ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

8 کتابی که استیو جابز معتقد بود همه باید بخوانند

چرا اپل متفاوت می اندیشد؟ به این خاطر که استیو جابز در زمان معرفی iPad اینگونه گفت، اپل هیچگاه تنها یک شرکت تکنولوژی نبوده: "تنها دلیلی که اپل می تواند محصولاتی مثل آیپد تولید کند ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۵ مهر ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۰

چرا اپل متفاوت می اندیشد؟ به این خاطر که استیو جابز در زمان معرفی iPad اینگونه گفت، اپل هیچگاه تنها یک شرکت تکنولوژی نبوده:

"تنها دلیلی که اپل می تواند محصولاتی مثل آیپد تولید کند به این خاطر است که ما همیشه سعی کردیم در تقاطع تکنولوژی و هنر لیبرال باشیم."

با ترکیب تکنولوژی و هنرهای آزاد: "قادر خواهیم بود محصولات فوق پیشرفته ای از نقطه نگاه تکنولوژیک بسازیم که در عین حال قابل درک باشند، کار کردن با آن ها آسان باشد و بتوان از کار با آن لذت برد، بنابراین کاملا برای کاربران مناسب باشند."

کتاب "زندگی نامه استیو جابز" توسط والتر آیزاکسون حقایق بسیاری در مورد شیوه نگاه او می گوید اما چه کتاب هایی جابز را تحت تاثیر قرار دادند تا چنین رهبر قدرتمندی باشد؟

در ادامه مطلب با یکدیگر می خوانیم. همزمان می توانید با 9 کتابی که زندگی حرفه ای ایلان ماسک را شکل داده اند نیز آشنا شوید.

شاه لیر - ویلیام شکسپیر

Dyce_KingLear

جابز اواخر دبیرستان به هنر علاقه مند شد. وی به آیازکسون می گوید: "شروع کردم به موسیقی گوش دادن و خواندن کتاب، خارج از حوزه علم و تکنولوژی. شکسپیر، افلاطون. من عاشق شاه لیر بودم."

تراژدی شاه لیر شاید به نوعی داستان جابز جوان را روایت می کرد. اما به هر حال شاه لیر، داستان فرمانروایی سالخورده بود که دیوانه می شود و می خواهد قلمرو اش را به چندین بخش تقسیم کند.

دنیل اسمیت، نویسنده کتاب "چگونه مثل استیو جابز فکر کنیم" می گوید: "شاه لیر تصویر زنده ای ارائه می دهد از اینکه چه خواهد شد اگر تسلط بر قلمرو ات را از دست بدهی، داستانی که برای هر مدیرعامل مشتاقی تحسین برانگیز است."

موبی دیک - هرمان ملویل

MobyDickTonyMillionaireCoverPoster

داستان حماسی دیگری که نگاه استیو جابز نوجوان را به زندگی شکل داد موبی دیک نام دارد، رمان عمیقی که توسط هرمان ملویل آمریکایی نوشته شده است.

آیزاکسون ارتباط جالبی را میان کاپیتان اَهاب، شخصی خودسر و خودرای در داستان، و جابز پیدا می کند. اَهاب، مثل جابز، بسیاری از آموخته هایش را از تجربه مستقیم به دست آورد و متکی به آموزشگاه ها نشد.

کاپیتان، اوایل این کتاب می گوید: "من تمامی افتخاراتم را از آنِ شکار وال می دانم. کِشتی صید وال، کالج و دانشگاه هاروارد من بود."

مجموعه اشعار دیلان توماس - دیلان توماس

9781846318764

اما حس متفاوت بینی و روشن فکری جابز در اواخر دبیرستان از جای دیگری نشات می گرفت. وی علاقه اش به ابیات شاعر ولزی، دیلان توماس را یافته بود.

شعر "مهربان نشو" یکی از محبوب ترین ها نزد جابز بود.

همین حالا اینجا باش - رم داس

BeHereNow

اواخر 1972، تحصیل در رید کالج را آغاز کرد، مدرسه ای برجسته در پورتلند، اورگان. این دوره همزمان شد با خواندن کتاب ها در مورد معنویت.

همین حالا اینجا باش، راهنمای مدیتیشن است که توسط رم داس نوشته شده و تاثیر شگرفی روی جابز داشت.

جابز بعدها در مورد کتاب گفت: "عمیق بود. این کتاب من و بسیاری از دوستانم را متحول کرد."

رژیم غذایی برای یک سیاره - فرانسیس مور لاپه

http---americanhistory.si.edu-sites-default-files-diet-small-planet

در همان سال در رید، جابز کتاب "رژیم غذایی برای یک سیاره" را مطالعه کرد، یک کتاب در مورد گیاه های غنی از پروتئین که بیش از 3 میلیون نسخه فروخت.

پیشرفت غیر منتظره ای بود: "این همانجایی بود که دیگر خوردن گوشت را متوقف کردم."

کتاب تاثیر دیگری هم روی جابز داشت، به او اجازه داد تجربه هایی مثل پاکسازی یا روزه گرفتن را هم امتحان کند.

سیستم رژیم غذایی درمانی غیر موکوسی - آرنولد اِرِت

New-Kindle-Annotated-Cover

اما رژیم غذایی جابز وقتی که کتاب فوق را خواند جدی تر شد، کتابی که توسط دانشمند آلمانی، آرنلود اِرِت نوشته شده پیشنهاد رژیم های غذایی بدون موکوس و مصرف متناوب آبمیوه می داد. موکوس، شیره ای است که معده در نتیجه ترکیب مواد غذایی و اسیدها تولید می کند و برای هضم به روده ها می فرستد.

جابز نزد آیزاکسون اقرار کرد: "من به شیوه دیوانه وار معمول خودم رفتار کردم."

بعد از شناختن این کتاب، جابز رژیم های بسیار جدی و سنگینی را شروع کرد. وی برای چندین هفته، تنها و تنها هویج می خورده، تا اینکه متوجه می شود کم کم پوستش به نارنجی متمایل می شود.

اما شما از این کار صرف نظر کنید. اشتون کوچر، بازیگر نقش استیو جابز، رژیم غذایی تمام میوه را شروع کرد که دست آخر هم کارش به بیمارستان کشید.

اتوبیوگرافی یک مرتاض - پاراماهانسا یوگاناندا

Autobiography-of-a-Yogi

جابز وقتی در دبیرستان بود اتوبیوگرافی یک مرتاض را که توسط یک معلم هندی یوگا نوشته شده بود را خواند. و وقتی که در دامنه کوه های هیمالیا در هند بود، دوباره آن را خواند.

جابز توضیح می دهد: "آنجا یک کپی از کتاب به زبان انگلیسی بود که یک مسافری آنجا جا گذاشته بود و من آن را چندین مرتبه خواندم. به این خواطر که کار خاصی برای انجام دادن وجود نداشت. پیاده از این روستا به آن روستا قدم می زدم تا اینکه از بیماری دیسانتری ام بهبود یافتم."

برخلاف مریضی اش، کتاب به بخش بزرگی از زندگی اش تبدیل شد و آن را سالانه یک بار مطالعه می کرد.

معضل نوآوران - کلیتون ام. کریستنسن

The-Innovators-Dilemma

جابز معتقد بود کانیبالیسم یک بخش مورد نیاز پیشرفت است و آن را از پروفسور بخش تجارت دانشگاه هاروارد، کلی کریستنسن و کتاب معضل نوآوران فهمید.

کتاب توضیح می دهد که چگونه کمپانی ها توسط موفقیت های خودشان نابود می شوند و به محصولی متعهد می مانند که تکنولوژی و خریداران دیگر به آن اهمیت نمی دهند.

جابز مصرانه این را می خواست که اپل هیچ گاه به چنین حالتی در نیاید و خواسته اش را به خوبی در توضیحات مربوط به استقبال از رایانش ابری بیان کرد: "مهم است که این تحول را انجام دهیم، به دلیلی که کلیتون کریستنسن آن را معضل نوآوران می خواند. ما قطعا نمی خواهیم پشت سر گذاشته شویم."

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • محمد رضا مهرپور
    محمد رضا مهرپور | ۷ فروردین ۱۳۹۵

    توصیه من به شما دوستان اینه که قبل از همه کتاب زندگینامه استیو جابز رو بخونید واقعا که محشره بعد میبینید که چقدر از این کتابها درس گرفته و تغییر کرده......

    • abbas_nikzad
      abbas_nikzad | ۱۶ مرداد ۱۳۹۵

      متاسفانه کتابی که گفتید به کل دید افراد رو نسبت به استیو جابز عوض میکنه و مطمئنم کسی که این کتاب رو بخونه بعد از اتمام کتاب دیگه استیو جابز رو دوس نداره بلکه ازش متنفره یکی از دلایلش هم دروغ های تبلیغاتی هست که استیو جابز فقیر بوده گرسنه بوده قوطی های پپسی جمع میکرده تا پول در بیاره کف اتاق هم اتاقیاش میخابیده و برای دریافت غذای رایگان کیلومتر ها پیاده راه میرفته و از این جور حرفها ... ولی چیزی که حقیقته اینه جابز وقتی 15 سال داشت اولین اتومبیلش رو به کمک پدرش میخره و یک سال بعد اون رو عوض میکنه و یه کوپه ممیخره ... یا 19 سالگی سفر معنوی میره به هند و ... به نظرم استیو جابز اصلا سختی نکشیده و محیط و اطراف و شرایط استیو جابز رو استیو جابز کرده . بیشتر چیزهایی که میشنویم هم برای افزایش سهام شرکت اپله همین

  • حسین
    حسین | ۱۹ خرداد ۱۳۹۴

    به نظرتون هر کسی این 9 تا کتابو بخونه استیو جابز میشه؟


    به نظر من نه. جابز به خاطر صرف خوندن این چندتا کتاب جابز نشد.

    خوندن کتاب بسیار خوبه و هر جامعه ای کتاب بیشتری بخونه متمدن تر می شه ولی راه موفقیت برای هر انسان اینه که : 1- بفهمه استعدادش تو چیه2- به شدت پیگیر و پشتکار به تحقق رساندن آن استعداد باشه. مثل جابز...

  • ره گذر
    ره گذر | ۶ دی ۱۳۹۳

    سلام
    ای کاش در نرم افزار اندرویدی که تهیه کردید بخشی را نیز به موضوعاتی شبیه به این مطلب اختصاص می دادید.
    به هر حال ممنون از زحماتتون

  • vahed
    vahed | ۲۵ مهر ۱۳۹۳

    کلا استیو هم خودش عجیب بود هم این کتابا! اما به نظر من بهترین چیزی که از استیو جابز میشه یاد گرفت تو زندگی نامه ش نوشته شده.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی