ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آمریکا به بهانه ساخت سلاح های هسته ای مانع فروش پردازنده های اینتل به چین شد

تا به امروز شاهد تنش های سیاسی و اقتصادی زیادی مابین دو کشور ایالات متحده و چین بوده ایم؛ اخیراً نیز دولت چین به منظور ارتقا ابر کامپیوتر Tianhe-2، از کمپانی اینتل ده ها هزار پردازنده ی ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۰

تا به امروز شاهد تنش های سیاسی و اقتصادی زیادی مابین دو کشور ایالات متحده و چین بوده ایم؛ اخیراً نیز دولت چین به منظور ارتقا ابر کامپیوتر Tianhe-2، از کمپانی اینتل ده ها هزار پردازنده ی زئون Phi را خریداری نموده، ولی اکنون و طبق خبرهای رسیده وزارت بازرگانی آمریکا مانع تحویل پردازنده های مذکور شده است.

این وزارتخانه و همچنین دولت متبوعش احتمال می دهند که اهالی کشور اژدهای سرخ با ارتقا ابر کامپیوتر مورد بحث قصد داشته باشند از آن در زمینه های هسته ای‌-نظامی و ساخت و توسعه ی سلاح های مرتبط بهره گیرند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

در طی ۱۸ ماه گذشته، Tianhe-2، محصول کشور چین، عنوان توانمند ترین ابر کامپیوتر جهان را به خود اختصاص داده است. رایانه مورد بحث از هشتاد هزار چیپ زئون استفاده می نماید تا توان محاسباتی معادل ۳۳ پتافلاپ را فراهم نماید.

از جمله برنامه های سال جاری دولت چین ارتقا Tianhe-2 بوده و این دولت قصد داشته تا توان محاسباتی آن را به ۱۱۰ پتافلاپ برساند؛ همین تصمیم سبب گشته آمریکایی ها تصور بنمایند که ابر قدرت همتایشان قصد دارد از سوپر کامپیوتر خودش برای آنچه که "فعالیت های نظامی هسته ای" خوانده می شود استفاده کند.

آنطور که از شواهد بر می آید به نظر می رسد متضرر اصلی این ماجرا کمپانی اینتل باشد، زیرا در حالیکه اهالی ایالات متحده هیچ مدرکی علیه چین در رابطه با موضوع فوق الذکر در دست ندارند و نشان آشکاری از تلاش آنها برای بهره گیری از Tianhe-2 در راستای فعالیت های نظامی هسته ای به چشم نمی خورد، یکی از بزرگترین معاملات و فرصت های فروش شرکت اینتل با مانع قانونی مواجه گشته است.

البته ناگفته نماند که شرایط برای سانتا کلارایی ها چندان هم بد نیست؛ آنها طی قرار دادی که اخیراً امضا کرده اند قرار است ابر کامپیوتر Aurora با توان محاسباتی ۱۸۰ پتافلاپ را برای کتابخانه ی ملی Argonne در ایالت ایلونوی به تولید برسانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • omid3963
    omid3963 | ۲۳ فروردین ۱۳۹۴

    آمریکاست دیگر
    گاهی دلش میخواهد جر زنی کند!

  • mm98
    mm98 | ۲۳ فروردین ۱۳۹۴

    هیچ وقت .هیچ وقت xeon رو دست کم نگیرید!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی