ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دو ربات، یک ماموریت و بی نهایت احتمال برای ناسا در مسابقات روبوتیک دارپا

به نظر می رسد که تیم Jet Propulsion Laboratory ناسا، با پروژه RoboSimian و مسابقات روباتیک دارپا بسیار مشغول بوده. اما نتیجه این همه تماش چه بوده؟ روباتی با نام Surge یا Surrogate که 1.37 متر قد و تقریبا ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۰ آذر ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۰

به نظر می رسد که تیم Jet Propulsion Laboratory ناسا، با پروژه RoboSimian و مسابقات روباتیک دارپا بسیار مشغول بوده. اما نتیجه این همه تماش چه بوده؟ روباتی با نام Surge یا Surrogate که 1.37 متر قد و تقریبا 91 کیلوگرم وزن دارد.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

برخلاف ورژن پیشین تولید شده در JPL، این روبات با دو دست، سر و ستون مهره ها شباهت بیشتری به انسان دارد. این ساختار به Surge اجازه می دهد با اجسام تعامل بهتری برقرار کند. همچنین، تجهیزات LiDAR در سر وی تعبیه شده که روبات را با پرتوهای لیزری به ساخت نقشه های 3 بعدی قادر می سازد.

تنها یک مشکلی وجود دارد. Surge نمی تواند از سطوح سخت و پر افت و خیز گذر کند چرا که روی یک مجموعه چرخ قرار گرفته و پا ندارد. جدا از این مسئله، روی بدن وی تنها یک دوربین می توان کار گذاشت.

در سوی دیگر، RoboSimian با داشتن 4 پایش، می تواند از سطوح بسیار ناهموارتر گذر کند و 7 دوربین روی خود جای دهد. همین مسئله باعث می شود که روبات اول JPL برای عملیات های نجات گزینه بهتری باشد، دقیقا همان ویژگی هایی که دارپا به دنبال آن می گردد.

به هر روی، پس از 6 ماه بررسی روی هر دو روبات، JPL تصمیم گرفته که RoboSimian را به مسابقات نهایی روبوتیک دارپا در ژوئن 2015 بفرستد. LiDAR ای که روی سر Surge قرار دارد می توان ابزاری مفید باشد و مهندسین ناسا سعی دارند این ویژگی را پیش از شروع مسابقات به RoboSimian اضافه کنند. همچنین، JPL در حال همکاری با چند سازمان دیگر است تا راه رفتن روباتش را سرعت بخشد.

در طول فینال، با پروژه ها و روبات های مختلفی روبرو خواهیم شد. شما می توانید تمام رقبای RoboSimian را در وبسایت رسمی مسابقات ببینید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Neo
    Neo | ۲۰ آذر ۱۳۹۳

    واسم خیلی جالب بود خبر مربوط به RoboSimian رو اینجا دیدم.

    من الان دارم دقیقا برای استادی که رو این ربات کار میکنه تو امریکا واسه پذیرش اقدام میکنم. دوستان واسم دعا کنین :)

  • TROOL
    TROOL | ۲۰ آذر ۱۳۹۳

    روبات چرخ دار اصلن دوست ندارم
    روبات باید پا داشته باشه راه بره
    2 تا جت هم ببندی اینور اونورش پروازم کنه
    بعد زد اب هم باشه شنا هم کنه
    البته این روبات باید سر صبح بره نون هم بگیره وگرنه ارزش نداره :-D

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی