ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

۵ استراتژی حافظه برای یادگیری سریعتر و بازیابی بهتر

اگر بتوانید اطلاعات بیشتری را نسبت به دیگران در زمان کوتاه تری به خاطر بیاورید، قطعا شانس بیشتری برای موفقیت در زمینه های درسی و شغلی خواهید داشت. روانشناسان حوزه توسعه و دانشمندان ادراک، موارد ...

پویان رمضان پور
نوشته شده توسط پویان رمضان پور | ۴ مهر ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۰

اگر بتوانید اطلاعات بیشتری را نسبت به دیگران در زمان کوتاه تری به خاطر بیاورید، قطعا شانس بیشتری برای موفقیت در زمینه های درسی و شغلی خواهید داشت.

روانشناسان حوزه توسعه و دانشمندان ادراک، موارد مهمی را برای رسیدن به این توانایی کشف کرده اند.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا به مرور برخی از آن ها بپردازیم.

۱.با توجه به اینکه حافظه نیز قابل لمس است خواندن کتاب های فیزیکی به خاطر سپردن کلمات آن ها را آسان می کند.

همه ما معمولا از خواندن تحت عنوان تمرینی بصری یاد می‌کنیم؛ به هر حال فرآیند خواندن، نگاه کردن به کلمات است. اینطور نیست؟

نه دقیقا. گفته شده وقتی به چیزی را به صورت فیزیکی می خوانیم، بهتر آنها را به خاطر می سپاریم، به عنوان مثال یک کتاب. این موضوع به خاطر این است که فرآیند خواندن نیز قابل لمس است. وقتی کتابی را مطالعه می کنید، آن را نگاه داشته و وزنش را احساس می کنید. هنگامی که در کتاب پیش می روید، از صفحات از سمت راست به سمت چپتان انتقال می یابند و باعث حرکت وزن از سمتی به سمت دیگر می شوند. تحقیقات نشان داده اند که ذهن ما از این انتقال وزن در جهت به خاطر سپردن بهتر استفاده می کند.

۲. ازدواجی موفق به شما اجازه می دهد وظایف حافظه تان را بین خودتان و شریک زندگیتان تقسیم کنید.

تحقیقات نشان می دهند افراد حاضر در روابط بلند مدت، به علت داشتن زوجی مناسب، از مزایای زیادی در زمینه حافظه بهره مندند؛ مانند به یاد آوردن اتفاقات و اسم مردم.

زمانی که دو نفر در رابطه ای صمیمی و طولانی مدت شریک باشند، مسئولیت های ذهنشان را نیز دقیقا مانند کار های خانه تقسیم خواهند کرد.

به گفته یک نویسنده ی حوزه روان یک زوج نه تنها دو فرد که زمان زیادی را با یکدگیر سپری می کنند، بلکه یک ‘سیستم شناختی تقسیم شده ی اجتماعی’ هستند. ساده بگوییم، دو سر بهتر از یک سر است.

۳. کمی ‘نوشتن رسا’ به جز آزاد کردن منابع ذهنی تان، توانایی به یاد آوردن شما را نیز بهبود می بخشد.

دانشمندان برای ۳۰ سال، در حال تحقیق درباره ‘نوشتن رسا’ یا Expressive Writing -نوشتن درباره تجربیات سخت برای حداقل ۱۵ دقیقه- بودند. افرادی که به اینگونه نوشتن عادت دارند، معمولا از فشار خون پایین تر، بازده بالاتر و سلامت شخصی بهتری برخوردارند.

کیتی کلین، روانشناس دانشگاه کارولینای شمالی، اعتقاد دارد که اینگونه نوشتن ها روی حافظه نیز تاثیر مثبتی دارد. وی این مسئله را اینگونه توجیح می کند: نوشتن رسا، به افراد اجازه می دهد افکاری را که زمان زیادی صرف دوری از آن ها می کنند، فاش کنند و به این طریق انرژی بیشتری به حافظه اختصاص داده می شود.

۴. کمی قدم زدن در محیط های طبیعی به غیر از به آرامش رساندن شما، حافظه ی شما را نیز بهبود می دهد.

روانشناسان دانشگاه میشیگان، از دو گروه شرکت کننده در یک آزمایش خواستند که کمی پیاده روی کنند. یک گروه اطراف یکی از اماکن شهری، و دیگری اطراف جنگلی قدم زدند. سپس، هر دو گروه در یک امتحان یادآوری شرکت کردند. نتایج کسانی که در اماکن طبیعی (جنگل) قدم زده بودند، ۲۰ درصد از گروه دیگر بهتر بود.

۵. ادغام دانسته های تازه با مواردی که قبلا می دانستید، حافظه را تقویت می کند.

دانشمندان ادراک دانشگاه واشنگتن، هنری رودیگر و مارک مک دنیل، کتابی فوق العاده مفید به نام Make It Stick درباره روش یادگیری نوشته اند. این کتاب سرشار است از نکات مفید، و از بهترین های آن ها می توان به روش هایی برای تقویت حافظه اشاره کرد. یکی از تکنیک ها ادغام نام دارد. فرآیند اتصال اطلاعات رمان به چیز هایی که از قبل می دانستید.

هر چه بیشتر بتوانید ارتباط دانسته های جدید را با قبلی ها توضیح دهید، درک شما از آن به مراتب بهتر و به خاطر آوردن دوباره آن در آینده آسان تر خواهد بود.

به عنوان مثال، شما در حال یادگیری مسائل مربوط به انتقال گرما هستید. به جای حفظ کردن تعریف -گرما از جسم گرم به جسم سرد تر منتقل می شود- می توانید از یک مثال استفاده کنید، مثلا گرمای یک لیوان شکلات داغ در یک روز سرد زمستانی، باعث گرم شدن دستان شما می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (29 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۵ مهر ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه ازدواج خیلی مهمه

  • LG Forever
    LG Forever | ۴ مهر ۱۳۹۳

    ازدواج کنید خدایی این اصلا کمک نمیکنه بدتر بدبختت میکنه :)

  • چي شده ؟!
    چي شده ؟! | ۴ مهر ۱۳۹۳

    مث هميشه عالي

  • Mohammad
    Mohammad | ۴ مهر ۱۳۹۳

    ۲. ازدواجی موفق به شما اجازه می دهد وظایف حافظه تان را بین خودتان و شریک زندگیتان تقسیم کنید.

    یعنی من برم زن بگیرم که بتونم درسامو پاس کنم آخر ترم :|
    بعد تازه نصفشو من بخونم نصفشو اون ، با هم بریم امتحان بدیم :|

  • Mahdyar
    Mahdyar | ۴ مهر ۱۳۹۳

    Tnx

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی