ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شصتمین پرتاب اسپیس اکس
تکنولوژی

ایلان ماسک از تاریخ بازنشستگی راکت فالکون ۹ خبر می دهد

در روزهای گذشته پیشرفته ترین مدل راکت فالکون ۹ با عنوان «بلوک ۵» به پرواز درآمد و سوالی که حالا در نظر علاقمندان به علوم فضایی شکل گرفته این است که این راکت ها تا ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۰

در روزهای گذشته پیشرفته ترین مدل راکت فالکون ۹ با عنوان «بلوک ۵» به پرواز درآمد و سوالی که حالا در نظر علاقمندان به علوم فضایی شکل گرفته این است که این راکت ها تا چه زمانی به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس اکس اخیرا در توییتر خود به این سوال پاسخ داده است:

اسپیس اکس طی ۵ سال آینده احتمالا ۳۰ تا ۴۰ فالکون ۹ دیگر خواهد ساخت که در ۳۰۰ ماموریت به کار برده می شوند. پس از بازنشستگی فالکون ۹، راکت BFR ادامه ماموریت را بر عهده خواهد گرفت. هدف BFR فراهم کردن امکان سفر به ماه، مریخ و در نهایت سیارات خارج از منظومه شمسی است.

ماسک پیش از این اعلام کرده بود که هر یک از این راکت ها قابلیت استفاده مجدد برای ۱۰ تا ۱۰۰ ماموریت دارند. با اعمال اصلاحات ساختاری قابل توجه و افزایش تجربه پرسنل اسپیس اکس حالا زمان بازسازی هر راکت به ۲۴ ساعت رسیده و طی ۱۴ روز می توان یک راکت را از پایه به صورت کامل توسعه داد.در حال حاضر هزینه پرتاب هر فالکون ۹ بالغ بر ۵۰ میلیون دلار برآورد شده اما استفاده مجدد از ۳۰ راکت طی ۳۰۰ ماموریت این هزینه ها را تا حد قابل توجهی کاهش خواهد؛ دستاوردی که ماسک و شرکت هایی فضایی دیگری نظیر بلو اوریجین از همان ابتدا به دنبال آن بوده اند.

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان هنوز توانایی توسعه راکت های فضایی یک بار مصرف راهم ندارند، اسپیس اکس به عنوان یک شرکت خصوصی تا پنج سال دیگر فالکون ۹ را از دور خارج خواهد کرد.

راکت BFR  که توانایی حمل 150 تن بار را دارد، به جای مقر اصلی اسپیس اکس در جزیره مصنوعی «ترمینال آیلند» لس آنجلس توسعه خواهد یافت. این راکت غول پیکر امکان سفر به دور مدار زمین را فراهم کرده و در صورت سوخت گیری مجدد در فضا، طی شش ماه به کره مریخ می رسد.

تماشا کنید: انیمیشنی از روند پرتاب راکت فالکون هوی

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی