ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای: حل مشکل تلگرام با مشارکت بخش خصوصی واقعی

«محمدباقر اثنی عشری» رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران به تازگی با ارسال نامه‌ای به «سید ابوالحسن فیروزآبادی»، دبیر شورای‌ عالی فضای مجازی و همچنین رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور، رشد تلگرام را نتیجه ضعف سرمایه‌گذاری ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

«محمدباقر اثنی عشری» رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران به تازگی با ارسال نامه‌ای به «سید ابوالحسن فیروزآبادی»، دبیر شورای‌ عالی فضای مجازی و همچنین رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور، رشد تلگرام را نتیجه ضعف سرمایه‌گذاری در صنعت فناوری اطلاعات ایران در دهه گذشته دانسته است.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در این نامه خبر می‌دهد که زمان و هزینه‌های زیادی به بهانه طرح‌هایی چون اینترنت ملی و دولت الکترونیکی مصرف شده که اغلب آنها تا کنون بی‌حاصل بوده‌اند: «اگر حتی بخشی از این طرح‌های میلیاردی به درستی صرف حمایت از بخش خصوصی واقعی می‌شد امروز شاهد سر ریز رایگان و بی‌دلیل همه‌گونه اطلاعات دولتی و کشوری به سمت یک بستر ارتباطی فرامرزی نبودیم.»

اثنی عشری که عنوان رئیس شورای مرکزی نظام صنفی کشور را نیز در اختیار دارد، در نامه‌اش به دبیر شورای عالی فضای مجازی، تلگرام را به یک سکوی ارتباطی تشبیه‌ می‌کند که اکنون در بسیاری از سازمان‌های دولتی ایران به عنوان ابزار اتوماسیون اداری رایگان استفاده و انتقال حساس‌ترین پیام‌ها، اسناد و مدارک را بر عهده گرفته است. او اشاره می‌کند که توسعه‌دهندگان فناوری اطلاعات ایران در ۱۰ سال اخیر زیر بار قوانین سایه روشن، مالیات و بدهی‌های سازمان دولتی کمر خم کردند و در همین زمان، سکوی ارتباطی تلگرام شکل گرفت.

وی همچنین با انتقاد به فیلترینگ پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در دهه گذشته می‌نویسد: «تجربه یک دهه فیلترینگ پیام‌رسان‌ها و اعمال محدودیت بر سکوهای ارتباطی که خود دوره عمر کوتاهی دارند نشان داده است کاربران در جستجوی نیازهای خود از ابزاری به ابزاری دیگر متوسل می‌شوند و حاکمیت نیز هزینه‌هایی برای بستن یک سرویس پرکاربر می‌پردازد که لزوماً مضرات آن بر عامه مردم شناخته شده نیست و این دور باطل تکرار می‌شود.»

اثنی عشری از سوی دیگر تزریق منابع مالی از طریق وام به سازندگان ابزارهای اجتماعی داخلی را اتلاف منابع بیان می‌کند و راه‌کار را در جلب مشارکت «بخش خصوصی واقعی» می‌داند:

«سیاست حمایت از شرکت‌های داخلی نیز که اخیراً به مشابه‌سازی تلگرام مامور شده‌اند، صرفاً با تزریق منابع مالی به صورت وام و در کنار آن نادیده گرفتن نیازهای واقعی کاربران و توجه صرف به حاکمیت، لاجرم نتیجه‌ای در خور نخواهد داشت و از هم‌اکنون قابل پیش‌بینی است که به اتلاف منابع و به جای گذاشتن چند شرکت ورشکسته پس از عرضه ابزارهایی جدید ولی متروک خواهد انجامید. تجربه تلخ تلگرام روشنگر این واقعیت است که چنانچه با دور اندیشی و آینده نگری، بخش خصوصی را از چنبره دیوانسالاری دولتی رها نسازیم، دیر یا زود شاهد حضور شرکت‌های بیگانه علاوه بر دیگر ابزارهای پیشرفته‌تر در سایر زمینه‌های فناوری اطلاعات نیز خواهیم بود.»

رئیس شورای مرکزی نظام صنفی رایانه‌ای کشور، در نهایت سه پیشنهاد را برای حل تلگرام و مبحث فیلترینگ آن که اخیراً مطرح شده بیان می‌کند:

  • اقدام فوری برای به روزرسانی ابزارهای فناوری اطلاعات در دستگاه‌های دولتی جهت تسهیل در ارائه خدمات به مردم و شفاف‌سازی
  • جلب مشارکت بخش خصوصی واقعی در تهیه و تدوین نیازها و تولید ابزارهای مورد نیاز جامعه در زمینه پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی ملی
  • ایجاد امکان دسترسی بخش خصوصی به داده‌های باز برای تولید پلتفرم‌هایی جهت ارائه خدمات به مردم

این نامه در حالی برای دبیر شورای‌ عالی فضای مجازی ارسال شده است که از ابتدای سال جاری، اخبار ضد و نقیض و زمزمه‌هایی در خصوص فیلترینگ تلگرام به گوش می‌رسد. در حالی که به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک شاهد تصمیم‌گیری در رابطه با این پیام‌رسان روسی خواهیم بود، محمدباقر اثنی عشری، خود نیز بیان می‌کند که سه راهکار پیشنهادی، سریع‌ترین راه‌حل‌ها نیستند ولی دوراندیشانه‌ترین هستند: «شاید این گرویدن به مردم برای مشکل مردم خود نه سریع‌ترین ولی دوراندیشانه‌ترین راه حل باشد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • мσнαммα∂.α.ʝ
    мσнαммα∂.α.ʝ | ۲۱ فروردین ۱۳۹۷

    حل مشکل:/
    مشکلش چیه ما باهاش مشکل نداریم شماهم اگر مشکل دارید خودتون هر چی دوست زارین نصب کنین.

  • Alireza Zare
    Alireza Zare | ۲۰ فروردین ۱۳۹۷

    اول دود کن بعد بیا جلسه حاجی تا یه وقت از حال نری

    • حمیدرضا
      حمیدرضا | ۲۱ فروردین ۱۳۹۷

      چرا حرف بیخود می زنین؟ رییس نظام صنفی ربطی به دولت و حاکمیت نداره که می خواین الکی خرابش کنین. حرفهایی هم که گفته حرف حساب هست و درد همه مردم. اصلاً یه بار مطلب را خوندی؟ یا فقط عکس یارو را نگاه کردی و اومدی بهش تهمت میزنی؟

      • Mohammad Daryabiyan
        Mohammad Daryabiyan | ۲۱ فروردین ۱۳۹۷

        اهههههههههههه پس تهمت زدن جرمه؟ 39 ساله اینا دارن تهمت میزنن که !! حرف بیخود رو امثال شما جیره خواران نظام میزنین ، همه از دم توی یه دیگ آش میخورن فرقی نداره از کوچیک و بزرگشون بعد میای میگه جدا از فلانه و بسان و ... توی این ممکت شرکت شخصی از خودش اختیار نداره بعد بیاد نظام صنفی و کوفت زهرمار از خودش اختیار داشته باشه اونم سرچی سر اینترنت که مشکل اساسی باهاش دارن و میترسن ازش ؟؟ با عقل نداشته ات جور در میاد؟ من هر مطلبی رو دو بار میخونم و نظر میدم ، توی این نظام مردم درد دارند اما " شعار و سیاه نمایی درد مردم " ، دردی از مردم رو چاره نمیکنه .

  • سعید
    سعید | ۲۰ فروردین ۱۳۹۷

    واقعا نامه شجاعانه و کارشناسانه ای بود

    غیر این نیست تا کی قرار خصولتی ها وام میلیاردی بگیرن که مثلا شرکت خصوصی بسازن

    اگه شرکت های خصوصی واقعی پا میگرفتن و از شرکت های خصوصی واقعی نمیترسیدند کار به اینجا نمیرسید که رسیده


    همه مون هم میدونیم امثال سرویس های سروش و روبیکا و .... پشتشون چه ارگان هایی هستن

    و اصلا بخشی از عدم اعتماد هم همین جاست که خصولتی ها حتی به شرکت های واقعا خصوصی هم رحم نمیکنن و به زور اونها رو هم میخرن

    کافی سرگذشت انتشارات امیر کبیر بزرگ ترین انتشارات خاورمیانه رو بخونین

  • mr.arash
    mr.arash | ۲۰ فروردین ۱۳۹۷

    خبر ها این و میگه تلگرام و نگه دارید تا پای جون

  • Mohammad Daryabiyan
    Mohammad Daryabiyan | ۲۰ فروردین ۱۳۹۷

    قیافه رو ببین تو رو خدا ، معتاد درجه یک ، معتاد بودن هم شرف داره به اینها ، جنس اعلاء میزنه هر روز یه تصمیم میگیره مملکت رو به گوه کشیدن اینا . کیا دارن مملکت رو اداره میکنن .???

    • حمیدرضا
      حمیدرضا | ۲۱ فروردین ۱۳۹۷

      چرا حرف بیخود می زنین؟ رییس نظام صنفی ربطی به دولت و حاکمیت نداره که می خواین الکی خرابش کنین. حرفهایی هم که گفته حرف حساب هست و درد همه مردم. اصلاً یه بار مطلب را خوندی؟ یا فقط عکس یارو را نگاه کردی و اومدی بهش تهمت میزنی؟

مطالب پیشنهادی