ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل با بزرگان تکنولوژی در مورد مسایل اخلاقی هوش مصنوعی وارد بحث می شود

هوش مصنوعی و تاثیراتی که می تواند روی نسل بشر داشته باشد، برای برخی هیجان انگیز و برای بعضی دیگر ترسناک به نظر می رسد. این حوزه علمی و تحقیقاتی جزو مواردی است که تاثیر ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۱۶ آبان ۱۳۹۴ | ۱۸:۰۰

هوش مصنوعی و تاثیراتی که می تواند روی نسل بشر داشته باشد، برای برخی هیجان انگیز و برای بعضی دیگر ترسناک به نظر می رسد. این حوزه علمی و تحقیقاتی جزو مواردی است که تاثیر بسیار زیادی روی نسل بشر خواهد داشت و احتمالا اثرات آن را در همین نسل حاضر هم خواهیم دید.

چیزی که در آینده نه چندان دور باید منتظر آن باشیم، به سناریوی فیلم های علمی-تخیلی شباهت بسیاری دارد؛ اینکه شاید ربات ها زندگی بشر را تخسیر و به ادعای استفان هاوکینگز، حتی در یکصد سال آینده نسل بشر را منقرض کنند.

در حالی که ایلان ماسک و بیل گیتس از توسعه بی وقفه هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرده اند، بقیه کارشناسان معتقدند در مورد خطرات هوش مصنوعی بزرگ نمایی شده و این مساله به آن اندازه ای که مطرح می شود، ترسناک نیست. اما تقریبا همه آنها در یک مورد با هم تفاهم دارند و آن این که در توسعه هوش مصنوعی باید بیش از اندازه مراقب بود.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

وقتی گوگل در سال گذشته میلادی شرکت DeepMind را با قیمت 400 میلیون پوند خرید، استارتاپ انگلیسی مستقر در لندن یک سری قوانین برای همکاری بین دو شرکت وضع کرد. «دمیس حسابیس»، مدیرعامل «دیپ مایند» می گوید یکی از شرط های شرکت ما برای فروش به گوگل این بود که غول جستجوگرهای اینترنتی یک کمیته اخلاقی داخلی برای ادامه این کار راه اندازی کند. همچنین این استارتاپ اظهار کرده بود که هیچ کدام از تکنولوژی ها و محصولات آنها نباید در صنعت اسلحه سازی یا خدمات ارتشی مورد استفاده قرار بگیرند.

«حسابیس» اعلام کرده او و بسیاری از کارشناسان و محققان حوزه هوش مصنوعی در اوایل سال 2016 میلادی در نیویورک نشستی خواهند داشت تا در مورد مشکلات اخلاقی شغلشان بحث و همفکری داشته باشند. در حال حاضر هیچ فهرستی در مورد حاضرین این نشست منتشر نشده اما به احتمال قوی شرکت هایی همانند اپل و فیس بوک در آن حضور خواهند داشت.

از سال 2014 میلادی که گوگل شرکت هوش مصنوعی را خریداری کرده، از تکنولوژی DeepMind در طیف وسیعی از محصولات خود بهره گرفته. از جمله می توان به بهبود عملکرد فناوری تشخیص عکس گوگل یا حتی سرویس هایی همانند Google Now اشاره کرد که اطلاعات دقیق تری در اختیار کاربر قرار می دهند.

جلساتی همانند آنچه قرار است در نیویورک برگزار شود، فرصت های بسیار خوبی برای ایجاد چهارچوب های اخلاقی در حوزه توسعه هوش مصنوعی (AI) و دیگر تکنولوژی ها به شمار می روند. نظر شما در این مورد چیست؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • عباس
    عباس | ۱۶ آبان ۱۳۹۴

    من برای آقای هاوکینگ احترام زیادی قائلم ولی اگه چهارچوب محکمی برای هوش مصنوعی در نظر گرفته بشه به نظرم مشکلی نخواهد داشت

    • xoder
      xoder | ۱۷ آبان ۱۳۹۴

      همش بستگی داره تا کجا بخواییم به ماشین اجازه تفکر بدیم !
      اگه اجازه تفکر آزاد بدیم بله شدنی هست ...
      ولی اگه بخواییم تا ابد هوش مصنوعی رو تو سلطه خودمون به صورت کنترل شده نگه داریم میشه ازش جلوگیری کرد !
      همش بستگی به نخبه های هوش مصنوعی داره و تا کجا میخوان زمان و وقت خودشون رو بزارن
      ولی برای کنجکاوی هم که شده بشر یه روز دست به آزمایش هوش مصنوعی با ذهنی آزاد میزنه ... کی و کجاش رو نمیدونم ولی یه روز میشه ...
      فقط کافیه کنترل هوش مصنوعی از دستمون در بره و یه روز فاجعه ای پیش بیاد !
      اینکه هوش مصنوعی این تشخیص رو بده برای بقا نسل بشریت باید افراد نابود بشن ! باید جنگی مقدمه چینی بشه!
      و یا شاید هم هوش مصنوعی با ضریب آزادی عمل باز بخواد برای نوع خود تلاش کنه ... که بعید نیست ! وقتی ذهنی رو آزاد بزاری هرگونه افکار میتونه سراغش بیاد
      البته برای این وقایع خیلی زوده ولی به احتمال زیاد یه روزی چنین اتفاقی پیش میاد !

  • امیر شبانی
    امیر شبانی | ۱۶ آبان ۱۳۹۴

    به نظر من جنگ میان انسان‌ها و ماشین‌ها، فرضی باطل است. یعنی تا زمانی که خود انسان‌ها از هوش مصنوعی علیه یکدیگر اقدام نکنند، چنین رویدادی اتفاق نخواهد افتاد. یعنی ،از دید من، فیلم Avengers. Age of Ultron اتفاق نخواهد افتاد، مگر خودمان بخواهیم.

  • امیرمهدی
    امیرمهدی | ۱۶ آبان ۱۳۹۴

    یا پیغمبر

مطالب پیشنهادی