با او را آموزش خواهیم داد.

blitzcrank_riotskin-w600

Blitzcrank, The Great Steam Golem

  • سلامتی: 576 واحد در لول یک، 2055 واحد در لول هجده
  • مانا: 302 واحد در لول یک، 982 واحد در لول هجده
  • بازیبابی سلامتی: 8.43 واحد در هر پنج ثانیه در لول یک، 22.9 واحد در هر پنج ثانیه در لول هجده
  • بازیبابی مانا: 6 واحد در هر پنج ثانیه در لول یک، 19.6 واحد واحد در هر پنج ثانیه در لول هجده
  • مقاومت در برابر آسیب فیزیکی: بر حسب لول، بین 27.2 الی 88.4
  • مقاومت در برابر آسیب جادویی: بر حسب لول، بین 32.1 تا 53.4
  • قدرت آسیب رسانی ضربات عادی: 60 واحد در آغاز بازی، 111 واحد در لول هجده
  • سرعت ضربه زنی: 0.625
  • سرعت حرکت: 335 واحد در هر ثانیه

درباره Blitzcrank

پشتیبان هر تیم وظیفه یاری رساندن به هم تیمی هایش را بر عهده دارد. لزوما تمامی ساپورت ها مشابه هم نیستند و هر کدام به شکل مشخصی وظیفه خود را ایفا می کنند. این هیرو ها در فاز اولیه بازی، تمامی توان خود را برای محافظت از کری صرف می کنند، زیرا که اگر کری بخواهد تیمش را در طول بازی بر دوش بکشد، باید از همان ابتدای بازی قوی شود.

Blitzcrank ساپورتی تانکی و هجومی است و می تواند به خوبی نبرد ها را آغاز کند. اگر صرفا می خواهید که دفاعی بازی کنید و تمایلی به درگیر شدن ندارید، Blitzcrank چندان به درد نمی خورد و بهتر است که ساپورت دیگری را برگزینید، زیرا که اصلی ترین نقطه قوت این هیرو پشتیبان، توانایی خوبش در شروع کردن فایت ها است و اتفاقا در دفاع از هم تیمی هایش تبحر چندانی ندارد.

حتی بعد از فاز اولیه بازی، وظیفه Blitzcrank باز هم شروع کردن درگیری ها است. خصلت های تانکی وی در اواسط و اواخر بازی پررنگ تر می شود و با شروع فایت، وی در خط مقدم نبرد، به عنوان یک تانک به تیمش یاری می رساند. نحوه بازی با بلیتزکرنک را در ادامه کامل تر توضیح خواهیم داد.

نقاط قوت

بلیتزکرنک ساپورت هجومی بسیار کامل و قدرتمندی است. می تواند فایت ها را آغاز کند و در طول فایت ها هم اعصاب حریف را به هم بریزد تا تمرکز از روی کری برداشته شود. قابلیت اسکیل شات بسیار مفیدی دارد که می تواند نتیجه فایت ها و حتی بازی را عوض کند. بسیاری از قابلیت هایش افکت های CC اعمال می کنند و بنابراین وی می تواند حریف را برای مدتی هر چند کوتاه فلج کند. وی تانک بسیار قدرتمندی است و به لطف سلامتی زیاد و قابلیت هایش می تواند به خوبی در تیم فایت ها دوام بیاورد.

  • همان طور که اشاره کردیم بلیتزکرنک ساپورتی کاملا هجومی است. وی با قابلیت های خود نبرد را آغاز می کند و اگر حریف راه مقابله با او را بلد نباشد، این چمپیون پشتیبانی بسیار ترسناک است! در طی فایت ها، خصوصا در لین هم وی می تواند کری تیم حریف را اذیت کند تا کار هم تیمی اش راحت تر شود.
  • مشخصه اصلی بلیتزکرنک یکی از قابلیت های اسکیل شات اوست که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. اما فعلا در همین حد بدانید که وی می تواند با این قابلیت، حریفان را به سمت خود بکشد! وی اگر بتواند هدف های کلیدی و مهم تیم حریف را بگیرد، تیمش را یک قدم به پیروزی نزدیک تر می کند.
  • بلیتزکرنک هم می تواند حریفانش را به هوا پرتاب کند و هم می تواند آن ها را سایلنس کند! هر دو این قابلیت های CC در فایت ها بسیار مفید اند، زیرا که می توانند برای لحظه ای حریف را فلج کنند. بلیتزکرنک با این دو قابلیت می تواند از هم تیمی هایش حفاظت هم کند و فرصت فرار را برای آن ها مهیا سازد.
  • بلیتزکرنک خصلت های تانکی بسیار خوبی دارد و این خصلت ها خصوصا در اواسط و اواخر بازی شکوفا می شوند، در واقع می توانیم با اطمینان بگوییم که بلیتزکرنک تانکی قابل اعتماد است. به لطف توانایی خوب بلیتزکرنک در شروع درگیری ها و خصلت های تانکی اش، وی می تواند به خوبی آغار گر نبرد ها باشد و در مقابل قدرت آسیب رسانی حریفان هم از خود استقامت نشان دهد.

نقاط ضعف

بلیتزکرنک هیچ قابلیت درمان گری ندارد، یعنی نه می تواند سلامتی خود را بازیابی کند و نه سلامتی کری اش را. پس در صورتی که سلامتی کری تیم کاهش یابد، هیچ کاری از دست بلیتزکرنک ساخته نیست و وی مجبور به بازگشت به بیس می شود. بلیتزکرنک ساپورتی نزدیک زن است و بنابراین در اوایل بازی، هنگامی که هنوز خصلت های تانکی اش رشد نکرده در برابر حملات از راه دور کری حریف به شدت آسیب پذیر است. اصلی ترین قابلیت بلیتزکرنک از نوع اسکیل شات است و بازیکن باید نشانه گیری و دقت خوبی داشته باشد. همچنین در بازی با بلیتزکرنک، بازیکن باید قادر باشد که در زمانی بسیار کوتاه، سریع تصمیم های درست بگیرد، بلیتزکرنک اگر اشتباه کند، تیمش را به کشتن می دهد!

  • مانند تمامی ساپورت های نزدیک زن، بلیتزکرنک در مقابل حملات از راه دور آسیب پذیر است، بنابراین وی باید بسیار با احتیاط در لین بازی کند. از ان جایی هم که وی قابلیتی برای بازیابی سلامتی اش ندارد، اگر سلامتی اش کاهش یابد، احتمال مرگش بیشتر می شود و دیگر نمی تواند نقش خود را به خوبی انجام دهد.
  • قابلیت های بلیتزکرنک در اوایل بازی، مانای او را می بلعند! بنابراین وی باید بسیار بسیار با دقت از قابلیت هایش استفاده کند، وگرنه در مواقع حساس و سرنوشت ساز، مانای کافی برای بهره گیری از قابلیت هایش را نخواهد داشت.
  • قابلیت اصلی بلیتزکرنک، همان گونه که اشاره کردیم از نوع اسکیل شات است. واقعیت این است که استفاده از این قابلیت، خصوصا برای بازیکنان تازه کار، می تواند بسیار سخت باشد. بسیار از پمپیون ها هم قابلیت هایی برای فرار از این ابیلیتی اسکیل شات دارند.
  • اگر بلیتزکرنک اشتباه کند، وی و تمیش باید تاوان سنگینی بپردازند. در ادامه توضیح خواهیم داد که چرا تصمیمات اشتباه با بلیتزکرنک می تواند تا این حد مرگ بار باشد.

قابلیت ها

mana_barrier

Mana Barrier: هنگامی که سلامتی بلیتزکرنک به کمتر از 20 درصد از ظرفیت کلی سلامتی اش برسد، وی با سپری که قدرتی معادل با نصف مانای فعلش اش دارد، برای 10 ثانیه از خود محافظت می کند. این قابلیت 90 ثانیه کول داون دارد.

p

  • برای فهم چگونگی کارکرد این قابلیت، فرض کنید که ظرفیت سلامتی بلیتزکرنک 3000 واحد است و برای او 800 واحد مانا باقی مانده. حال اگر وی ضربه ای دریافت کند و سلامتی اش به کمتر از 600 واحد برسد، وی سپری به قدرت 400 واحد کسب می کند. این سپر برای 10 ثانیه از بلیتزکرنک محافظت کرده و ضربات وارد بر او را جذب می کند.
  • دقت کنید که کول داون 90 ثانیه ای این قابلیت، هنگامی آغاز می شود که این پسیو فعال شود، نه پس از به اتمام رسیدن مدت زمان 10 ثانیه ای اثرش.
  • این قابلیت پسیو که شباهت بسیاری به اسپل Barrier دارد، یکی از دلایلی است که موجب می شود بلیتزکرنک تانک قدرتمندی باشد! بلیتزکرنک در حالت عادی خصلت های تانکی بسیار خوبی دارد، حال این پسیو موجب می شود که وی در صورت دریافت آسیب، یک شانس دیگر هم برای زنده ماندن داشته باشد.
  • قدرت سپر ناشی از این قابلیت بسته به مانای بلیتزکرنک دار.. هر چه که مانای بلیتزکرنک بیشتر باشد، وی پس از فعال شدن سپرش بیشتر زنده می ماند و حریفانش باید بیشتر وقت خودشان را صرف او کنند. بنابراین مانا برای این چمپیون بسیار مهم است و وی باید ظرفیت مانای خود را از طریق آیتم ها افزایش دهد.

rocket_grab-w600

Rocket Grab: بلیتزکرنک دست راست خود را به جهت مشخص شده توسط بازیکن شلیک می کند. وی نخستین واحد غیر خودی ای که در سر راه این دست شلیک شده! قرار داشته باشد را می گیرد، به او آسیب می رساند، او برای مدت کوتاهی استان می کند و به سمت خود می کشد.

q

  • این همان قابلیت اسکیل شاتی است که در مقدمه در موردش توضیح دادیم. بلیتزکرنک به واسطه این قابلیت می تواند حریفان را بگیرد و به سمت خود بکشد. با کشیده شدن حریف به بلیتزکرنک، وی در موقعیت خطرناکی قرار می گیرد و هم تیمی های بلیتزکرنک می توانند کار او را یکسره کنند.
  • این قابلیت از نوع اسکیل شات است، بنابراین برای استفاده موثر از آن، باید هدف گیری خوبی داشته باشید. سعی کنید که روند حرکت هدف تان را پیشبینی کنید. برای بهره بردن از این قابلیت، نیاز به تجربه دارید، واقعا عجیب نیست که اگر برای بار های اول، تیر تان به خطا برود! سعی کنید که قلق استفاده از این ابیلیتی به مرور دست تان بیاید.
  • دقت کنید که هیرو های حریف برای در امان ماندن از این قابلیت، پشت مینیون های شان قرار می گیرند. بلیتزکرنک باید همواره منتظر اشتباه حریفان باشد تا بلکه آن ها از پشت مینیون ها بیرون بیایند. بنابراین به خوبی به حرکت حریف تان دقت کرده و از صدم ثانیه ها استفاده کنید.
  • در لین، هدف بلیتزکرنک باید گرفتن کری حریف باشد. وی اگر بتواند با این قابلیت کری حریف را به سمت خود بکشد، حریف به احتمال فراوان مقدار قابل توجهی از سلامتی اش را از دست خواهد داد و کارش برای بقا در لین سخت تر می شود. در واقع بلیتزکرنک می تواند با این قابلیتش، First Blood را به هم تیمی اش هدیه دهد!
  • در تیم فایت ها هم هدف بلیتزکرنک باید گرفتن اهداف مهم تیم حریف باشد. اشتباه مرگ بار، گرفتن تانک های حریف است! تانک های حریف خود دنبال راهی برای رسیدن به شما هستند و بلیتزکرنک اگر آن ها را بگیرد، عملا به حریف کمک کرده! بنابراین هنگام استفاده از این قابلیت در تیم فایت ها، باید بسیار دقت کنید.
  • یکی از روش های جالب استفاده از این قابلیت، کشیدن حریف به زیر تورت خودی است! کافی است که حریف را به زیر تورت خودتان بکشید تا تورت او را هدف بگیرد و حملات مرگ بارش را به سمت او شلیک کند! بنابراین هرگاه دیدید که حریف تان بیش از حد شیر شده و در نزیکی تورت تان پرسه می زند، با این قابلیت وی را به زیر تورت دعوت کنید!

blitzcrank-overdrive-w600

Overdrive: با فعال سازی این قابلیت، سرعت ضربه زنی و سرعت حرکت بلیتزکرنک به مدت 5 ثانیه افزایش می یابد، هر چند که سرعت حرکت بلیتزکرنک طی این 5 ثانیه به مرور کاهش می یابد. پس از به اتمام رسیدن این 5 ثانیه، سرعت حرکت وی به مدت 1.5 ثانیه 30 درصد کاهش می یابد.

w

  • با این قابلیت می توانید به سرعت به سمت حریفان تان حمله ور شوید و فاصله خود را با آن ها کاهش دهید، به گونه ای که بتوانید با Rocket Grab آن ها را بگیرید. بنابراین این قابلیت برای کاهش فاصله با حریف و تعقیب کردن آن ها بسیار مفید و کارامد است.
  • همچنین این قابلیت برای فرار هم مفید است. اما باید در نظر داشته باشید که این قابلیت در نهایت از سرعت حرکت شما می کاهد، پس اگر نتوانید طی مدتی که سرعت حرکت تان افزایش یافته بود خود را به موقعیت امنی برسانید، فرار تان بی نتیجه خواهد ماند.

blitzcrank-power-fist-w600

Power Fist: ضربه عادی بعدی بلیتزکرنک، حریف را به هوا پرتاب می کند و آسیب فیزیکی مضاع به او وارد می کند.

e

  • پس از فعال سازی این قابلیت، بلیتزکرنک تنها 5 ثانیه فرصت دارد که با وارد کردن یک ضربه عادی، از خواص این ابیلیتی بهره ببرد. در غیر این صورت این قابلیت روی کول داون خواهد رفت. پس بهتر است هنگامی این قابلیت را فعال کنید که هدف تان، در برد ضربات عادی تان قرار داشته باشه باشد و مطمئنید که می توانید به او ضربه بزنید.
  • این قابلیت را با Rocket Grab ترکیب کنید. بعد از این که حریف تان را به سمت خود کشیدید، این قابلیت را فعال کنید و یک ضربه عادی به او بزنید. در لی و با این کمبو، مقدار قابل توجهی از سلامتی حریف کاسته خواهد شد و حتی پیش از شروع درگیری، برتری قابل ملاحظه ای نسبت به حریف خواهید یافت.
  • اگر حریف تان در حال تعقیب کردن شما و هم تیمی تان است و بیش از حد خود را به شما نزدیک کرده، یک لحظه به سمت او بازگردید، این قابلیت را فعال کرده و مشتی به سمتش روانه کنید! حریف برای مدتی کوتاه به آسمان پرتاب خواهد شد و فرصت فرار برای شما و هم تیمی تان فراهم می شود.
  • این قابلیت افکت CC اعمال می کند، پس می تواند بسیاری از قابلیت های چنلینگ را متوقف کند. اگر حریفی مانند Katarina در برابر تان قرار گرفته، این قابلیت و یا Rocket Grab تان را برای مقابله با قابلیت چنلینگ او آماده نگه دارید.
  • ین قابلیت زمان بین دو ضربه عادی شما را ریست می کند. بگذارید بیش تر توضیح دهیم. بین هر دو ضربه متوالی بلیتزکرنک مدتی فاصله است که این زمان بسته به سرعت ضربه زنی او دارد. اما اگر بلافاصله پس از اولین ضربه تان قابلیت Power Fist را فعال کنید، دیگر نیازی نیست که برای ضربه بعدی منتظر بمانید، انیمیشن ضربه عادی بعدی بلیتزکرنک بلافاصله اجرا می شود.

blitzcrank-static-field-w600

Static Field: پسیو: زمانی که این ابیلیتی در وضعیت کول داون نباشد، بلیتزکرنک هر 2.5 ثانیه، صاعقه ای بر سر یکی از واحد های اطرافش فرود می آورد و به او آسیب می رساند. هدف این قابلیت پسیو به صورت کاملا تصادفی انتخاب می شود.

r

اکتیو: بلیتزکرنک به تمامی واحد های قرار گرفته در اطراف خود، آسیب وارد می کند و آن ها را برای 0.5 ثانیه سایلنس می کند. حریفان سایلنس شده نمی توانند از قابلیت ها و اسپل هاشان استفاده کنند.

  • دقت کنید که پسیو این ابیلیتی، با این که قابلیت فوق العاده ای است اما می تواند شما را به دردسر بی اندازد! فرض کنید که در چمن ها مخفی شده اید، اگر واحدی در اطراف تان باشد، متاسفانه افکت این قابلیت پسیو، صاعقه ای بر سر آن واحد فرود می آورد و جای شما را لو می دهد!
  • با استفاده از قابلیت اکیتو این ابیلیتی، حریفان تان را در فایت ها سایلنس کنید. با این که 0.5 ثانیه سایلنس زمان بسیار کوتاهی به نظر می رسد، اما حقیقتا می تواند روی فایت ها تاثیر قابل ملاحظه ای بگذارد! حریفان سایلنس شده، حتی قادر به استفاده از فلش هم نخواهند بود.
  • سایلنس هم نوعی افکت CC است که می تواند قابلیت های چنلینگ را متوقف کند. پس بیخود و بی جهت از این قابلیت استفاده نکنید و آن را برای مواقع ضروری حفظ کنید.

لول آپ

bc

آیتم ها

آیتم های آغازین

relic_shield

Relic Shield: از بین آیتم های مخصوص هیرو های ساپورت، این آیتم از چند جهت برای بلیتزکرنک گزینه بهتری است. چون بلیتزکرنک ساپورتی تانکی است، نیاز به سلامتی بیشتر دارد و  این آیتم ظرفیت سلامتی او را 75 واحد افزایش می دهد. همچنین ساپورت ها چون فارم نمی کنند، نیاز به منبعی دیگر برای تامین گلد مورد نیاز شان دارند، این آیتم گلد پسیوی که بلیتزکرنک در هر ثانیه بدست می آورد را بیشتر می کند. اما بهترین و البته کاربردی ترین ویژگی این آیتم، قابلیت پسیوش است. این پسیو به مرور شارژ هایی به نام Spoils of War را تولید و ذخیره می کند. در صورتی که حداقل یکی از این شارژ ها را در اختیار داشته باشید، اگر مینیونی را از پای در بیاورید گلد حاصل هم به شما تعلق می گیرد و هم به نزدیک ترین هم تیمی تان و سلامتی هر دوی شما هم اندکی بازیابی می شود. بلیتزکرنک در حالت عادی نمی تواند سلامتی خود و هم تیمی هایش را بازیابی کند، اما این آیتم، منبعی هر چند محدود برای بازیابی سلامتی را در اختیار او می گذارد.

Health_Potion_item

Health Potion: این معجون برای تمامی هیرو ها اهمیت ویژه ای دارد، اما برای بلیتزکرنک، بسیار مهم تر و حیاتی تر است. چرا که بلیتز تانکی نزدیک زن است و در برابر ضربات از راه دور کری حریف آسیب پذیر اگر که وی آسیب زیادی از کری تیم مقابل دریافت کند، نمی تواند وظیفه که از او انتظار می رود را به خوبی ایفا کند. اگر که وی می خواهید در لین اش بمانید و تا حد ممکن از کری حفاظت کند، باید سلامتی از دست رفته خود را احیا کند. معجون های سلامتی این نیاز او را رفع می کنند.

warding_totem

Warding Totem: یکی از وظایف هر ساپورتی، روشن نگه داشتن مپ بازی با وارد است. شما در برابر لین تان و کری تیم تان مسئولید و باید از او حفاظت کنید، پس باید با کاشت وارد، وی را از گزند گنک ها حفظ کنید. با خرید آیتم Sightstone، کارتان در کاشتن وارد بسیار راحت تر می شود، اما تا وقتی که هنوز منبع قابل اطمینانی برای کاشت وارد ندارید، مجبورید که به ترینکت Warding Totem بسنده کنید. این ترینکت دو وارد در خود ذخیره می کند که باید بر حسب نیاز، آن را در نزدیکی لین تان بکارید.

آیتم های اولیه

sightstone

Sightstone: همان طور که گفتیم Warding Totem اصلا برای کاشت وارد کافی نیست و شما نیاز به یک منبع قابل اطمینان برای کاشت وارد دارید. به همین دلیل باید خرید Sightstone را در دستور کارتان قرار دهید. لازم به ذکر است که این آیتم سلامتی تان را هم بهبود می بخشد، یعنی در خدمت خصلت های تانکی تان هم هست. چرا ساپورت ها باید حتما وارد با خود به همراه داشته باشند؟ زیرا که وارد ها، محوطه اطراف لین را روشن می کنند و در نتیجه شما و کری را از گنک ها در امان نگه می دارند. این آیتم 800 گلد قیمت دارد و بهتر است که آن را به عنوان اولین آیتم خریداری کنید. پس اطمینان حاصل کنید که در اولین بازگشت تان از لین به بیس، این مقدار گلد را در اختیار دارید، وگرنه دست خالی به لین بازخواهید گشت.

targons_brace

Targon’s Brace: این آیتم که نخستین آپگرید Relic Shield محسوب می شود، 100 واحد سلامتی دیگر به شما می بخشد و نرخ بازیابی سلامتی تان را افزایش می دهد. با ارتقا به این آیتم، پسیو Spoils of War هم تقویت می شود، شارژ بیشتری را ذخیره می کند، هر شارژ زودتر آماده می شوند و سلامتی بیشتری را در ازای از پای در آمدن هر مینیون احیا می کند. پس این آیتم در خدمت هر دو وظیفه شما، یعنی تانک و ساپورت است. حتما این آیتم را در اوایل بازی خریداری کنید.

sweeping_lens

Sweeping Lens: بعد از این که Sightstone خریدید، یعنی وقتی به منبعی قابل اطمینان برای کاشت وارد دست یافتید، دیگر نیازی به Warding Totem نخواهید داشت. بهتر است ترینکت تان را با چیزی سودمند تر عوض کنید. با Sweeping Lens قادر خواهید بود که وارد های حریف و نابود کردن شان است. نابود کردن وارد های حریف هم وظیفه مهمی است که باز باری اصلی آن بر دوش پشتیبان تیم است. چرا نابود کردن وارد های حریف مهم است؟ برای مثال اگر جانگلر تیم خودتان می خواهد برای گنک به کمک تان بیاید، نباید توسط تیم حریف شناسایی شود، پس پیش از هر چیزی باید وارد های حریف را نابود کنید.

آیتم های اصلی

سلامتی + مانا

Righteous Glory: هم آیتمی است که سلامتی تان را افزایش می دهد و هم مانا تان را، یعنی کاملا در جهت خصلت های تانکی شما است، زیرا که مانای بیشتر، یعنی قابلیت پسیو قدرتمند تر. این آیتم نرخ بازیابی سلامتی بلیتز را هم بیشتر می کند. قابلیت پسیوش دو کاربرد دارد، اولا دمیج وارد بر بلیتز را به مانا تبدیل می کند، ثانیا مقداری از مانای مصرفی را به شکل سلامتی باز می گرداند! اما قابلیت اکتیو این آیتم بسیار جالب و قابل توجه است! با فعال سازی این قابلیت، برای 4 سرعت حرکت بلیتز به سمت چمپیون های دشمن 75 درصد بیشتر می شود. پس از 3 ثانیه، بلیتز موجی از خود ساطع می کند که موجب می شود سرعت حرکت هیرو های حریف برای 2 ثانیه یک چهارم شود! کاهش سرعت حرکت حریف، از قابلیت مانور دهی انان می کاهد و به شما کمک می کند که از قابلیت اسکیل شات تان راحت تر استفاده کنید.

آرمور + مانا

iceborn_gauntlet_item-w600

Iceborn Gauntlet: این آیتم آرمور و مانا بلیتز را افزایش می دهد و از کول داون قابلیت هایش می کاهد. گفتیم که مانا برای بلیتز بسیار مهم است، زیرا که قدرت پسیو او، وابسته به مانا است. اهمیت آرمور و کاهش کول داون هم که کاملا واضح و روشن است. پسیو این آیتم موجب می شود که پس از استفاده از هر قابلیت، ضربه عادی بعدی بلیتزکرنک آسیب اضافه وارد کند و منطقه ای را روی زمین شکل دهد که سرعت حرکت حریف در آن کم می شود. احتمالا خودتان فهمیدید که چرا این آیتم برای بلیتز جواب گو است! بلیتز با Rocket Grab حریف را به سمت خود می کشد، حال ضربه بعدی او، پسیو این آیتم را فعال می کند و از سرعت حرکت حریف کاسته می شود.

Frozen Hearth: این آیتم هم مانند آیتم قبلی تاثیری بر روی سلامتی ندارد، اما به بلیتز 90 واحد آمور می بخشد و از کول داون قابلیت های او 20 درصد می کاهد. 400 واحد هم به بلیتز مانا می بخشد و در نتیجه پسیو او را قوی تر می کند. قابلیت پسیوی دارد که سرعت ضربه زنی هیرو های اطراف را 15 درصد کم می کند. اگر هیرو های مقابل تان سرعت ضربه زنی بسیار بالایی دارند و خصلت اصلی شان هم همین سرعت ضربه زنی بالا است، این آیتم را حتما خریداری کنید.

آرمور + سلامتی

dead_mans_plate

Dead Man’s Plate: این آیتم و آیتم بعدی، علاوه بر آرمور، به بلیتز سلامتی هم می بخشند. این آیتم، سلامتی بلیتز را 500 واحد و آرمورش را 50 واحد تقویت می کند. علاوه بر این، پسیوی هم دارد به نام Dreadnought که با حرکت در زمین بازی شارژ می شود. هر گاه شارژ این پسیو به 100 رسید، سرعت حرکت بلیتز 60 واحد افزایش می دهد. این افزایش سرعت حرکت به بلیتز کمک می کند که به حریف نزدیک شود و بتواند آن ها را با rocket Grab به سمت خود بکشد. پسیو دیگر این آیتم هم موجب می شود که به ازای هر دو شارژ Dreadnought، ضربات عادی بلیتز 1 آسیب اضافه وارد کنند. اگر که شارژ Dreadnought به 100 برسد، این آسیب اضافه دو برابر می شود و سرعت حرکت حریف هم به مدت یک ثانیه نصف می شود. با وارد کردن ضربات عادی، تمامی شارژ های Dreadnought مصرف می شود.

randuins_omen

Randuin’s Omen: این آیتم ظرفیت سلامت بلیتز را 500 واحد افزایش می دهد و به وی 60 واحد آرمور می بخشد، یعنی 10 واحد بیشتر از آیتم قبلی. دو قابلیت پسیو دارد و یک قابلیت اکتیو. یکی از این پسیو ها موجب می شود که اگر حریفی به بلیتز ضربه عادی بزند، از سرعت ضربه زنی اش کاسته شود و دیگری موجب می شوند که ضربه های کریتیکال، آسیب کمتری به بلیتز بزنند. قابلیت اکتیو این آیتم سرعت حرکت حریفان اطراف را برای 4 ثانیه کاهش می دهد. اصلی ترین قابلیت بلیتزکرنک اسکیل شات است، پس هر چه حریف سرعت حرکت کمتری داشته باشد، استفاده از این قابلیت راحت تر می شود. این آیتم هم به شما کمک می کند که راحت تر این قابلیت اسکیل شات را شلیک کنید.

آرمور + آرمور!

Thornmail: اگر در برابر تان تیمی قرار گرفته که تمامی 5 عضوش فقط آسیب فیزیکی وارد می کنند، یا اگر که کری حریف بیش از حد قوی شده و یا اگر حریف رو کری دارد به فکر خرید Thornmail باشید. همان طور که می بینید، Thornmail آیتمی نیست که بتوانید آن را در هر شرایطی بخرید، بلکه ابتدا باید وضعیت بازی را ارزیابی کنید. این آیتم 100 واحد به آرمور تان می افزاید و مقداری از آسیب وارد بر بلیتز را به همراه درصدی از آرمور اضافه او به منبع آسیب باز می گرداند.

آرمور + مجیک رزیستنس

locket_of_the_iron_solari

Locket of Iron Solari: اصلی ترین آیتم برای افزایش مقاومت در برابر آسیب های جادویی، همین آیتم است. این آیتم ظرفیت سلامتی بلیتزو نرخ بازیابی آن را افزایش می دهد، از کول داون ابیلیتی های او می کاهد و طبیعتا هم مقاومت وی در برابر آسیب های جادویی را افزایش می دهد. اما بهترین و مهم ترین نکته در مورد این آیتم قابلیت اکتیوش است. این قابلیت اکتیو به شما و هم تیمی های تان سپری برای 2 ثانیه می بخشد که در نبرد های تیمی فوق العاده کار آمد است، خصوصا اگر تیم مقابل تان آسیب منطقه ای وارد می کند.

کمک به کری!

knights-vow-w600

Knight’s Vow: این آیتم به بلیتز 20 واحد آرمور می بخشد، سلامتی او را 400 واحد و نرخ بازیابی سلامتی اش 100% افزایش می دهد. قابلیت پسیو این آیتم باعث می شود که وی با ماندن در کنار یارش پاداش بگیرید. قابلیت اکتیو این آیتم به بلیتز اجازه می دهد که از بین هم تیمی هایش، یاری برای خود برگزیند. حال وی اگر در نزدیکی یارش باشد، خود بلیتز، 40 واحد آرمور دیگر پاداش می گیرد و هم هنگام حرکت به سمت یارش، 15 درصد بر سرعت حرکتش افزودهمی شود. این آیتم به یار بلیتز هم کمک می کند، اگر که یار او آسیبی به چمپیونی وارد کند، به ازای 12 درصد از آن آسیب، سلامتی بلیتز احیا می شود. اگر هم که وی آسیبی دریافت کند، 12 درصد از آن آسیب، به جای این که به او وارد شود، به فرم آسیب خالص از سلامتی بلیتز می کاهد. اگر یار تان دور زن باشد، هر دو این ها به 6 درصد کاهش می یابند.

Zeke’s Harbinger: این آیتم به بلیتز 250 واحد مانا می بخشد، پس قابلیت پسیوش را قدرتمند تر می کند. از کول داون قابلیت های او 10 درصد می کاهد، 30 واحد آرمورش را تقویت می کند و در نهایت ابیلیتی پاورش را 50 واحد افزایش می دهد که در نتیجه قدرت آسیب رسانی قابلیت های او بیشتر می شود. اما قابلیت این آیتم برای بلیتز و کری بسیار کارآمد است. این آیتم برای لاین های دو تایی یا همان بات لین خودمان ساخته شده. ساپورت تیم، پسیو این آیتم را بر روی کری اش می اندازد و این پسیو به مرور شارژ خواهد شد. هنگامی که شارژش به 100 رسید، ابیلیتی پاور ساپورت و کری 20 درصد تقویت می شود و شانس کریتیکال بودن ضربات هر دوی آن ها 50 درصد افزایش خواهد یافت. ابیلیتی پاور بیشتر برای بلیتز کاربرد دارد و افزایش 50 درصدی شانس کریت زنی ضربه ها برای کری بسیار مفید است. بلیتز با این آیتم به تیمش یاری می رساند و باعث می شود که قدرت آسیب رسانی کری افزایش یابد.

Mikael’s Crucible:  این آیتم مدت زمان کول داون قابلیت های بلیتز را کاهش و مقاومت او را در برابر آسیب های جادویی را افزایش می دهد. این آیتم ظرفیت مانا و نرخ بازیابی ان را افزایش می دهد، پس پسیو بلیتز را هم قدرتمند تر می کند. قابلیت اکتیو این آیتم افکت های CC را کنسل می کند و در نتیجه برای نجات دادن جان هم تیمی ها بسیار مفید است. بر فرض، اگر که کری تان استان شده، می تواند با این آیتم وی را از استان خارج کنید. اگر تیم مقابل قابلیت های CC فراوانی دارد، و کری تان دائما استان می شود، خرید این آیتم را در در دستور کار خود قرار دهید.

redemption_item-w600

Redemption: این آیتم سلامتی بلیتز را 400 واحد افزایش می دهد، از کول داون قابلیت هایش 10 درصد می کاهد و 75 درصد به نرخ بازایبی سلامتی و مانا او می افزاید. نکته بسیار مهم در مورد این آیتم، قابلیت اکتیوش است. با استفاده از این آیتم، بلیتز می تواند منطقه وسیعی از زمین بازی را مشخص کند. پس 2.5 ثانیه، مقداری از سلامتی هم تیمی های قرار گرفته در این منطقه بازیابی می شود و به حریفان و مینیون های تیم رقیب آسیب خالص وارد می شود. بلیتز می تواند از قابلیت اکتیو این آیتم، حتی در موقعی که مرده هم استفاده کند!

blitzcrank_boomboomskin-w600

نحوه بازی

اخیرا مقاله های زیادی را در مورد چمپیون های پشتیبان منتشر کرده ایم. هر چقدر هم که این ها با هم متفاوت باشند، بسیاری از وظایف شان مشترک است. بنابراین احتمالا بسیاری از مطالبی که در ادامه آمده برای تان تکراری خواهد بود.

فارم کری را از او سلب نکنید

اگر می خواهید به عنوان یک ساپورت بازی کنید، پیش از هر چیزی باید یاد بگیرید که مینیون های کری را از او سلب نکنید و در فارم کردن کری تان به او کمک کنید. تمامی مینیون های لین، همه شان، برای کری اند و شما حق ندارید که فارم کری از از او بگیرید. تک تک ضربات شما به مینیون ها باید حساب شده باشد. اگر با ضربه به مینیونی، کری تان دیگر نتواند ضربه نهایی را به او وارد کند، یعنی یک جای کار تان می لنگد. فقط و فقط در صورتی به مینیون ها لست هیت بزنید که پسیو Spoils of War را در اختیار دارید.

شاید بپرسید که پس گلد خرید آیتم ها را از کجا بیارویم؟ گلد مورد نیاز شما از دو طریق تامین می شود، اولا با یاری رساندن به تیم تان در از پای در آوردن حریف، ثانیا با استفاده از آیتم های مخصوص هیرو های ساپورت. در مورد چمپیون ها، در لین فقط و فقط کری تیم و در دیگر مقاطع بازی سایر هم تیمی های تان باید ضربه نهایی را به چمپیون ها وارد کنند، مگر این که امکانش وجود نداشته باشد. برای مثال اگر بیش از حد از حریف دور باشند. در این صورت شما می توانید لست هیت او را بگیرید.

blitzcrank_iblitzcrankskin-w600

پوش دادن و نگه داشتن لین

باید قادر باشید که لین را نزدیک به تاور خود نگه دارید، اما نه بیش از حد نزدیک! اگر مینیون ها به محدوده شلیک تاور شما وارد شوند شوند، که تاور هم به مینیون ها ضربه می زند و کار کری در گرفتن لست هیت سخت تر می شود. اگر هم که لین تان به سمت برج حریف تمایل یابد، به احتمال بیشتری گنک خواهید شد و سخت تر می توانید از گنک ها بگریزید. پس باید مینیون ها را در میانه لین، اندکی نزدیک تر به تاور خود نگه دارید. دلیل این که می گوییم نزدیک به تاور خودی، این است که در صورت لزوم، بتوانید سریع و بدون دردسر از شرایط خطرناک بگریزید.

برای ثابت نگه داشتن لین، باید سلامتی مینیون های خود و حریف را کنترل کنید. در ابتدا، مینیون ها کاملا در میانه لین متوقف خواهند شد. برای این که مینیون ها به تاور شما نزدیک تر شوند، مینیون های شما باید زودتر از پای در آیند، پس بی دلیل به مینیون های حریف ضربه بزنید و از کری تان هم بخواهید که فقط برای لست هیت گرفتن به مینیون ها ضربه بزندف هر چند یک کری خوب خودش باید از این قانون پیروی کند. حال اگر لین بیش از حد به سمت برج شما متمایل شد، باید خلاف این عمل کرده، بیشتر به مینیون های حریف ضربه بزنید تا لین اندکی به جلو پوش شود. به این ترتیب همواره قدرت ضربات خود را کنترل کنید و لین را یک جای ثابت نگه دارید.

کاشت وارد

کاشت وارد اگر نگوییم مهم ترین، یکی از مهم ترین وظایف هر ساپورتی است. تنها شما در تیم به یک منبع قابل اطمینان برای کاشت وارد دسترسی دارید و توانایی کاشت وارد هم تیمی های تان به همان ترینکت محدود می شوند. بنابراین وظیفه کاشت وارد بر دوش شما خواهد بود.

اما اصلا چرا باید وارد کاشت؟ برای روشن کردن زمین بازی تا بلکه بتوان حرکات حریف را تحت نظر داشت. یکی از اصلی ترین مکانیزم های لیگ آو لجندز همین روشن نگه داشتن زمین بازی است. اگر به بازی های حرفه ای نگاه کنید، تا حد خوبی برنده شدن به میزان روشن بودن زمین بازی بستگی دارد. حریفان شما سعی می کنند که شما را غافل گیر کنند، به همین دلیل هم باید با وارد حرکات آن ها را تحت نظر بگیرید. برای مثال، اگر در نزدیکی لین وارد بکارید، خواهید دید که جانگلر برای گنک سراغ تان آمده و فرصت برای فرار فراهم می شود. اگر در نزدیکی جایگاه اژدها وارد بکارید، هر موقع که تیم حریف تصمیم به از پای در آوردن اژدها بگیرد می توانید جلوی آن ها را بگیرید.

روشن کردن جنگل تیم حریف بسیار مهم است، زیرا که در فاز های ابتدایی بازی غیر منتظره ترین حرکات از جانلگر حریف سر می زند و گنک ها بر عهده او است. باید ورودی های لین ها را با وارد روشن کنید تا خودتان و کری تان از گنک جانگلر در امان باشید.

محل کاشت وارد ها در نقشه زیر مشخص شده.

jdfbpy2-w600

  • علامت های زرد، وارد های ترینکت در ابتدای بازی اند. اما ترینکت فقط دو وارد در اختیار شما قرار می دهد و در نتیجه باید در استفاده از آن ها دقت کنید. دو تا از نقاط زرد در بالا و پایین ورودی رودخانه اند. یکی از این ها را شما باید پر کنید و دیگری را کری تیم تان. یک وارد برای تان باقی می ماند که باید آن را در چمنی که ساپورت تیم حریف در آن پرسه می زند بکارید تا نتواند در حالی که از چشمان تان مخفی مانده به شما آسیب وارد کند.
  • توصیه می کنیم که در اولین بازگشت تان از بیس به لین با خودتان Control Ward به همراه بیاورید. می توانید حداکثر دو تا از این وارد ها بخرید. نقاط قرمز روی نقشه محل کاشت این وارد ها است. بسته به این که در کدام یک از تیم ها بازی می کنید، باید در یکی از چمن های ورودی رودخانه وارد بکارید. وارد دیگر را هم در نزدیکی گودال اژدها قرار دهید.
  • با خرید Sightstone سه وارد بدست خواهید آورد. با Control Ward ها تعداد وارد هایی که به همراه دارید به 5 خواهد رسید. وارد های Sightstone را در جنگل حریف بکارید تا حرکات جانگلر را تحت نظر بگیرید. با کنترل وارد ها جنگل خود را روشن کنید.

گنک کردن سایر لین ها

به لطف قابلیت Rocket Grab، بلیتز در گنک کردن لین ها بسیار ماهر است، البته به شرط این که بتواند به درستی از این قابلیتش استفاده کند!  برای گنک کردن لین هاف بلیتز باید حریف را غافل گیر کند. می تواند در چمنی مخفی شود و سپس برای گرفتن حریف به سمت او هجوم ببرد. اگر که حریف تلاش کرد که فرار کند، بلیتز می تواند با قابلیت Overdrive فاصله اش را با او کاهش دهد. در صورتی که وی موفق به گرفتن حریف شد، می تواند با Power Fist روی وی افکت CC اعمال کند و با آلتیمیتش او را سایلنس کند. اگر هم تیمی بلیتز غفلت نکند، حریف به احتمال فراوان از پای در خواهد آمد.

اما بلیتز اگر بخواهد لینی دیگر را گنک کند، کری در لین پایین تنها می شود! پس سوال این جا است که چه زمانی برای گنک کردن دیگر لین ها می توانید کری را به حال خود رها کنیم؟

  • اگر کری و ساپورت مقابل پسیو بازی می کند. یعنی نه علاقه ای به درگیر شدن با شما دارند و نه اجازه می دهند که شما با آن ها درگیر شوید. اگر اوضاع کری تان خوب است و لینش چندان پوش نشده، می توانید به یاری هم تیمی تان در لین وسط بشتابید، لین بالا بیش از حد دور است!
  • هنگامی که از بیس به لین باز می گردید، اگر که اواضع کری خوب است و فرصت خوبی هم در لین وسط می بینید، لین وسط را گنک کنید. تیم حریف انتظار دارد که بلیتز دوباره در لین پایین ظاهر شود، اما شما ناگهان سر و کله تان در لین وسط پیدا می شود و با کمک هم تیمی تان دخل هیرو رقیب را می آورید.

و در چه شرایطی بهتر است در لین بمانید و از کری تان محافظات کنید؟

  • اگر لین بیش از حد به یکی از دو تاور نزدیک شده، چه تاور حریف، چه تاور خودتان. اگر لین به سمت برج حریف پوش شده باشد جانگلر راحت می تواند کری را گنک کند. اگر هم موج مینیون ها به زیر تاور خودی آمده باشد و تاور سرش با مینیون های حریف گرم باشد، ممکن است تیم حریف تصمیم به شیرجه زدن به زیر تاور بگیرد. در هر صورت باید از کری تان دفاع کنید.
  • اگر که کری تان از نظر لست هیت عقب افتاده و نیاز به جبران فارم از دست رفته دارد. در این صورت باید از وی پشتیبانی کنید تا گلد و امتیازات تجربه از دست رفته اش را جبران کند. نباید بگذارید که بیشتر عقب بیافتد.

blitzcrank_piltovercustomsskin-w600

لین

در لین و در هنگام آعاز بازی، هنوز خیلی تانک نیستید. پس باید تا حد ممکن باید امن بازی کنید تا آسیبی به شما وارد نشود. باید منتظر فرصت طلایی بمانید و با Rocket Grap کری حریف را به سمت خود بکشید. دقت کنید که اگر ساپورت تیم حریف تانکی نیست و یا در صورتی که سلامتی زیادی ندارد، گرفتن او هم چندان فکر بدی نیست. برای این که غیر قابل پیش بینی باشید، می توانید در چمن مخفی شوید.

برای رساندن خود به تیم حریف می توانید از قابلیت Overdrive استفاده کنید. این قابلیت، برای اکثر بازیکنان ترسناک است! بنابراین با مشاهده هجوم شما به سمت شان، خواهند گریخت، شما یک فرصت برای گرفتن حریف بیشتر ندارید، سعی کنید که به خوبی از این فرصت استفاده کنید.

با شروع فایت، وظیفه شما معطوف کردن تمرکز حریف به خود است تا کری بتواند آزادانه کار خود را بکند. با ضربات عادی و Power Fist، پشت سر هم به کری تیم حریف ضربه بزنید. یک چشم تان هم به هم تیمی و سلامتی خودتان باشد. در صورتی که اوضاع مطابق میل تان پیش نرفت، سریع به سمت برج خودتان فرار کنید. اگر که به لول 6 رسیدید، می توانید با آلتیمیت تان آسیب خوبی به حریف وارد کنید.

تیم فایت

در تیم فایت،شما دو وظیفه دارید، اولا به عنوان یک تانک باید سپر بلای تیم تان باشیدف ثانیا باید بتوانید که اعضای کلیدی تیم حریف را با Rocket Grab بکیرید. اگر موفق به گرفتن کری حریف شوید، تیم تان به احتمال فراوان برنده فایت خواهد شد. اما اگر تانک حریف را به سمت خود بکشید، کار تان تمام است! بنابراین احتیاط کنید و با دقت قابلیت خود را به سمت حریف شلیک کنید. با آلتیمیت تان تمامی اعضای حریف را استان کنید و روی کری حریف تمرکز کنید تا وی نتواند کارش را به خوبی انجام دهد.

اسپل

Flash

بار ها در مورد فلش گفتیم. تقریبا برای هر چمپیونی استفاده از فلش برای فرار از موقعیت های خطرناک و یا برای رسیدن به حریف لازم است. بلیتز هم به کمک این اسپل می تواند از مخمصه بگریزد یا خود را به حریفانش برساند.

exhaust-w600

دیگر اسپل مفید برای بلیتز، Exhaust است. این اسپل از قدرت و سرعت ضربات عادی، سرعت حرکت، آرمور و مجیک رزیستنس حریف می کاهد. از ان جایی که با استفاده از این اسپل، قدرت مانور حریف کم می شودریا، بلیتز راحت تر می تواند با Rocket Grab وی را به سمت خود بکشد.

رون

  • بلیتز ببه عنوان یک تانک نیاز به آرمور دارد، پس باید صفحه رون مخصوص به او را با Mark of Armor پر کنید.
  • اما آرمور باید در کنار سلامتی باشد! پس برای اینکه وی بتواند آسیب بیشتری را تحمل می کند، می تواند از Seal of Health بهره ببرد.
  • دیگر نیاز مهم تانک ها، مقاومت در برابر آسیب های جادویی است. Glyph of Magic Resistance این نیاز را مرتفع می کند.
  • و باز هم آرمور! برای رساندن آرمور تان به حداکثر، از Quintessence of Armor استفاده کنید.

مستری

bc%d8%a6

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی