ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: فورد ماستنگ GT 2014 در تهران

در تاریخ صنعت خودرو اسطوره ها کم نیستند اما مدل های شاخص و اسپرتی که در طی چند نسل عملکرد موفقیت آمیزی را در بازار فروش تجربه کرده باشند، انگشت شمارند. فورد ماستنگ که در ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۹ دی ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

در تاریخ صنعت خودرو اسطوره ها کم نیستند اما مدل های شاخص و اسپرتی که در طی چند نسل عملکرد موفقیت آمیزی را در بازار فروش تجربه کرده باشند، انگشت شمارند.

فورد ماستنگ که در بدو پیدایش به عنوان یک خودرو اسپرت و اقتصادی به بازار معرفی شد بود، طی قریب به پنجاه سال گذشته از افت و خیز های بازار فروش خودروهای اسپرت جان سالم به در برده و حالا به ششمین نسل خود رسیده است.

با این وجود واردات خودروهای آمریکایی به ایران در سال های اخیر ممنوع بوده و به همین سبب چندان اثری از فورد های ماستنگ جدید در کشورمان دیده نمی شود.

اما خودرو مورد بررسی در این مقاله یک استثناست چرا که تنها ماستنگ پلاک ملی مدل بالا در ایران محسوب می شود.

خودرویی با موتور هشت سیلندر و قدرت 420 اسب بخار از سری اسپرت GT.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

در این مقاله با نسل پنجم ماستنگ طرف هستیم. خودرویی که پس از افت شدید نسل های سوم و چهارم در مقام یک مرکب غرور آفرین آمریکایی، با تحولی انقلابی به سبک مدل های اولیه شکل گرفت.

FORD-2

سر مهندس پروژه ماستنگ نسل پنجم، یک پرفسور تایوانی به نام "هاو تای تنگ" است که توانست با جلب نظر مدیران ارشد فورد، مجوز باز طراحی ماستنگ را بدست آورد.

FORD-1

همانطور که در تصایر مشخص است، بدنه این فورد بر خلاف مدل های قبلی با شباهت زیادی به ساختار مدل اولیه طراحی شده و همین نکته سبب بازگشت نگاه خریداران به سمت این مدل شد.

DSC_8227

ماستنگ اولیه، خودرو چندان قدرتمند و اسپرتی نبود، اما در پی تقاضای بی شمار خریداران برای ارائه مدل های سریع از این خودرو، مدیران فورد مجوز ارائه موتور های حجیم را برای ماستنگ صادر کردند.

DSC_8223

در نتیجه خودرویی متفاوت و نسبتا سبک وزن با عملکردی فوق العاده لذت بخش و قیمتی مناسب پدید آمد که تا سال ها در بازار فروش یکه تازی می کرد.

DSC_8220

خودرو مورد آزمایش نیز با چنین فلسفه ای تولید شده است، مدل GT با پیشرانه V8 و پنج لیتری در واقع گل سرسبد مدل های تولید انبوه ماستنگ به حساب می آید.

DSC_8218

این خودرو در سال 2014 به عنوان آخرین سال عرضه ماستنگ نسل پنجم تولید شده است و تقریبا بالاترین مدل از آخرین سری این نسل به حساب می آید.

DSC_8215

هرچند در این میان نباید مدل های ویژه و تیونینگ شده شلبی و BOSS را فراموش کرد که در حکم نمونه های تقویت شده تحت نظر فورد خط تولید را ترک می کنند.

DSC_8213

در فضای داخلی ماستنگ نیز طراحی براساس داشبورد فلزی و زیبای مدل های نسل اول صورت گرفته و حتی مجموعه پشت آمپر نیز از نظر طراحی و نورپردازی با نمونه های اولیه شباهت دارد.

DSC_8170

برای سری GT صندلی های مخصوص و چرمی از برند ریکارو در نظر گرفته شده است که البته باعث بهتر نگه داشتن بدن سرنشینان در مواجه با مسیرهای پر پیچ و خم می شود، اما برخی کاربران معتقدند که اساسا چنین صندلی هایی برای استفاده بلند مدت و جاده ای چندان راحت نیست.

DSC_8164

از سوی دیگر ماستنگ در مجمع خودرو بزرگی نیست و طبیعتا نباید انتظار فضای کابین بسیار راحت را به خصوص برای سرنشینان عقب داشته باشید.

DSC_8165

در مورد خودرو مورد آزمایش با یک ساختار کلاسیک موتور جلو و دیفرانسیل عقب با سقف پارچه ای مواجهیم که به خصوص در زمان باز بودن سقف، خودرو نسبتا بزرگی به چشم می آید اما برای سرنشنیان عقب در شرایط بسته بودن سقف، اوضاع کاملا تغییر می کند.

DSC_8166

برای سال 2013 فنربندی نمونه کانورتیبل (سقف باز شو) از سری GT با هدف مدیریت بهتر توان و عملکرد موتور قدرتمند این مدل، مورد بازنگری قرار گرفته و به شکل ملموسی از نمونه های قبلی سفت تر است.

DSC_8167

به لطف این تغییر و برخی اصلاحات ساختاری، مقاومت پیچشی بدنه نسبت به مدل های 2010 در حدود 12 درصد بیشتر شد که سواری بهتر با هندلینگ بهتر را برای این مدل سبب می شود.

DSC_8168

هرچند دنیای ماستنگ پایانی ندارد و خریداران علاقه مند به رانندگی در پیست می توانستند با سفارش مجموعه ترمز های برمبو، تایرهای پیرلی P ZERO و فنربندی مستحکم تر، قابلیت های خودرو خود را تا سطح مدل های شلبی افزایش دهند.

DSC_8178

در نگاه بسیاری افراد، ماستنگ یک خودرو زیبا با ظاهری خشن است اما باید خشونت اصلی را در زیر درب موتور جستجو کرد.

DSC_8184

جایی که موتور هشت سیلندر تنفس طبیعی با 5.0 لیتر حجم یارای تولید 420 اسب بخار قدرت را دارد و در حدود 530 نیوتن متر گشتاور را راهی گیربکس شش سرعته اتوماتیک می کند.

DSC_8182

این موتور کلاسیک فاقد سوپرچاجر و توربو چارجر است و به همین سبب یک پیشرانه سنتی با ساختاری کلاسیک محسوب می شود که صدایی فوق العاده تولید می کند.

DSC_8183

مهندسان فورد برای ماستنگ نسل پنجم همچون تمامی اسلاف آن از ساختار فنربندی غیرمستقل برای محور عقب استفاده کرده اند.

DSC_8180

شاید به باور برخی افراد این آرایش فنربندی مناسب یک خودرو ارزان قیمت و جاده های بی پایان آمریکا باشد، اما در بازار رقابتی این روزها شرایط به کلی نسبت به دهه 60 آمریکا تغییر کرده است.

DSC_8179

چسبندگی چرخ های عقب ماستنگ به مسیر اصلا بد نیست و کسب عدد تحمل شتاب جانبی 0.9 گواه این امر است، اما مشکل از جایی شروع می شود که به دلیل گشتاور و قدرت زیاد پیشرانه و سبک بودن محور عقب، چسبندگی چرخ های عقب ناگهان از دست می رود و تلاش راننده برای جلوگیری از اسپین شدن خودرو بی نتیجه می ماند.

DSC_8177

این درحالیست که فنربندی در مجموع عملکرد نرم و مناسبی دارد و برای استفاده روزمره و تردد جاده ای مشکل ساز نمی شود.

ماستنگ GT با چنین پیشرانه ای به اندازه نام و شهرتش، سریع و خشن است.

برای کسب سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، تنها کافیست که 4.8 ثانیه بعد از رها کردن ترمز، نعره های پیشرانه را در حالت تخت گاز تحمل کنید.

DSC_8209

عددی که در بدترین شرایط به حدود 5.5 ثانیه افزایش می یابد، اما به هرحال ماستنگ GT در بازار های جهانی یک خودرو ارزان قیمت واقعا سریع محسوب می شود.

DSC_8211

به منظور مقایسه فنی کافیست به این نکته اشاره کنیم که آلفارومئو 4C به عنوان نماینده یک خودروساز اروپایی از نظر مشخصات عملکردی نزدیک به ماستنگ GT است، اما در حدود 70 هزار دلار قیمت دارد.

DSC_8199

در مقابل ماستنگ GT کانورتیبیل با گیربکس اتوماتیک تنها حدود 37.500 دلار قیمت داشته که رقمی در حدود نصف آلفارمئو 4C به حساب می آید.

DSC_8198

هرچند این تمام ماجرا نیست و در برخی زوایا مانند سبکی وزن، لذت رانندگی و مصرف سوخت، این آلفاست که گوی سبقت را از رقیب آمریکایی می رباید.

DSC_8197

به هرحال اختلاف قیمت این دو خودرو آنقدر زیاد است که بسیاری افراد عظای تکنولوژی پیشرفته خودروهای اروپایی را به لقایش ببخشند و به سراغ خودروهای آمریکایی ساده ، خشن و نسبتا ارزان قیمت بروند.

DSC_8186

ماستنگ GT در زمان تست نزدیک به 14.7 لیتر بنزین در یکصدکیلومتر می سوزاند که به مراتب از ارقام رسمی اعلامی فورد بیشتر است.

به هرحال رانندگی نسبتا پر فشار در زمان تست و حجم و قدرت بالای پیشرانه می تواند چنین ارقامی را توجیه کند.

DSC_8174

با این وجود فورد از نقاط ضعف ماستنگ نسل پنجم برای مهندسی و طراحی نسل فعلی که از سال 2015 راهی مراکز فروش شد، به خوبی درس گرفته است.

مدل جدید از مجموعه موتورهای تکنولوژیک و حتی چهار سیلندر مجهز به توربوچارجر سود می برد و به مراتب مصرف سوخت کمتری از نمونه قبلی دارد.

DSC_8173

در بخش شاسی و فنربندی نیز برای نخستین بار در نسل ششم شاهد استفاده از مجموعه فنربندی مستقل با آرایش مولتی لینک هستیم که دقت شاسی و هندلینگ را تا سطح خودروهای اروپایی بهبود داده است.

DSC_8172

به هرحال در شرایط فعلی و با توجه به قوانین واردات، از مدل های جدید ماستنگ در خیابان های ایران خبری نخواهد شد. تاکنون به جز چند نمونه گذر موقت که برای مدت محدود به کشورمان وارد شده اند، تنها ماستنگ موجود در تهران با پلاک ملی، خودرو مورد بررسی در این مقاله است.

DSC_8169

اسب سرکشی که آخرین مدل ساخته شده بر اساس فلسفه کلاسیک فورد ماستنگ محسوب می شود.

DSC_8223

[این مقاله با همکاری و عکس برداری "بامداد صفاییان" تهیه شده است.]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (41 مورد)
  • Matin_si
    Matin_si | ۲۳ دی ۱۳۹۴

    فوق‌العاده است

  • ss
    ss | ۲۱ دی ۱۳۹۴

    بی خود نیست میگن سنگ بنای ابادانو از لاف گذاشتن، تو ابادن لامبورگینه،تو ابادان بوگاتیه،تو ابادان....جمعش کنین این لافارو...

    • امین
      امین | ۲۱ دی ۱۳۹۴

      دوست عزیز این حرف ها حرفهایی نیست که قابل تکذیب باشه فراری بنتلی رولزرویس استون مارتین بنز اس کلاس بی ام و سری هفت جگوار لندروور این ها فقط خودرو های خاص هستن تقریبا سی تا چهل دستگاه فقط فورد ماستنگ توی فقط اهواز وجود داره حالا اگه شهر های دیگه نمیتونن بخرن نباید بیای و به آبادانی ها توهین کنی?

  • sadegh
    sadegh | ۲۱ دی ۱۳۹۴

    این تو اهواز حکم پرایدو داره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی