ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مارک زاکربرگ فیسبوک
تکنولوژی

انتقاد شدید زاکربرگ از کوک: شما به نفع مشتریان تان کار نمی کنید!

چندی پیش بنیانگذار فیسبوک، مارک زاکربرگ در مصاحبه ای دو شرکت اپل و گوگل را به باد انتقاد گرفت. او در مصاحبه اش با مجله تایم گفت: یکی از چیزهایی که باعث ناامیدی من میشود ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۶ آذر ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۰

چندی پیش بنیانگذار فیسبوک، مارک زاکربرگ در مصاحبه ای دو شرکت اپل و گوگل را به باد انتقاد گرفت. او در مصاحبه اش با مجله تایم گفت:

یکی از چیزهایی که باعث ناامیدی من میشود این است که مدیران بسیاری از شرکت ها باور دارند که تبلیغات برای کسب و کارشان به معنای خارج شدن از جبهه مشتریان و به بیان دیگر رویارویی آنها با یکدیگر است. آیا تصورتان این است که چون به اپل پول پرداخت می کنید و محصولاتش را خریداری می کنید، هر دو در یک سمت قرار دارید و منافع تان یکی است؟ حقیقت این است که اگر منافع تان با آنها یکی بود، محصولاتشان را خیلی ارزان تر می ساختند!

چندی پیش، کوک با پیروی از گوگل و فیسبوک تجارت مبتنی بر تبلیغات را در پیش گرفت و مدعی شد که این دو کمپانی منافع مشتریانشان را در نظر نمی گیرند زیرا مشتریان خود را به چشم کالا می نگرند.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

کوک در یکی از مصاحبه های خود عنوان کرده بود که: «چنانچه شرکت ها با جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران پول در بیاورند، آنوقت کاربران حق دارند که نگران شوند و معتقدم که شرکت ها باید خیلی در این این رابطه شفاف عمل کنند.»

کمتر پیش می آید که مدیران دو غول بزرگ فناوری- و در این مورد دو تا از بزرگ ترین شرکت های دنیا- به صورت علنی یکدیگر را اینچنین به باد انتقاد بگیرند. کل کسب و کار فیسبوک به جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران و سپس بهینه سازی تبلیغات بر پایه این اطلاعات وابسته است.

اپل اما، در نقطه عکس آن قرار دارد. این شرکت محصولات سخت افزاری می فروشد و کمتر با جمع آوری اطلاعات کاربرانش سر و کار دارد.

کوک هم همواره این مسأله را به عنوان نوعی مزیت و برتری برای اپل مطرح می کند. نظرش هم این است که اگر نمی خواهید اطلاعات شخصی خود را در اختیار شرکت ها قرار دهید، بهتر است که از محصولات اپل استفاده کنید.

جالب است بدانید که پس از رسوایی که به دنبال هک شدن سرویس iCloud ایجاد شد، از ارزش و اعتبار این گفته تا حدود زیادی کاسته شد. پس از آنکه هکرها به حساب های کاربران iPhone دسترسی پیدا کردند، عکسهای شخصی آنها در محیط های آنلاین منتشر شد. اپل می گوید که امنیت iCloud هیچگاه نقض نشده است و هکرها با استفاده از تاکتیک های فیشینگ به این حساب ها دسترسی پیدا کردند.

با این همه، اگر اپل می خواهد که در نظر کاربرانش به عنوان حامی اطلاعات شخصی شان شناخته شود، این خبر به هیچ وجه برایش خوب نیست.

اما به عنوان نقطه مقابل زاکربرگ، گفتن این حرف ها چندان هم خالی از لطف نیست. روز به روز بر تعداد کاربران فیسبوک افزوده می شود؛ این کاربران ترجیح می دهند که اندکی در قبال حریم خصوصی خود آسان گیرتر شوند و در عوض به یک محصول (فیسبوک) فوق العاده و رایگان دسترسی داشته باشند.

فیسبوک بیش از 1.3 میلیارد نفر کاربر دارد و این حقیقت که از اطلاعات شخصی کاربرانش استفاده می کند، به هیچ وجه باعث کم شدن تعداد کاربرانش ندارد. تعداد کاربران گوگل فراتر از یک میلیارد نفر است و این کمپانی هم از اطلاعات شخصی کاربرانش استفاده می کند. توییتر کمپانی دیگری است که صدها میلیون کاربر دارد و کاملا به تبلیغاتی متکی است که بر پایه اطلاعات شخصی کاربرانش ساخته می شوند.

حقیقت آن است که مردم هیچ مشکلی با محصولاتی که از طریق تبلیغات حمایت می شوند، ندارند.

یک تلفن هوشمند iPhone به طور متوسط حدود 600 دلار قیمت دارد و این در حالی است که محصولات اندرویدی میان رده نصف آن قیمت دارند. حرف زاکربرگ هم این است که اگر اپل طرفدار مشتریانش بود قیمت ها را پایین می آورد و محصولاتش را در اختیار طیف گسترده تری از مردم قرار می داد. مطلب دیگر این است که اپل در حال حاضر 150 میلیارد دلار نقدینگی دارد و پرسودترین شرکت فعال در حوزه تکنولوژی در دنیاست و از همین روی می تواند قیمت ها را پایین بیاورد.

در مقابل استفاده از فیسبوک بر همه آزاد و رایگان است و تنها هزینه ای که این عضویت برای کاربرانش دارد اطلاعاتی است که از خود در اختیار آن قرار می دهند. زاکربرگ و مشتریان سایتش (با توجه به رفتارشان در فضای فیسبوک) فکر می کنند که این یک معامله منصفانه است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (28 مورد)
  • بهداد
    بهداد | ۱۶ آذر ۱۳۹۳

    خیلی دوست دارم این مردک خسیس مارک زاکربرگ یه بار یه بیوگرافی واقعی از خودش و دزدیدن ایده فیس بوک از هم دانشگاهیاش ارایه کنه

    • kamyab98
      kamyab98 | ۱۶ آذر ۱۳۹۳

      مردک خسیس؟!!! ایشون جزو ۱۰ نفر انسان دوست جهان هستن

  • تاسف
    تاسف | ۱۶ آذر ۱۳۹۳

    بی خیال اینها ، این خبر و بچسب:
    «شناسایی هویت کاربران اینترنت» اولویت وزارت ارتباطات اعلام شد
    .
    http://www.irna.ir/fa/News/81415336

    • PORYA
      PORYA | ۱۶ آذر ۱۳۹۳

      صفحش ارور میده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی