ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چین برای رمزگشایی از ماده تاریک، ماهواره به فضا می فرستد

ماده تاریک همان بخش پنهان و رازآلودی است که تلاش های دانشمندان برای تدوین یک تئوری واحد در مورد آن تا به حال بی حاصل بوده است. اما حالا آژانس فضایی چین بر آن شده ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۰ آذر ۱۳۹۴ | ۰۸:۳۰

ماده تاریک همان بخش پنهان و رازآلودی است که تلاش های دانشمندان برای تدوین یک تئوری واحد در مورد آن تا به حال بی حاصل بوده است.

اما حالا آژانس فضایی چین بر آن شده تا با پرتاب کاوشگر ذرات ماده تاریک (موسوم به DAMPE) پرده از راز این معما بردارد. این سازمان توانست کاوشگر مذکور را با موفقیت و از طریق یک راکت Long March-2D به ارتفاع 500 کیلومتری از مدار زمین آهنگ ببرد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

ماهواره  DAMPE در اصل نوعی تلسکوپ فضایی قدرتمند است که برای تشخیص پرتوهای پرانرژی گاما، الکترون ها و پرتوهای کیهانی طراحی شده و بعد از آنکه به آمادگی لازم دست پیدا کرد قرار است به رصد بخش هایی از هستی بپردازد که به باور دانشمندان ماده تاریک در آنجا کمین کرده است.

جالب است بدانید که ستاره شناسان هنوز دقیقا مطمئن نیستند که ماده تاریک چیست اما نظریه غالب این است که این ماده از ذرات سنگین با برهمکنش ضعیف تشکیل شده.

این ذرات از خود نوری تولید نمی کنند و به همین خاطر تشخیص و شناسایی آنها در فضا بسیار دشوار است با این همه، قادرند به داخل پرتوهای پرانرژی گاما یا ذرات دارای انرژی و نورتاب نفوذ کنند.

در حال حاضر DAMPE دقیق ترین کاوشگری است که برای بررسی ماده تاریک در فضا ساخته شده و به خاطر موقعیت قرارگیری مناسبش می تواند این ذرات را تشخیص دهد.

پروفسور فن ییژانگ یکی از اعضای تیم ماموریت اینطور اظهار داشته: DAMPE قادر است طیف پرتوهای گاما و کیهانی را با دقت بالا در تفکیک انرژی اندازه بگیرد و سپس به دنبال هرگونه علائم و نشانه های احتمالی از نفوذ ماده تاریک بگردد و این فرایند ممکن است سال ها به طول بیانجامد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی