ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

امن ترین نقطه زمین کجاست؟

تلاش برای پیدا کردن ایمن ترین مکان در دنیا مساله ایست دو وجهی: نخست اینکه انسان نمی تواند آینده را پیش بینی کند. قطعا بسیاری از ما بر این باور هستیم که محل زندگی مان ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۴ آبان ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۰

تلاش برای پیدا کردن ایمن ترین مکان در دنیا مساله ایست دو وجهی: نخست اینکه انسان نمی تواند آینده را پیش بینی کند. قطعا بسیاری از ما بر این باور هستیم که محل زندگی مان در این جهان پهناور از گزند طوفان ها و سیل ها در امان است اما در مورد هجوم یکباره ملخ ها که ممکن است به خاطر تغییرات آب و هوایی زمین رخ دهد چطور؟ آیا پیش بینی چنین روزی را کرده اید؟

آیا حمله آفات به محصولات زراعی را می توان هم تراز با بلایای طبیعی دانست؟ مساله دومی که در این رابطه مطرح می شود اندکی آشناتر است. هم اکنون روش های مختلفی برای تعیین ریسک بلایای طبیعی وجود دارد و به طرق مختلف هم می توان مدت زمان به طول انجامیدن بلایای طبیعی را مشخص نمود.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

در ایالات متحده آمریکا بارها و بارها مشاهده شده که گروه های املاک یا دیگر سازمان ها و موسسات برای بالا بردن نرخ زمین و مسکن مورد نظرشان ذکر کرده اند که آن ملک در زمره ایمن ترین نواحی دنیا قرار دارد و جالب است بدانید که نتایج هم هیچگاه مانند هم نبوده اند.

برای نمونه در سال 2005 میلادی، یکی از همین آژانس های سرشماری، منطقه هونولولو را به عنوان ایمن تر مکان برای زندگی اعلام کرد و استدلالش این بود که علیرغموجود امکان وقوع طوفان و سیل در این ناحیه، این حوادث به وفور در آن رخ نمی دهند (یا اینکه خسارت و تلفاتی به بار نمی آورند) و به همین دلیل آن ناحیه تحت عنوان منطقه مقاوم در برابر حادثه نام گذاری شد.

اما در ارزیابی های دیگر ممکن است خطر آتش فشان های هاوایی هم برای تعیین ایمن ترین منطقه زمین در نظر گرفته شود یا اینکه اعلام گردد جامعه ای که در یک جزیره زندگی می کنند «در ظاهر» در معرض خطرات بیشتری به خاطر مسائل آب و هوایی قرار خواهند داشت.

نکته اینجاست که نمی توان هیچ نقطه ای را روی زمین پیدا کرد که عنوان ایمن ترین مکان را داشته باشد. اما کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که به داده های گردآوری شده توسط برخی از سازمان های مرتبط نگاهی بیاندازیم و صرفا به اطلاعات ارائه شده توسط سازمان های مدیریت بحران یا شرکت های املاک که صرفا قصد فروش ملک خود را دارند اکتفا نکنیم.

بنابراین قصد داریم در این بخش نگاهی به گزارش جهانی خطرات در سال 2014 میلادی بیاندازیم که با حمایت موسسه امنیت انسان و محیط زیست سازمان ملل متحد تهیه گردید.

این گزارش نشان می دهد که شدت بلایای طبیعی می تواند تحت تاثیر شکنندگی یک جامعه باشد: برای نمونه یک طوفان ملایم که شدت آن نیز در سطح متوسط قرار دارد چنانچه در شهرهای دارای تراکم جمعیتی بالا در جوامع در حال توسعه رخ دهد می تواند پیامدهای فاجعه بارتری را در قیاس با بروز طوفان های شدیدتر در مناطق روستایی به بار بیاورد.

این نکته هم جالب است و هم خوب اما بگذارید به نظر نهایی این گزارش در مورد ایمن ترین منطقه دنیا اشاره نماییم.

براین اساس قطر ایمن ترین منطقه دنیاست و تنها 0.08 درصد در برابر بلایای طبیعی آسیب پذیر است. حال این رقم را با جزیره  Vanuatu در منطقه اقیانوسیه جنوبی مقایسه نمایید که شانس آسیب پذیری آن در برابر حوادث طبیعی برابر با 36.5 درصد اعلام شده است.

بنابراین، با وجود آنکه هیچ منطقه ای از زمین را نمی توان ایمن ترین نقطه خواند، کوتاه ترین پاسخ به این سوال عربستان سعودی، مالت و قطر است که با در نظر داشتن آمار و ارقام ارائه شده توسط نهادهای بین المللی می توانند شما را از گزند آسیب های مختلفی نظیر هجوم ملخ ها در امان نگه دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • محمد
    محمد | ۹ آذر ۱۳۹۴

    هیچ جای دنیا امن تر از مکه نیست.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی