ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دادگاهی در آلمان به خاطر قانون حق فراموش شدن، علیه گوگل حکم صادر کرد

چند سال پیش بود که کشورهای اروپایی قانونی را با عنوان «حق فراموش شدن» تصویب کردند که شهروندان می توانند با استفاده از آن، کلیه آثار و لینک های مربوط به خود که در نتایج ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۰

چند سال پیش بود که کشورهای اروپایی قانونی را با عنوان «حق فراموش شدن» تصویب کردند که شهروندان می توانند با استفاده از آن، کلیه آثار و لینک های مربوط به خود که در نتایج موتورهای جست و جو نمایش داده می شوند را حذف کنند.

گوگل به عنوان بزرگترین موتور جست و جو در جهان، تا کنون به 1.7 میلیون درخواست رسیدگی کرده اما راهکار کنونی برای حذف لینک های مورد بحث، چندان مؤثر نیست و به راحتی می توان مانند گذشته به اطلاعات افراد دسترسی پیدا کرد.

همین امر باعث شده علی رغم پاک شدن بیش از 760 هزار لینک از نتایج جست و جوی گوگل، کشور آلمان همچنان از عملکرد این کمپانی رضایت کافی نداشته باشد.

گوگل لینک های درخواستی کاربران را در پایگاه داده Lumen ذخیره می کند

روش کار بدین صورت است که هرگاه کمپانی درخواست جدیدی را برای حذف نتایج مربوط به یک کاربر دریافت می کند، آن را به پایگاه داده «Lumen» ارسال کرده و محتویات لینک را با این گزاره جایگزین می کند:« در پاسخ به یک درخواست قانونی که به گوگل ارسال شده بود، این نتیجه جست و جو حذف گردیده است. شما می توانید اطلاعات بیشتر را در LumenDatabase.org پیدا کنید.»

مشکل اینجاست که لینک اصلی همچنان در وبسایت لومن قابل دسترسی است و دولت آلمان نیز چنین چیزی را نمی پذیرد. از همین رو، دادگاه عالی منطقه ای مونیخ طی حکمی علیه گوگل، کمپانی مذکور را موظف کرده ارسال لینک های کاربران به سایت لومن -که در نهایت منجر به دسترسی به اطلاعات افراد می شود- را متوقف کند.

البته گوگل فرآیند مورد بحث را در راستای افزایش شفافیت انجام می دهد اما به نظر دادگاه، راهکار کنونی اطلاعات شهروندان را علی رغم میل آنها، کاملاً در دسترس قرار داده و تفاوت آن با حالت عادی در یک کلیک اضافی است.

علاوه بر موضوع مورد اشاره، مشکل دیگر گوگل نمایش لینک های حذف شده در نتایج جست و جوی سایر نقاط جهان است که باعث می شود افراد در خاک اروپا بتوانند با استفاده از یک شبکه خصوصی مجازی، نتایج دست نخورده گوگل را همراه با لینک های به اصطلاح حذف شده، مشاهده نمایند.

یکی از روش های ممکن برای پایان دادن به این مسئله، حذف لینک های درخواستی در نتیجه جست و جوی جهانی گوگل است که به نظر می رسد غول فناوری مانتین ویو علاقه چندانی به چنین روشی ندارد و باید دید در آینده، چه راهکاری را برای حل مشکل حقوقی خود به کار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی