ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اتوبوس برقی مدرسه؛ محصول تازه دایملر برای سال 2019

دایملر با تولید اتوبوس Saf-T-Liner C2 وارد حوزه اتوبوس های الکتریکی مخصوص مدارس شد و شرکت توماس بیلت باسس که یک شرکت تابع از کمپانی دایملر است اولین اتوبوس مدرسه ای الکتریکی خود را معرفی ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۵ آبان ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰

دایملر با تولید اتوبوس Saf-T-Liner C2 وارد حوزه اتوبوس های الکتریکی مخصوص مدارس شد و شرکت توماس بیلت باسس که یک شرکت تابع از کمپانی دایملر است اولین اتوبوس مدرسه ای الکتریکی خود را معرفی کرد.

این اتوبوس که نام کامل آن Saf-T-Liner C2 Jouley با نام ژولی نیز شناخته می شود. در واقع این نام به یاد ژول واحد اندازه گیری انرژی انتخاب شده است.

شرکت توماس بیلت باسس در سال 1916 تاسیس شده و اتوبوس های زرد رنگ و افسانه ای مخصوص مدارس این شرکت بسیار مشهور هستند.

همچنین این سازنده با سهمی 38.7 درصدی از بازار فروش اتوبوس های مدارس به عنوان یک تولید کننده پیشرو در این زمینه در امریکای شمالی شناخته می شود.

ژولی که مجهز به یک باتری با ظرفیت 160 کیلو وات ساعت است می تواند هر روز 81 کودک مدرسه ای را جابجا کرده و با یکبار شارژ خود مسیری به طول 160 کیلومتر را طی کند.

هرچند که به نظر می رسد ظرفیت باتری اتوبوس با میزان جایی آن تناسب دارد اما مدیران توماس بیلت باسس می گویند در صورت نیاز این کمپانی، پکیج باتری های مازاد را برای طیف حرکتی بزرگتر به صورت آپشن در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.

این شرکت در ساخت این اتوبوس برقی به تکنولوژی ها و منابع کامل الکتریکی دایملر دسترسی داشته است. عرضه و فروش این اتوبوس به بازار از سال 2019 آغاز خواهد شد.

باتوجه به تصاویری که از ژولی منتشر شده ظاهر این وسیله نقلیه بسیار جالب و غیراستاندارد به نظر می رسد. این موضوع به خصوص با توجه به شیشه جلوی اتوبوس و شباهت  آن با وسایل نقلیه امداد و نجات مطرح شده است.

در ساخت ژولی از سیستم تله ماتیک و نرم افزار EDI PowerSuite کمک گرفته شده است. تله ماتیک علم ارسال، دریافت، ذخیره و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای ناوبری خودرو بوده و این نرم افزار در همین زمینه و در جهت مدیریت و کنترل هیبریدی وسیله نقلیه کاربرد دارد.

همچنین در رانشگر اتوبوس که وظیفه آن انتقال نیروی چرخشی موتور به چرخ ها است از سیستم Efficient Drivetrains EDI PowerDrive استفاده شده است. هر دو این سیستم ها به کمک یکدیگر مکان اتوبوس را ردیابی کرده و امکان نظارت لحظه ای را برای ناوگان حمل و نقل فراهم می کنند.

ژولی تشابه بسیاری با اتوبوس های دیگر داشته و بر روی پلتفرم اتوبوس های قبلی ساخته شده است. در واقع این اتوبوس برقی یک اتوبوس سنتی است که هیچ گونه آلایندگی تولید نمی کند.

از آنجا که وسایل نقلیه برقی در سرعت های کم صدایی تولید نمی کنند سامانه هشدار رهگذران نیز از در جهت آگاه سازی رهگذران، نابینایان و دوچرخه سواران در این اتوبوس تعبیه شده است.

بسیاری از دولت ها یارانه ها و برنامه های انگیزشی مناسبی را در جهت کمک به مدارسی که اتوبوس های الکتریکی را خریداری می کنند قرار داده و تلاش می کنند از این طریق از ورود گازهای گلخانه ای به جو جلوگیری کنند.


اتوبوس های برقی علاوه بر اینکه هیچگونه گاز گلخانه ای وارد هوا نمی کنند، هزینه های تعمیر و نگه داری کمتری نسبت به نمونه های مشابه درون سوز داشته و سلامت سرنشینان خود را نیز بیش از پیش تضمین می کنند.

با توجه به سیر صعودی تولید و طراحی خودروهای برقی و همچنین مسافت و مدت زمان اندک استفاده از اتوبوس های مدارس عجیب تاکنون هیچ خودروسازی اقدام به تولید یک نمونه وسیله نقلیه برقی مخصوص مدارس نکرده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • سعید
    سعید | ۲۶ آبان ۱۳۹۶

    راستی چند نفر حادثه چپ شدن اتوبوس دانش آموزان یادشه
    چند تا از این حوادث باید بیاد و بره تا اتو بوس ها کمی ایمن بشن و جون مردم دست هر راننده ای ندن

  • afshingm
    afshingm | ۲۵ آبان ۱۳۹۶

    سفر های عملی ?

مطالب پیشنهادی