ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیفون های جدید و iWatch شگفت انگیز اپل از راه می رسند

امشب، نسل جدید آیفون، ساعت هوشمند اپل و شاید محصولاتی دیگر، رنگ و رویی تازه به دنیای تکنولوژی می بخشند. مدیر عامل کمپانی اپل تیم کوک در حدود یک سال قبل قول داد که شرکتش محصولاتی جدید ...

فرشاد صفایی
نوشته شده توسط فرشاد صفایی | ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۵

امشب، نسل جدید آیفون، ساعت هوشمند اپل و شاید محصولاتی دیگر، رنگ و رویی تازه به دنیای تکنولوژی می بخشند. مدیر عامل کمپانی اپل تیم کوک در حدود یک سال قبل قول داد که شرکتش محصولاتی جدید عرضه خواهد کرد و وارد حوزه های تازه خواهد شد. در همایش بزرگ این هفته، دوست داران شرکت اپل، علاوه بر آیفون با صفحه نمایش بزرگ تر منتظر محصول بلند آوازه ی دیگری مانند iWatch هم هستند.

تیم کوک سال قبل در مصاحبه هایش کم و بیش خبر از آمدن محصولی "شگفت انگیز" داد که چشم انتظاران را متحیر خواهد کرد. محصولی که کمپانی اپل را وارد حوزه یا حوزه های جدیدی از فناوری خواهد نمود. چیزی فراتر از موبایل ها، تبلت ها و رایانه ها.

و اما شاید الان وقت این اتفاق فرا رسیده باشد، در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

2

انتظار می رود اپل در مراسم امروز، بزرگ ترین محصول سود آورش یعنی آیفون را به روز رسانی کند. یک آیفون با صفحه ی بزرگتر احتمالا سیل کثیری از مشتریان اغفال شده (به وسیله ی بزرگ ترین رقیب اپل یعنی سامسونگ) را به جمع سیب دوستان برخواهد گرداند. خیلی از مردم و رسانه ها منتظر دو نسخه از آیفون 6 هستند، یکی با صفحه نمایش 4.7 اینچی و دیگری با صفحه نمایش 5.5 اینچی، اندازه هایی که واقعا فراتر و جسورانه تر از آیفون سال قبل محسوب می شوند.

از زمان معرفی اولین آیفون در سال 2007، کمپانی اپل هر سال و در همین ایام تلفن هوشمند خود را به روز رسانی کرده است.موبایل کوچک مورد اشاره بیش از نیمی از درآمد کمپانی مذکور را شامل می شود، پس توجه خاص و وسواس نسبت به آن چندان هم دور از ذهن نیست. بسیاری امیدوارند Tim Cook ، مدیر عاملی که شرکت را از یکی از افسانه ای ترین مدیران جهان تحویل گرفت، تنها به به روز رسانی محصولاتی که استیو جابز خلق کرد بسنده نکند. هواداران دوست دارند او با معرفی محصولی جدید و ورود به حوزه ای تازه به شایعات پایان دهد. شایعاتی که دوران طلایی اپل را رو به افول می دانند.

اولین محصول پوشیدنی اپل از قبل نام iWatch را به خود گرفته است. اخبار از گوشه و کنار حاکی از آن است که این محصول در دو سایز عرضه خواهد شد و صفحه نمایشی منحنی و فوق شفاف خواهد داشت. همچنین جنس محافظ این نمایشگر از یاقوت کبود خواهد بود. عده ی دیگری نیز بر این باورند که iWatch با NFC عرضه خواهد گشت و در این صورت عشاق اپل بیشتر خوشحال می شوند، زیرا زین پس می توانند خرید ها و تراکنش های مالی خود را به راحتی با ساعت مچی شان انجام دهند. همچنین به سادگی قادر خواهند بود ساعتشان را به دیگر محصولات کمپانی تولید کننده اش متصل نمایند.

جانی آیو به دفعات از طراحی بی نظیر محصولی جدید در اپل سخن گفته است، محصولی که ساعت های بی نظیری سوئیسی را به چالش خواهد کشید. اگر مدیر طراحی شرکت اپل درست گفته باشد، شاید این کمپانی به راستی دستاوردی "خارق العاده" در آستین خود دارد. در واقع معرفی یک محصول بی نظیر چیزی است که کمپانی اپل واقعاً احتیاج دارد.

4

اهالی کوپرتینو بعد از محصولی جادویی که استیو جابز معرفی کرد، وارد هیچ حوزه ی جدیدی نشده اند. در حقیقت از بعد از آن تمام آیفون ها ، آیپد ها و مکینتاش ها بیشتر یک محصول "تکامل یافته" بوده اند تا "انقلابی". این ها نه حرف های ما بلکه آمار و ارقام خروجی خود شرکت است، سیاستی که باعث کاهش رشد صعودی سود و قیمت سهام اولین برند جهان شده است. اپل دو سوم از فروش شرکتش را مدیون تلفن هوشمند و تبلتش است، اما بازار این دو محصول تقریبا اشباع گشته است و تازه اگر رقبایی همچون آمازون، گوگل، سامسونگ و مایکروسافت را در نظر بگیریم، وضعیت سخت تر هم می شود.

همینطور که رقبا چرخه ی عرضه ی محصول جدید را کوتاه و کوتاه تر می کنند، صاحبان اپل بیشتر و بیشتر باید چشم انتظار خبری خوش باشند. سهام اپل معمولا در نیمه ی دوم سال (اگر ابتدای سال را معادل عرضه ی آیفون بگیریم) دچار افت می شود و این چیزی است که سهام داران را بیش از پیش نگران کرده.

"خیلی از کمپانی ها مجبور نیستند برای معرفی محصول جدید خود مانند اپل یک سال صبر کنند." این حرف را Soumen Ganguly مدیر شرکت مشاوره اقتصادی Altman Vilandrie & Co می زند. اما مردم از چیزی فراتر می خواهند. وی اضافه می کند: "هر سال محصولات به خوبی محصولات سال قبل هستند، اما دیگر "به خوبی سال قبل" جواب قانع کننده ای نیست."

اپل چگونه پاسخ خواهد داد؟

یک آیفون با صفحه نمایش بزرگ تر چندان با تعریف بالا همخوان نیست، اما یک محصولی پوشیدنی – که قبلا رقبا وارد بازار آن شده اند- شاید بتواند خلا یک "شگفت انگیز" را در اپل پر کند.

تعریف کلمه "شگفت انگیز" به این که شما چه کسی هستید و چه در سر دارید بسیار وابسته است. برای خیلی از مردم، "شگفت انگیز" یعنی محصولی فوق العاده که یک حوزه ی فناوری را دوباره از نو تعریف کند و اولین آیفون از این دست محصولات بود. محصولی که بازار گوشی های هوشمند را به کلی تغییر داد و همچنین باعث همه گیر شدن صفحه های لمسی شد. اولین آیپد قول یک لوح فشرده را داد که مانند یک کامپیوتر برای شما کار کند، چیزی که تا آن زمان از نمونه های اولیه فراتر نرفته بود.

یک آیفون با صفحه نمایش بزرگ تر چندان با تعریف بالا همخوان نیست، اما یک محصولی پوشیدنی – که قبلا رقبا وارد بازار آن شده اند- شاید بتواند خلا یک "شگفت انگیز" را در اپل پر کند.

شرکت های موبایل سازی همچون سامسونگ، الجی و موتورولا و همچنین شرکت تایوانی ایسوس ساعت مچی های هوشمند خود را معرفی کرده اند. ساعت سازان قدیمی همانند Fossil کم کم در حال وارد شدن به این عرصه هستند. حتی شرکت Intel، بزرگترین تولید کننده ی تراشه در جهان، هفته گذشت خبر از ورود به این عرصه را اعلام کرد. این شرکت با ساعتی لوکس با عنوان MICA و قیمتی 1000 دلاری در همین سال میلادی کار خود را آغاز خواهد کرد.

samsung-unpacked-gear-s-watch-2_2040_verge_super_wide-w600

سامسونگ هم که شمشیر را از رو بسته است، تا الان شش ساعت هوشمند معرفی کرده است، همچنین تعداد زیادی پتنت را برای انتقام از اپل جمع آوری کرده است. محصولات پوشیدنی این شرکت شامل Gear S smartwatch (که از سیم کارت پشتیبانی می کند و نیازی به جفت شدن با گوشی موبایل ندارد)، Gear Fit (که دستبندی برای کنترل تناسب اندام است) و Gear Live (که سیستم عامل جدید گوگل یعنی Android wear را اجرا می کند) می شود.

با این وجود تا الان بازار خاصی در این عرصه تسخیر نشده است (یا بهتر است بگوییم به وجود نیامده است)، در بازارهای بزرگ دنیا از جمله آمریکا، اروپا، چین، ژاپن و استرالیا کمتر از یک درصد – بطور دقیق تر 0.81 درصد- از مشتریان تلفن های اسمارت، از ساعت های هوشمند یا دست بند های تناسب اندام استفاده می کنند. از کل مشتریان این محصولات، 51 درصد سهام متعلق به سامسونگ بوده و سهم سونی و Pebble به ترتیب به ۱۷ و ۶ درصد می رسد.

اپل، شرکتی است که قبلا هم در بسیاری از زمینه ها اولین نبوده است، اما توانسته نبض بازار را به دست بگیرد.

اپل، شرکتی است که قبلا هم در بسیاری از زمینه ها از جمله پخش کننده های موسیقی، موبایل های هوشمند و تبلت ها اولین نبوده است، اما توانسته نبض بازار را به دست بگیرد. این شرکت شاید بار دیگر فرصت یافته تا کاری را که در گذشته به دفعات انجام داده است را به نحو احسن و مجدداً تکرار نماید. تنها کاری که لازم است انجام گردد این است که محصولی زیبا، ساده و بی نقص معرفی گردد و به همگان بقبولاند که این محصولی است لازمه ی زندگی و هر انسانی به آن نیازمند است. این همان کاریست که رقبا از انجام آن عاجز مانده اند. بعضی ها (مانند موتورلا) شاید محصولی دلچسب تولید کرده باشند، اما به واقع خصوصیات متقاعد کننده ای که مصرف کننده را مجاب به خرید صد درصدی کند ندارند.

iwatch

"این مهم بر دوش اپل است تا اثبات نماید ابزارهای پوشیدنی بیشتر از این که کالایی لوکس باشند، یک محصول مورد نیاز هستند." این ها بخشی از صحبت های Tony Ursillo بود. او که یک تحلیلگر بازار تکنولوژی است و خصوصا فعالیت های اپل را به دقت دنبال می کند، در این رابطه اضافه می نماید: "بیشتر ساعت های هوشمند در این برهه از زمان تنها کالاهایی لوکس هستند، نمی توان توقع داشت که میلیون ها نفر این ابزار ها را تنها بخاطر چند حقه در تناسب اندام و نمایش پیغام های موبایل خریداری کنند."

اطلاعات بسیار کمی در مورد ساعت هوشمند شرکت اپل به بیرون درز کرده است، که بیشتر همین اطلاعات هم بر مبنای حدس و گمان است. مدیر عامل اپل سال قبل تنها به ذکر چند جمله در مورد بازارهای بالقوه برای ابزارهای پوشیدنی بسنده کرد: "هنوز هیچ شرکتی محصولی کارآمد را در این زمینه به بازار عرضه نکرده است. گجت های زیادی همین الان در بازار وجود دارند، اما هیچ کدامشان حرف خاصی برای گفتن ندارند. مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد. به واقع باید تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام شود." تنها اطلاعات واقعی و جزئی که وی فاش کرد جایی بود که در مورد محصول کمپانی اش سخن به میان آورد و گفت: "من فکر می کنم مچ دست برای یک محصول مبتنی بر تکنولوژی عضوی جذاب و مهم است".

تکنولوژی پوشیدنی، یک سبک زندگی جدید؟

شاید مثل این باشد که بگوییم: آهای! دوست داران اپل! شرکت قرار نیست برایتان یک ساعت مچی هوشمند به ارمغان بیاورد، بلکه قرار است یک محصول پوشیدنی که نوع جدیدی از تعامل با دستگاه های دیجیتال را تعریف خواهد کرد، به زندگیان وارد کند.

تراشه ی NFC به مردم این اجازه را خواهد داد تا اقلام خریداری شده را تنها با اتصال لحظه ای گجت پوشیدنی شان به محل هایی مخصوص خریداری کنند. حتی آیفون 6 هم احتمالا این تراشه را خواهد داشت، که باعث هر چه آسان تر شدن ارتباط دو دستگاه خواهد گردید.

3

آنها قطعا نباید یک محصول خوب دیگر را (در حد بقیه ی محصولات اپل) معرفی کنند. بلکه باید یک محصول فوق العاده معرفی کنند.

ساعت هوشمند اپل به احتمال قوی شامل بخش سلامت هم خواهد بود و از نرم افزار جدید اپل HealthKit بهره خواهد برد تا هرچه بهتر پاسخ گوی "نیاز" های مشتریان باشد. این نرم افزار به مصرف کنندگان این اجازه را خواهد داد تا مقیاس های سلامتی خود را اندازه گیری و دنبال کنند و این کنترل سلامتی میسر نخواهد بود مگر این که کاربران در اکثر مواقع iWatch را به دست داشته باشند.

ویژگی های دیگر از جمله امکان شارژ بی سیم، صفحه نمایش فوق العاده سخت و ضد خش جدید که از یاقوت کبود درست شده قبلا به بیرون درز کرده اند( آیفون 5s از یاقوت کبود در قسمت حسگر اثر انگشت و لنز دوربین بهره برده است). عرضه ی iWatch در دو سایز مختلف، این محصول جدید را برای بانوان و کسانی که مچ کوچکتری دارند بسیار جذاب تر می کند. همین یک قابلیت، به تنهایی این ساعت هوشمند را از سایر محصولات این حوزه متمایز خواهد کرد.

Carolina Milanesi یک تحلیلگر در این حوزه می گوید:"آنها قطعا نباید یک محصول خوب دیگر را (در حد بقیه ی محصولات اپل) معرفی کنند. بلکه باید یک محصول فوق العاده معرفی کنند."

تخمین های متفاوتی در مورد اندازه ی بازار محصولات پوشیدنی زده می شود. بعضی ها آن را بسیار بزرگ و عده ای دیگر، آن را ناچیز بر می شمرند. IDC یکی از محققین در زمینه ی بازار در این مورد پیش بینی کرده که بازار این محصول تا پایان سال 2018 تعداد 111.9 میلیون مصرف کننده را تجربه خواهد کرد. اما از سوی دیگر Forrester Research معتقد است که تا سال 2016 از شور و شوق مصرف کنندگان نسبت به این محصول کاسته خواهد شد و بازار این محصول توسط گوشی های هوشمند و هدفون های مجهز به سنسور بلعیده می شود.

از طرف دیگر، Katy Huberty تخمین زده است که شرکت اپل حداقل 30 میلیون ساعت هوشمند را در سال اول به فروش خواهد رساند که چیزی در حدود 9 میلیارد دلار را عاید اپل خواهند کرد. حتی به نظر او این مقدار امکان دو برابر شدن هم دارد و یا حتی بیشتر، چیزی در حدود 35 میلیون iWatch در هر فصل.

اما اپل در سال اول ورود آیپد به بازار تنها 19.5 میلیون عدد از آن را به فروش رساند. با این وجود Huberty اینگونه صحبت های خود را تکمیل می کند: " ما معتقدیم که آیواچ چیزی فراتر از فرصت های قبلی خواهد بود."

5

برای خود اپل شاید ساعت هوشمندش آن محموله ی عظیم میلیون دلاری نباشد. در مقابل اما، iWatch می تواند محصولی باشد که سیستم عاملش را گسترش می دهد، سیستم عاملی که قلب تپنده ی آیفون و آیپد است و بیش از یک میلیون اپلیکیشن دارد، اینک می تواند وارد عرصه ی سلامت/تناسب اندام و همچنین پرداخت و تراکنش های مالی شود. این گجت همچنین می تواند باعث انسجام هر چه بیشتر نرم افزار جدید HomeKit شرکت مورد بحث شود، بخشی که در خرداد به عنوان یک ویژگی جدید IOS 8 وعده داده شد.

محصول پوشیدنی اپل ممکن است شامل امکانات خاصی برای پخش موسیقی بوده یا حتی با Beats ادغام شده باشد. Beats همان کمپانی است که برای اپل 3 میلیارد دلار خرج برداشت. اگر هم ارتباطی با iWatch پیدا نکند دست کم شرکت اپل نیم نگاهی به این خریدش خواهد داشت. شاید دکتر Dre را به روی صحنه دعوت کند تا اندکی در مورد Beats و سیاست های جدیدش زیر نظر اپل و همچنین نرم افزار ها و سیستم های جدید پخش موسیقی صحبت کند.

appleevent

مراسم امروز اپل در Flint Center در کوپرتینو، تالاری که مخصوص مراسم هنری است، برگزار خواهد شد. تنها همین عنوان باعث شده منتظر یکی از هیجان انگیز ترین رونمایی های این کمپانی تا به امروز باشیم. چرا؟ خب Tim Cook دقیقا قدم بر همان صحنه ای خواهد گذاشت که استیو جابز بر روی آن کامپیوتر مکینتاش را در سال 1984 و هم چنین iMac های رنگارنگی- که توسط تیم جانی آیو طراحی شده بودند- را در سال 1994 معرفی کرد. تالار شامل 2300 صندلی می شود. اپل چند ماه گذشته را صرف ساختن سازه ای سفید و بزرگ به دور آن کرده است تا احتمالا ظاهرش را با محصولات جدید خود همگون سازد.

بعضی از گمانه زنی ها خبر از این می دهند که احتمالا امشب اپل از ساعت هوشمندش پرده برداری خواهد کرد، اما آن را تا سال بعد برای فروش عرضه نخواهد نمود. البته فعلا تنها خود iWatch است که برای مصرف کنندگان و سرمایه گذاران اهمیت دارد. اما آنها نمی توانند تا همیشه صبور بمانند.

شما چه فکر می کنید؟ امشب شاهد چه محصولاتی از اپل خواهیم بود؟ آیا محصولی "شگفت انگیز" در میان آنها خواهد بود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

همچنین می توانید از ساعت ۲۱:۰۰ امشب وبلاگنویسی و پخش زنده ی ویدئویی مراسم یاد شده را در دیجیاتو دنبال نموده و پاسخ همه ی این پرسش ها را بیابید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (76 مورد)
  • fo
    fo | ۱۹ شهریور ۱۳۹۳

    جا داره به تمام دوستان خصوصا نویسنده این مقاله عرض نمایم آب قطع میباشد

  • LG Forever
    LG Forever | ۱۸ شهریور ۱۳۹۳

    ایفون ها؟؟؟!!!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی