ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساخت نوعی سیستم موقعیت یاب پیشرفته توسط DARPA

پاسخگو نبودن گوگل مپس در بسیاری از موارد به خاطر ضعف سیگنال های GPS است. اما سازمان تحقیقات پیشرفته دفاعی ایالات متحده آمریکا (DARPA) باور دارد که این سیستم دیگر کارایی سابق را ندارد و ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۸ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

پاسخگو نبودن گوگل مپس در بسیاری از موارد به خاطر ضعف سیگنال های GPS است. اما سازمان تحقیقات پیشرفته دفاعی ایالات متحده آمریکا (DARPA) باور دارد که این سیستم دیگر کارایی سابق را ندارد و به همین دلیل تصمیم گرفته که فناوری «کاملا» جدیدی را توسعه دهد که امکان موقعیت یابی آنی را فراهم می کند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

طبق اعلام سازمان مذکور، این فناوری حتی در نقاط کور و یا حضور امواج پارازیتی هم کار خواهد کرد و می تواند تحولی قابل ملاحظه را در تجهیزات نظامی دنیا به وجود آورد.

علاوه بر این گفته شده که این فناوری موقعیت یاب جدید، کاربردهایی فراتر از جنگ و حوزه نظامی دارد و انعطاف پذیری اش هم از GPS بیشتر است.

درست مانند سیستم موقعیت یاب جهانی که از یک شبکه صرفا نظامی تغییر ماهیت داد و حالا برای مسیریابی و سرویس های غیر نظامی مورد استفاده قرار می گیرد، چندان هم بعید به نظر نمی رسد که فناوری جدیدِ در دست توسعه توسط دارپا روزی چنین کاربری هایی پیدا کند.

همانطور که سازمان مورد بحث اعلام کرده: «نیاز به انجام عملیات در مناطقی که امکان دسترسی به GPS وجود ندارد یا اینکه میزان اطمینان پذیری اش پایین است و فعالیت های دشمن در عملکرد آن اختلال ایجاد می کند، ضرورت توسعه تکنولوژی جدیدی مانند این که قابلیت رهگیری و زمانبندی دقیق داشته باشد را به شدت بالا برد.»

این فناوری با ژیروسکوپ ها و شتاب سنج های خودکار نیز سازگاری دارد و می تواند موقعیت شما را بدون آنکه به سیگنال های بیسیم یا دیگر منابع اکسترنال وابسته باشد تشخیص دهد.

برای نمونه اگر در آینده ساعت هوشمند شما موقعیت شروع به حرکتتان را بداند و سپس 350 متر به سمت شمال غرب حرکت نمایید، این سیستم قادر خواهد بود بی آنکه نیازی به چک کردن مجدد اینترنت یا ماهواره داشته باشد موقعیت دقیق تان را تشخیص دهد.

جالب تر اینکه، پژوهشگران مشغول کار روی حسگرهایی هستند که «برحسب فرصت سیگنال هایی» نظیر تلوزیون، رادیو و حتی نور سیستم های روشنایی را دریافت کرده و از آن برای تشخیص موقعیت فرد استفاده می کنند.

این حسگرهای جدید که ASPN (موقعیت یابی و رهگیری با استفاده از همه منابع) نام دارند در موقعیت هایی نظیر جنگل های انبوه استوایی که غالبا سیگنال های GPS در آنها قابل دریافت نیست، بسیار سودمند واقع خواهند شد.

به این ترتیب از میزان مصرف برق دستگاه های دریانوردی نیز کاسته خواهد شد و این یکی از اهداف اصلی دارپا برای توسعه تکنولوژی مذکور است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۹ فروردین ۱۳۹۴

    خیلی جالبه

  • [ahmad kaya[rodrigez
    [ahmad kaya[rodrigez | ۸ فروردین ۱۳۹۴

    دی رو حذف کنی میشه آرپا پس آرپا هم میتونه موقعیت یاب بسازعه

  • عیسی
    عیسی | ۸ فروردین ۱۳۹۴

    جنگ یک کنسول بازی است و هر فرد و دولت فکر می کند که دسته ی خراب برای حریف مقابل است و دسته ی سالم برای خودش

    {مربوط به جنگ های اخیر با این که می دونم شاید به موضوع ربط نداشته باشه}....

  • Siamak Gol
    Siamak Gol | ۸ فروردین ۱۳۹۴

    یعنی برای اینکه بخاد بفهمه کجاس مدام از ماهواره نمیپرسه.. بلکه فقط یک موقعیت رو حفظ میکنه و تغییرات رو نسبت به اون موقعیت میسنجه.‌ پس باید یه بار به جی پی وصل شه برای اون موقعیت اولیه..موقیت معیار.. حالا کافیه یه اشتباه محاسباتی یا اختلال توی سیستم یا یه قطع برق توی جایی‌که جی‌ پی اس نیست رخ بده..
    ولی همینم باز از جی‌ پی اس بهتره‌ و مدام اتصال لازم نیست بر قرار باشه..

  • farid
    farid | ۸ فروردین ۱۳۹۴

    خوب این برای دولتمردان ساخته میشه

مطالب پیشنهادی