ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اسپیس اکس بعد از ماه ها وقفه، نخستین راکتش را برای فرود مجدد روی زمین به فضا می فرستد

وقت آن رسیده که اسپیس اکس راکت تازه ای را به فضا پرتاب کند. بعد از یک وقفه شش ماهه، حالا این شرکت در نظر دارد که راکت فالکون 9 خود را راس ساعت 8:29 ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۹ آذر ۱۳۹۴ | ۱۰:۳۰

وقت آن رسیده که اسپیس اکس راکت تازه ای را به فضا پرتاب کند. بعد از یک وقفه شش ماهه، حالا این شرکت در نظر دارد که راکت فالکون 9 خود را راس ساعت 8:29 بعد از ظهر امروز به وقت ایالت های شرقی آمریکا از پایگاه Cape Canaveral فلوریدا پرتاب نماید.

بعد از انفجار یکی از راکت های این شرکت در ماه ژوئن، این نخستین باری است که اسپیس اکس اقدام به پرتاب راکت جدیدی می کند و قرار است که این بار اتفاق تازه ای هم رخ دهد: اسپیس اکس در نظر دارد مرحله نخست فالکون 9 را بعد از انفجار آن در فضا روی زمین فرود بیاورد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

گفتنی است که این شرکتِ تحت سرپرستی ایلان ماسک، روز جمعه یک تست پرتاب استاتیک را انجام داد. در جریان این تست، حامل در جای خود ثابت نگه داشته می شود و موتورها به صورت موقت روشن می شوند تا مشخص شود که آیا به درستی کار می کنند یا خیر.

البته این را هم نباد از قلم انداخت که انجام تست پیش از پرواز زمان زیادی را از این شرکت گرفت چراکه اسپیس اکس برای خنک نگه داشتن سوخت فالکون 9 با مشکلاتی روبرو بود. اما بعد از وقفه های متعدد، ایلان ماسک مدیرعامل این شرکت اظهار داشت که تست پرتاب استاتیک به درستی انجام شده و راکت برای پرواز به فضا در ظاهر خوب است.

فالکون 9 قرار است که 11 ماهواره متعلق به یک شرکت ارتباطاتی واقع در نیوجرسی (به نام Orbcomm) را به مدار ببرد اما بخش جالب ماجرا زمانی اتفاق می افتد که پرتاب صورت بگیرد.

در جریان پروازی که امروز قرار است انجام شود، مرحله نخست راکت (یا بخش عظیمی از آن که دربرگیرنده موتورها و سوخت می شود) از باقی قسمت ها جدا شده و مجددا به زمین باز می گردد.

این قسمت به جای آنکه روی یک سکوی شناور در دریا فرود بیاید (آنطور که شرکت اسپیس اکس در گذشته اعلام کرده بود)، روی زمین خواهد نشست. گفتنی است که شرکت مورد بحث یک سایت فرود به نام Launch Complex 1 در پایگاه Cape Canaveral دارد که قرار است فرایند فرود راکت فالکون 9 نیز در آن رخ دهد؛ این سایت همچنین همان بخشی است که کمپانی مذکور امید دارد فرایند فرود طیف گسترده ای از راکت هایش هم در آن رخ دهد.

اگر خبرهای مربوط به فعالیت این شرکت را دنبال کرده باشید حتما می دانید که اسپیس اکس پیشتر دو بار دیگر هم تلاش کرده بود که فالکون 9 را بعد از پروازش بازیابی نماید اما فرایند فرود مجدد آن با مشکل روبرو گردید هرچند که در ماه آوریل تا حدودی توانست به هدف خود نزدیک شود.

در هر حال، ایلان ماسک و مهندسان هوا و فضای اسپیس اکس امیدوارند که پرواز امروز، آنها را به هدفشان برساند. گفتنی است که قرار شده در جریان این ماموریت نسخه به روز شده ای از فالکون 9 مورد استفاده قرار گیرد که به صورت غیررسمی به آن Falcon 9 v1.1 Full Thrust گفته می شود.

این راکت ساختار متفاوتی دارد و موتورش به روز رسانی شده؛ بدان معنا که می تواند گشتاور بیشتری را برای فضاپیما فراهم نماید. Gwynne Shotwell رئیس هیئت مدیره این شرکت نیز اعلام کرده که به لطف به روز رسانی های انجام شده، بازیابی راکت بعد از پرتاب آن ساده تر خواهد بود.

اگر فالکون 9 بتواند این هفته یک پرتاب و فرود موفق را پشت سر بگذارد آنگاه دستاورد بسیار مهمی را برای این شرکت به ارمغان خواهد آورد که در یک سال گذشته فراز و نشیب های مختلفی را پشت سر گذاشته است.

اگر خاطرتان باشد، در تاریخ 28 جولای، یک فروند فالکون 9 که آذوقه و اقلام مورد نیاز را برای ایستگاه فضایی بین المللی حمل می کرد تنها چند دقیقه بعد از بلند شدن، از هم متلاشی شد و بعد از بررسی های اولیه مشخص شد که علت بروز حادثه وجود استرات معیوب در فالکون 9 بوده است.

حالا اسپیس اکس، با علم به نقص ها و کاستی هایش تصمیم گرفته نوع دیگری از استرات را در مخازن فضاپیمای خود مورد استفاده قرار دهد و هرکدام از قطعات مورد استفاده در آن را نیز به صورت جداگانه تست کند.

کمپانی اسپیس اکس شش ماه اخیر را صرف بررسی کامل حادثه رخ داده برای فالکون 9، کاستی های خود در آن پرواز و رفع آنها نموده است. شاید در نگاه نخست زمان زیادی از آخرین پرواز فضایی این شرکت گذشته باشد، اما از حق که نگذریم، اسپیس اکس سریع تر از هر کمپانی خصوصی دیگری، دوران بحران را پشت سر گذاشته و آماده است تا به بازی بازگردد.

Orbital ATK یکی دیگر از شرکت هایی است که آذوقه و اقلام مورد نیاز ساکنین ایستگاه فضایی بین المللی را تامین می کند و بعد از آنکه پرواز ماه اکتبر آن با مشکل روبرو شد، حدودا یک سال زمان برد تا بتواند مجددا به این صنعت باز گردد.

علاوه بر اینها، ناسا نیز بعد از فاجعه ای که برای یکی از شاتل های فضایی اش رخ داد، به مدت دوسال از انجام هرگونه ماموریت به فضا خودداری کرد.

خوشبختانه تا به اینجای کار اوضاع برای پرواز امروز فالکون 9 مساعد بوده و پیش بینی های هواشناسی هم حکایت از آن دارند که شرایط جوی به احتمال 90 درصد مساعد خواهد بود و اگر این پرواز به روز دوشنبه موکول گردد نیز شرایط آب و هوایی تا 80 درصد مساعد است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی