ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چه دلایلی برای نصب مجدد OS X متقاعد کننده هستند؟

آیا برای بهبود عملکرد سیستم عامل مک مرتبا آن را نصب مجدد (Reinstall) می کنید؟ خیر. آیا این کار در هیچ زمانی مفید و کاربردی خواهد بود؟ شاید. در این مقاله قصد داریم پیرامون این ...

پرهام مارزلو
نوشته شده توسط پرهام مارزلو | ۷ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۱:۱۵

آیا برای بهبود عملکرد سیستم عامل مک مرتبا آن را نصب مجدد (Reinstall) می کنید؟ خیر. آیا این کار در هیچ زمانی مفید و کاربردی خواهد بود؟ شاید. در این مقاله قصد داریم پیرامون این موضوع بیشتر بحث کنیم.

تعویض سالانه و یا حداقل شش ماه یکبار ویندوز برای کاربران این سیستم عامل یک امر ضروری و واضح است. این امر کیفیت عملکرد سیستم عامل را در سطح مطلوب حفظ می کند. البته این موضوع بیشتر از ویندوز 8 و یا حتی 7 مربوط به XP می شود اما هنوز بسیاری از کاربران مایکروسافت به آن اعتقاد دارند و حداقل سالی یک بار ویندوز خود را عوض می کنند.

آیا کاربران مک نیز باید از این ایده پیروی کنند؟
اگر سیستم عامل مک به خوبی کار می کند و مشکلی در آن نمی یابید، این مساله به شما مربوط نمی شود و نیازی به نصب مجدد آن ندارید. بسیاری از کاربران مک از سیستم عامل خود سال ها بدون مشکل استفاده می کنند (برخی از کاربران مایکروسافت نیز سال ها ویندوز خود را مورد استفاده قرار می دهند). اما اگر سیستم عامل مک شما عملکرد کندی دارد و یا گاهی اوقات دچار مشکل می شود نصب مجدد OS X ایده ای خوب به نظر می رسد.

چرا OS X را هر چند وقت نصب مجدد نکنیم؟

2

کاربران مک به دلایل امنیتی نباید سیستم عامل خود را دائما نصب مجدد (Reinstall) نمایند. OS X -در صورتی که به نحو مطلوبی مورد استفاده قرار گیرد- به خوبی از خود مراقبت می کند. اما برای بسیاری از کاربران نصب مجدد به معنی کار فراوان با بازدهی کم است.

نصب مجدد OS X زمانبر است. ابتدا باید از تمام فایل ها ( موزیک، ویدیو، اسناد و...) بک آپ بگیرید و به دنبال راهی برای نصب مجدد تمام اپلیکیشن هایی که در طول چند سال گردآوری شده است، باشید. می توانید پس از نصب مجدد تمامی اطلاعات و فایل های خود را با کمک Time Machine بازیابی کنید اما ممکن است تمام مشکلاتی را که بخاطرشان سیستم عامل را نصب مجدد کردید دوباره به سراغتان بیایند.

با در نظر گرفتن مطالب مذکور، آیا نصب مجدد هیچ گاه ایده ی موثری برای حل مشکلات خواهد بود؟ در ادامه به چند مورد مهم که به ذهن می رسد می پردازیم.

همه چیز خراب شده است!
مهم ترین دلیل برای نصب مجدد OS X همین موضوع است؛ هنگامی که مک عملکرد مطلوب و همیشگی خود را ندارد؛ خطاهای مختلفی به سراغتان می آیند، اپلیکیشن ها از کار می افتند و مک بوک یا آی مک عملکردی غیر معقول دارد؛ شاید حتی بوت نشود.

افرادی که تمایل به نصب اپلیکیشن های مختلفی دارند و یا به دستکاری تنظیمات مخفی می پردازند، بیشتر با مشکلات مذکور مواجه می شوند. اما گاهی اوقات کاربران معمولی نیز با مشکلات بزرگی در مک مواجه می شوند که نصب مجدد سیستم عامل تنها راه حل است.

اما قبل از نصب مجدد مک، اقداماتی را باید انجام داد. به نظر ما استفاده از اپلیکیشن Yasu اولین قدم برای حل مشکلات مک است؛ ممکن است نصب و نمایش این برنامه مشکلات سیستم عامل را شناسایی و برطرف کند. با اینکار کاربران در وقت خود صرفه جویی خواهند کرد.

3

اگر Yasu در حل مشکل شما کارساز نبود به سراغ اپلیکیشن Onyx بروید؛ به کمک این برنامه می توانید به تنظیمات مخفی مک دسترسی داشته باشید و از ابزار مختلفی برای حل مشکلات سیستم عامل استفاده کنید. اگر باگ های گوناگونی را مشاهده می کنید، Onyx اولین پیشنهاد ما به شماست.

اما اگر استفاده از دو اپلیکیشن مذکور دردی از شما دوا نکرده و سیستم عامل همچنان در وضعیت غیرمعقول خود به سر می برد، یک نصب مجدد کامل تنها راه حل خواهد بود.

زمانی که مک عملکرد کندی دارد

4

حتی اگر هیچ باگ و مشکلی را در مک احساس نمی کنید ممکن است بخواهید با نصب مجدد سیستم عامل سرعت عملکرد آن را بالا ببرید. نصب مجدد (Reinstall) مک، تمام اطلاعات ریز و درشت اپلیکیشن ها را که منجر به افت سرعت می شوند، از بین می برد.

اما قبل از شروع نصب مجدد حتما از دو اپلیکیشن Yasu و Onyx استفاده کنید.

قصد فروش و تعویض مک را دارید
بر هیچ کس پوشیده نیست که سخت افزارهای اپل هیچگاه ارزش خود را از دست نمی دهند؛ خریداران می توانند چند سال بعد لپ تاپ خود را گاهی حتی بیشتر از قیمت خریداری شده بفروشند.

5

اما اگر می خواهید مک بوک خود را به فرد دیگری بفروشید، باید دسترسی آن ها به اطلاعاتتان را نا ممکن کنید. برای اینکار باید هارد درایو مک را کاملا تخلیه کرده و یا SSD را از بین ببرید ( بین این دو مورد تفاوت هایی وجود دارد). سپس به نصب مجدد Mac OS بپردازید. با اینکار سیستم عامل مک از نو شروع به کار کرده و تمامی اطلاعات و فایل هایتان از دسترس مالک جدید خارج خواهند شد.

نصب نسخه های قدیمی سیستم عامل
ممکن است به دلایل مختلفی بخواهید نسخه های قدیمی مک را نصب کرده و از آن ها استفاده نمایید. به عنوان مثال، علاقه ای به تغییرات جدید مک نداشته باشید. همچنین نسخه های جدید OS X در مک بوک های قدیمی عملکردی ضعیفی دارند. اپل هیچگونه گزینه ای را مبنی بر DownGrade نسخه ی مک قرار نداده است و تنها راه برای این کار نصب مجدد سیستم عامل است.

آیا دلیل دیگری برای نصب مجدد مک وجود دارد؟
به نظر ما موارد مذکور از دلایل اصلی برای نصب مجدد OS X می باشند. اما می خواهیم نظر شما را نیز در این باره بدانیم. اگر به نظر شما دلیل دیگری برای نصب مجدد سیستم عامل مک وجود دارد آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (38 مورد)
  • فرشید
    فرشید | ۱۶ فروردین ۱۳۹۵

    سلام من یک مک بوک ایر خریدم که چند برنامه پشت آپ استور منتظر اپدیت بود.اول اوکی کردم که اپدیت بشه بعدش کانسل کردم حالا آپ استور کار نمیکنه کسی میتونه کمکم کن لطفا ممنون.

  • حمید
    حمید | ۳۰ مهر ۱۳۹۴

    سلام
    رفقا دیگه تمومش کنید خسته شدم تو کل کل مزخرف پوچ الکی بهم توهین میکنید که چی ارزش انسان از همه این سرگرمی ها بالاتره همدیگه و ناراحت نکنید قشنگ با هم بحث میکنیم ببینید چه ایرادی داره
    بنظرم مک که استیو بزرگ اون و پخته یه محصول خاصه ساده گرایی سرعت و لایه ها و مکانیزم مدیریت حافظه و منابع که مهمترین کار سیستم عامل هست تو مک به ایده ال خودش میرسه جزییات با نهایت دقت و وسواس تهیه شده و با سخت افزار خاص بسیار کارایی و افزایش داده دقیقا مانند ایفون و ایپد این راهبرد کلی اپل هست و جوابش و پس داده ولی در سکوی ویندوز برعکس همه این حرفاست اگه دقت کنین دیدین سخت افزار ویندوز سال به سال جهشهای بزرگ سخت افزاری میکنه ولی اپل هنوزم تو 2015 گرافیکش انبورد اینتل هست دلیلش همونه مثه گوشی هاش که دو هسته ای مونده اونم با اون سرعت خیلی پایین پردازنده ولی هر کی باش کار کنه خودش دیده چه سرعت بالایی داره بحث یک چیزه مدیریت بله نقش مدیریت منابع کار اصلی هر سیستم عاملی هست که با وسواس تو شرکت اپل پیگیری میشه ولی مایکروسافت دستش بسته بدلیل گستردگی سخت افزارهای متفاوت مشکل بزرگ راه اندازهاست یا درایورهای سخت افزارها که اپل با تولید شخصی حلش کرده واقعا اپل همه فن حریفه خیلی حرفه یک تنه بار کل صنعت و بدوش بکشی و یه جهان گلخانه ای تحت کنترل کامل برای خودت بوجود بیاری تا کارایی فدای فروش بالا و گستردگی نشه فقط یک اعتراض به اپل دارم خیلی بجا هست کاشششش اپل اجازه نصب او اس ایکس خودش و رسما روی سکوی ویندوز میداد و اشتی میکرد با ویندوز این فقط یه پشتیبانی معمول هست و اثری در راهبرد اپل نداره و ارزش سهامش و بالا میبره و برندش قویتر خواهد شد واقعا چشم تنگی اپل و درک نمی کنم وقتشه اپل تسلیم واقعیت بشه

  • M.SH
    M.SH | ۱۵ مهر ۱۳۹۴

    سلام من IBOOK G4 دارم سیستم امل مکش پاک شده چطور روش دوباره مک نصب کنم؟
    خواهش میکنم اگه کسی میدونه چطوره جواب بده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی