ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چیزهایی که آرزو داشتم در 20 سالگی می دانستم؛ نصایحی برای افزایش خلاقیت [بخش اول]

تصور کنید که زمان به عقب برگشته و شما می خواهید به خودِ 20 ساله تان نصیحت کنید که چگونه روی فرآیند خلاقیت تان سرمایه گذاری کند، تا بتواند ایده های جدید داده و کارهای جالبی تولید ...

میترا تهرانی
نوشته شده توسط میترا تهرانی | ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۰

تصور کنید که زمان به عقب برگشته و شما می خواهید به خودِ 20 ساله تان نصیحت کنید که چگونه روی فرآیند خلاقیت تان سرمایه گذاری کند، تا بتواند ایده های جدید داده و کارهای جالبی تولید کند.

نصیحت های شما به خودتان چه هستند؟

آقای کوان لی در وب سایت open.bufferapp توضیح می دهد:

"من اخیرا در این مورد زیاد فکر کرده ام. می خواستم بدانم از 20 سالگی تا حالا که 30 ساله شده ام، چه قدر تغییر داشته ام. مسئله ای که هست، خلاقیت روز به روز در کار و زندگی ام مهم تر شده است. شاید خیلی از 20 ساله ها بخواهند درس هایی که من در این راه آموختم (و هنوز هم در حال یادگیری شان هستم) را بدانند."

در ادامه «کوان لی» نصیحت هایی را برای نسخه 20 ساله خودش عنوان خواهد کرد. کارهایی که او باید در 20 سالگی انجام می داد تا خلاقیت را در خودش پرورش داده و از مزایای آن در 30 سالگی استفاده کند. این نوشته در دو بخش برای شما آماده خواهد شد، و آنچه در ادامه آمده است بخش نخست آن می باشد. با دیجیاتو همراه باشید.

1- اول از همه بدانید که شما به اندازه همه انسان ها خلاق هستید

گاهی می شنویم که مردم می گویند: "من اصلا خلاق نیستم." من این جمله را باور نمی کنم. شما خلاق، دارای قوه ابتکار، مدبر و فوق العاده هستید. خلاقیت حتما نباید در مرزهای هنر و ادبیات محصور شود. خلاقیت شما می تواند در بسیاری از راه های گوناگون دیگر هم نمود پیدا کند؛ پدر یا مادر بودن، روابط، حل مسائل، ایده ها، صفحه شبکه های اجتماعی تان، یا حتی آشپزی، چیدن کمد لباس و بند کفش.

به یاد داشته باشید هر کسی ظرفیت هایی برای خلاقیت دارد.

 

2-هرگز ارزش یک خروجی خلاقانه را دست کم نگیرید.

آیا کاری که انجام می دهید، نیاز های شما برای ابراز خلاقیت تان را پاسخ می دهد؟ فصل هایی در زندگی هستند که شغل شما این امکان را ندارد. در این دوره های زندگی، استفاده از خلاقیت تان در یک خروجی دیگر به شکل غیر قابل تصوری مفید واقع می شود و می توانید به آن تکیه کنید و پیش بروید.

یکی از شغل هایم برای پرداخت صورت حساب ها بود و دیگری برای تغذیه حس خلاقیت و شادی ام که از آن لذت می بردم.

از روی تجربه، می توانم بگویم که انجام این کار بسیار ضروری است. 6 سال بود که من در مورد تغذیه و سلامتی مطلب می نوشتم؛ مباحثی جدی در مورد چربی های خوب و کلون ها. از طرف دیگر، شروع کردم به نوشتن داستان های بامزه خلاقانه در مورد ورزش و مسابقات قهرمانی. همه زندگی ام نوشتن شده بود. اما یکی برای پرداخت صورت حساب ها بود و دیگری برای تغذیه حس خلاقیت و شادی ام که از آن لذت می بردم.

پژوهش های روان شناختی نیز این نوع فعالیت های خلاقانه را تایید می کنند. در مطالعه ای در شهر سانفرانسیسکو، خلاقیت کارکنان را با پروژه های جانبی، یا سرگرمی های خلاقانه ای که داشتند اندازه گیری کردند. آن هایی که کار های جانبی و سرگرمی های خلاقانه داشتند، عملکردشان در شغل اصلی هم مفید تر، یاری رسان تر و خلاق تر بود.

بهتر از همه اینکه پروژه های جانبی باید دنیایی متفاوت با هر چیزی باشد که در کار اصلی تجربه می کنید. این پروژه ها کم خطر، کم فشار، و چیزی است که عاشق انجام دادنش هستید.

Untitled-design

 

3- برای خلاقیت وقت بگذارید. هر روز، همان ساعت.

سامرست موام

سامرست موام

من تنها زمانی می نویسم که ایده هایم غوغا می کنند. خوشبختانه این اتفاق هر روز راس ساعت 9 صبح می افتد.

اگر می خواهید خلاق تر باشید، ایده های بیشتری به ذهنتان برسد، و فرآیند خلاقیت کارا تری داشته باشید، برای آن برنامه ریزی کنید.

ساعت خلاقیت را داخل تقویم تان علامت گذاری کنید.

و هر روز پایبند آن باشید.

شاید اشتیاق "شراره های صاعقه مانند ایده ها و الهاماتی" که به طور تصادفی زبانه می کشند این احساس را القا کنند که این لحظات تصادفی پیش می آیند و شما آن ها را داخل یک بطری گیر می اندازید و خودتان را برای لحظه ای که لازمشان دارید، آماده نگه می دارید. این ها همگی خوب هستند. ولی یادتان باشد نشستن و منتظر ماندن برای زبانه کشیدن این صاعقه ها، ممکن است باعث شود که هرگز با خلاقیت روبرو نشوید.

به جای این کار می توانید فعالیت مغزی تان را با نگه داشتن یک برنامه منظم و مداوم افزایش دهید. این برنامه روزانه مدارهای عصبی تان را تقویت می کند. هرچه بیشتر به این برنامه روزانه پایبند باشید، این ارتباطات قوی تر خواهند شد.


در قسمت بعدی این مطلب نیز با ما همراه باشید، تا نکات جالب تری در مورد راه های افزایش خلاقیت از بیست سالگی را بیاموزیم.

قسمت دوم این مقاله: چیزهایی که آرزو داشتم در ۲۰ سالگی می دانستم؛ نصایحی برای افزایش خلاقیت [بخش دوم و آخر]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • آتنا
    آتنا | ۸ دی ۱۳۹۴

    کاش همه چیزتغییرمیکرد..

  • منیر احمد "سلطانی"
    منیر احمد "سلطانی" | ۲۴ شهریور ۱۳۹۳

    سلام من امسال بیست ساله شدم ومن از افغانستان هستم
    تشکر از همه معلومات مفید تان خیلی خیالی عالی بود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی