ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

جری پورنل، مولف اولین کتاب نوشته شده با کامپیوتر درگذشت

«جری پورنل» (Jerry Pournelle) نویسنده کتاب های علمی تخیلی در حوزه نظامی که به محبوب شدن این سبک داستانی کمک شایانی کرده بود در سن 84 سالگی در گذشت، عمده شهرتش اما به دلیل دیگریست؛ ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

«جری پورنل» (Jerry Pournelle) نویسنده کتاب های علمی تخیلی در حوزه نظامی که به محبوب شدن این سبک داستانی کمک شایانی کرده بود در سن 84 سالگی در گذشت، عمده شهرتش اما به دلیل دیگریست؛ او اولین نویسنده ای بود که تمام رمان خود را توسط کامپیوتر نوشت.

از معروف ترین کتاب هایش می توان به «Janissaries» یا چریک های نو و «The Mercenary» یا مزدور اشاره نمود. «استیو بارنز» (Steven Barnes) که در نوشتن بسیاری از کتاب ها با پورنل همکاری کرده، درباره اش گفته: «او یک فرد خاص و یکی از بهترین و باهوش ترین افرادی بود که در عمرم دیده ام».

پورنل در سال 1933 متولد شد و در زمان جنگ کره، در ارتش آمریکا خدمت کرد، سپس مدرک دکترای خود را در رشته علوم سیاسی دریافت نمود و به استخدام نام های بزرگی چون بوئینگ و ناسا درآمد و روی پروژه های مرکوری، جمینی و آپولو کار کرد، و در همان دوران اولین رمان کوتاه خود در زمینه داستان های علمی تخیلی را در سال 1971 منتشر نمود و همچنین رئیس انجمن نویسندگان داستان های علمی، تخیلی آمریکا بود.

پورنل اولین کامپیوتر خود را در سال 1977 به قیمت 12،000 دلار خرید

پورنل اولین فردی بوده که یک کتاب منتشر شده را توسط نرم افزار های پردازش متن نوشته است. این نویسنده در سال 1977 اولین کامپیوتر خود را به همراه یک قلم دیجیتال خریداری کرد. نمایشگر کامپیوترش در آن زمان تنها 14 در 64 خط کاراکتر را نمایش می داد و سایز آن در اندازه یک تلویزیون سیاه و سفید کوچک بود. این تجهیزات برای او حدود 12،000 دلار آب خورده بود، با این وجود امکان تصحیح و ویرایش سریع نوشته ها را فراهم می کرد. پس از آن، همکاران او نیز به قابلیت های نرم افزارهای پردازش متن پی برده و شروع به خرید کامپیوتر برای نوشتن مقالات و کتاب های خود کردند.

به گفته اطرافیان پورنل، او بسیار محافظه کار، بد خلق و گوشه گیر بود و نظراتش با اکثر افراد جامعه نویسندگان سبک علمی، تخیلی مغایر بود. امروزه تصور دنیای بدون نرم افزار های پردازش متن مشکل به نظر می رسد؛ ولی پورنل زودتر از سایرین متوجه این پتانسیل شد و به خوبی از آن بهره برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • m
    m | ۱۹ شهریور ۱۳۹۶

    بخونید فاتحه مع الصلوٰت

  • امیرحسین
    امیرحسین | ۱۹ شهریور ۱۳۹۶

    دیجیاتو امروز زده تو کار ترحیم هی خبر مرگ میذاره!

مطالب پیشنهادی