ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مرسدس بنز GLC یا ب ام و X3؛ رقابت داغ کراس اوور های اسپرت جمع و جور

مرسدس GLC جدید به عنوان جانشینی خلف برای مدل بین‌المللی GLK نامیده می شود، این مدل آمده تا در این راه با آئودی Q5 و لندرور Discovery Sport سر شاخ شده و گذشته را جبران ...

سید محمد سعید چاوشی
نوشته شده توسط سید محمد سعید چاوشی | ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

مرسدس GLC جدید به عنوان جانشینی خلف برای مدل بین‌المللی GLK نامیده می شود، این مدل آمده تا در این راه با آئودی Q5 و لندرور Discovery Sport سر شاخ شده و گذشته را جبران کند.

بعد از آن ب ام و X3 قرار دارد، در حالی که آئودی صدرنشین این رده از خودرو ها است رقابت برای GLC که سومین خودرو محبوب مرسدس است کاملا سخت می شود و جایی برای اشتباه باقی نمی ماند.

در جایی که طراحان آلمانی در حال ساخت سایزی بزرگتر از کلاس C بوده اند طراحان آمریکایی بی. ام.و نیز در حال طراحی نسخه بزرگتر از سری 3 بوده اند، رقابت همچنان در حال سخت تر شدن است و چیزی بیشتر از یک مقایسه ظاهری لازم است، تا در نهایت ببینیم کدام یک از این دو رقیب دیرینه بر دیگری پیروز خواهد شد.

BM-30

مرسدس با امید تقلید از سری C خود آمده است تا رقابت بر سر بخش فروش را از آن خود کند ( که البته امیدی دور از دسترس نبود و در ماه اول فروش به آن دست پیدا کرد). ب ام و نیز امید رقابت با بنز را دارد.

BM-23

بنز با عرضه این مدل یک رقابت درون سازمانی را با سی کلاس جدید هم تجربه می کند و حتی در ماه اول GLC در بعضی بازارها توانست تا مشتریان بیشتری را نسبت به سی کلاس جذب کند.

BM-2

مدل های تست شده در این بررسی از مدل های متوسط بوده با این وجود مرسدس و ب ام و هر کدام به ترتیب 67900 و 74600 دلار قیمت گذاری شده اند. در بخش تجهیزات نیز هر دو رضایت بخش به نظر می رسند.

BM-31

البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که هر دو لیست بلند بالایی از اپشن ها دارند. ب ام و 38 و مرسدس 18 اپشن مختلف در مقابل شما قرار می دهند، اما برنده بی چون و چرا در این بخش مسلما مرسدس است بطوریکه حتی اگر 9 اپشن و یا بیشتر را انتخاب کنید باز هم ارزان تر و بهتر از ب ام و برای شما تمام می شود.

BM-1

رقابت همیشه میان سری 3 و کلاس C رقابتی دشوار بوده بطوریکه با نگاه به ظاهر کابین نیز می توانید سنگینی این رقابت را احساس کنید. کابین مرسدس، کابینی پر زرق و برق است، این در حالی است که کابین ب ام و شکل و شمایل بیش از حد عبوس و آلمانی خود را حفظ کرده است، اما کدام بهتر است؟

BM-10

درون مرسدس هنوز ارگونومی هایی ایجاد نشده است به طور مثال می توان به تکیه گاه دست در کنترل کننده روی کنسول و پایه پدال های تعویض دنده اشاره کرد. کلید های تنظیم کننده صندلی نیز بر روی در ها قرار گرفته است که طرحی آشنا و کلاسیک در بنز است.

BM-34

در مقایسه با X3 در های GLC بسیار فوق‌العاده هستند (همچنین مرسدس با پلاستیک های تزیینی آنها را آراسته است). مرسدس کنسول و داشبوردی بهتر را ارائه داده است همچنین نوار های استفاده شده کاملا شیک به کار رفته شده اند.

BM-9

بر خلاف LCI سری 3 در محصولات بالارده در این مدل به صورت استاندارد صفحه نمایش وجود ندارد و با پرداخت 2000 دلار به صورت اپشن قرار داده می شود.

مثل همیشه سیستم IDrive با ظاهری ساده،  آسان و گرافیکی پایین که سیستم مکان یابی فوق‌العاده خود را در آن نمایش می دهد، در این مدل هم ارائه شده است.

BM-16

طبق عادت ب ام و اتاق رنگی تیره به خود گرفته است، جنس پلاستیک به کار رفته شده خوب است، کلید ها نیز از عملکرد مناسبی برخودارند.

روشن بودن کابین مرسدس بنز جای امیدواری دارد و در نگاه اول حسی مدرن و کلاسیک را در مقابل حس قدیمی کابین ب ام و برای سرنشینان به ارمغان می آورد.

BM-15

کار کردن با سیستم ناوبری مرسدس نسبت به ب ام و مقداری سخت است، البته فضای کار با آن گرافیک بیشتری را داشته و دلنشین تر است.
سیستم HUD فوق‌العاده در کنار بلندگو های کیفیت بالا باعث می شوند تا GLC برتر از X3 ظاهر شود اما اختلاف در این بخش چندان پر رنگ نیست.

BM-5

به جرات می توان گفت یکی از کلیدی ترین نکات برای این دو خودرو میزان فضا برای سرنشینان عقب است. 4657 میلیمتر از چراغ های جلو تا چراغ های عقب و 1661 میلیمتر از زمین تا سقف مرسدس فاصله وجود دارد. بی ام و نیز 1 میلیمتر طویل تر و 63 میلیمتر بلند تر از مرسدس است.

BM-13

مرسدس 7 میلیمتر عریض تر از ب ام و 2069 میلیمتری است. البته فاصله میان چرخ ها در مرسدس 63 میلیمتر بیشتر از بی ام و است.
به هر حال، هیچ کدام برای دو صندلی بچه و یک فرد بالغ در میان آنها جای کافی را نداشته و هیچ کدام صندلی های عقب تاشو ندارند.

BM-14

از نظر طراحی، ب ام و سعی کرده است تا  در هنگام طراحی بخش عقب، وقار خود رو حفظ کند، فضای سر و پا با وجود سانروف عقب (که به صورت اپشن ارائه می شود) کاملا باز است. فضای دید پنجره ها نیز راضی کننده است.

BM-11

فضای صندلی عقب مرسدس همانند ب ام و است، بدین معنی که برای سه بچه یا دو آدم بالغ کاملا راحت به نظر می رسد.

با نگاهی به صندلی های عقب ابتدایی ترین موضوعی که چشم شما می خورد شباهت صندلی ها به کلاس Cاست که بلوف هم نبوده و کاملا همانند آن نرم و راحت است.

BM-12

فضای سر نیز باز بوده و احساس تنگی نخواهید کرد، پنجره ها مقداری کوچک بوده و به مدت زمان کمی آزار دهنده به نظر می رسد. در قسمت جای پا با توجه به آنکه فاصله بیشتر بین محور ها وجود دارد اما فضای مورد انتظار را ارائه نشده، اما کافیست.

BM-34

نتیجه گیری نهایی در این بخش را اینگونه می توان توضیح داد، اگر بخواهید سفری طولانی بروید انتخاب شما می تواند ب ام و باشد اما مقداری تنگ است.

BM-18

یکی از نکات قابل توجه در این کلاس فضای عقب موجود در خودرو است، هر دو همراه با صندلی های عقب 550 لیتر فضا دارند. وزن قابل حمل نیز برای ب ام و 590 کیلوگرم و مرسدس 665 کیلوگرم است.

BM-17

هر دو خودرو از خروجی برق 12 ولت، ریل سقفی برای حمل باربرند های مخصوص و فضاسازی مخصوص حمل اشیا کوچک در جای جای کابین برخوردارند.

BM-20

BM-19
با توجه به آنکه حتی مرسدس فضای بیشتری در قسمت عقب خود در اختیار می گذارد اما باز هم می توانید صندلی میانی را خم کرده و مقداری فضای بیشتر بدست بیاورید.

BM-22

رای گیری نهایی در این مورد را می توان اینگونه بیان کرد. باز هم مرسدس با القا حس اکازیون و مدرن کلاسیک خود در مقابل اتاق ب ام و که اتاقی قدیمی و از مد افتاده‌است توجه بسیاری را به خود جلب می کند. حتی صندلی های مرسدس را به ب ام و ترجیح می دهیم.

BM-21

رانندگی
بالاخره به جایی رسیدیم که پیروزی کامل از آن ب ام و است.
هر دو از موتوری 2 لیتری بنزینی به همراه توربو بهره می برند. با این وجود که هر دو آنها مقدار یکسانی سرنشین در خود جای می دهند، اما هیچکدام شباهتی به دیگری ندارند.

BM-25

هر دو گشتاوری برابر با 350 نیوتن بر متر در 1200 تا 4000 دور در دقیقه تولید می کنند. تاکنون همه چیز یکسان بوده است اما اختلاف میان قدرت خروجی، اختلاف زیادی است. X3 در دور 5000 قدرتی معادل 245 اسب بخار و مرسدس 207 اسب بخار در دور 5500 تولید می کند.

BM-24
وزن هر دو برابر با 1740 کیلوگرم (ب ام و) و 1735 کیلوگرم (مرسدس) است. با این وجود عجیب نیست که X3 در 6.7 ثانیه 0 تا 100 را پر می کند و مرسدس از این لحاظ 0.6 ثانیه کند تر از ب ام و است.

ب ام و مصرف ترکیبی X3 در 100 کیلومتر را 7.2 لیتر اعلام کرده است با این وجود مرسدس نیز مصرفی برابر با 7.5 لیتر دارد.

BM-7

در واقع مصرف شهری نیز رقمی دو برابری برای هر کدام سنجیده شده است. اگر جز کسانی هستید که مسافت زیادی در طول روز طی می کنند مدل دیزل نیز برای سفارش دادن وجود دارد.
ب ام و از گیربکس 8 سرعته اتوماتیک و مرسدس نیز از گیربکس 9 سرعته اتوماتیک بهره می برند.

BM-8

گیربکس GLC و X3 هر کدام حالت های خاص خود را مانند حالت اسپرت و حالت کم مصرف اشاره کرد که هر کدام مزیت متفاوتی را دارا هستند، در کل نمره قابل قبول را دریافت خواهند کرد.

BM-4

هر دو از چهار چرخ متحرک بهره می برند، البته مرسدس یک سیستم Off-road به صورت اپشن ارائه می دهد که شامل یک جفت سیستم تعلیق بادی است که تجربه خوبی از Off-road را ارائه می کند.

BM-27

برنده نهایی در این بخش مسلما ب ام و است به این دلیل که امتیاز بیشتری را کسب کرده است.

فرمان پذیری سبک و نرم هر دو خودرو برای گردش های درون شهری کاملا مناسب است.  برای دور زدن، 11.8 متر (مرسدس) و 11.9 متر (ب ام و) فضا لازم داشته که نسبت به سایر SUV ها رقم کاملا مناسبی است.

BM-28

ممکن است خریداران این رده از خودرو ها کمتر به قدرت توجه کنند،اما ممکن است انتخاب X3 بهتر باشد به این دلیل که بالانس و هندلینگ بهتری را ارائه کرده و در کنار آنها نرمی و راحتی خود را نیز حفظ کرده است.

در مورد مرسدس نیز همانگونه که اشاره شد به این علت که از لحاظ قدرتی ضعیف تر است ممکن است راضی کننده نباشد، اما نرم و راحت است.

BM-29

هر دو خودروساز تا سه سال بدون محدودیت کیلومتری به خریدار خود خدمات پس از فروش ارائه می دهند.

هر دو شرکت به مدت یک سال یا 25000 کیلومتر (هر کدام زودتر به موعدش برسد) محصول خود را گارانتی می کنند.

BM-26

نتیجه گیری نهایی

کار بسیار دشواری است که میان این دو خودرو یکی را انتخاب کنیم اما ب ام و کاملا حالت اسپرت تری داشته و از موتور و جعبه تعلیق بهتری برخوردار است.

BM-32

درون اتاق این مدل مقداری از مد افتاده و قدیمی است. اما مرسدس SUV تازه تر و بهتری است، اتاق نیز حس Off-road بیشتری را نیز القا کرده و به این نکته نیز می توان اشاره کرد که تجهیزات و امکانات بیشتر و بهتری نیز دارد.

BM-33

گفتنی است مشخصات ب ام و حاضر در این تست، با نمونه های موجود در کشورمان مشابهت کامل دارد و این خودرو هم اکنون با قیمت 300 الی 400 میلیون تومان در نمونه های صفر کیلومتر 2015 و 2016 در بازار عرضه می شود، اما تاکنون مدل GLC مرسدس بنز شانس حضور در بازار ایران را پیدا نکرده است.

به هر روی این یک رقابت بسیار نزدیک است و انتخاب نهایی بین این دو خودرو محبوب با خود شما است که کدام یک را به دیگری ترجیح می دهید؟

BM-3

BM-36

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • مهدی خسروی
    مهدی خسروی | ۱۸ بهمن ۱۳۹۴

    بنز در این کلاس هم مطمین ترین وشیکترین اتومبیل فکر میکنم

  • m.a
    m.a | ۱۷ بهمن ۱۳۹۴

    قطعا تو اینجا راحتی و مدرن بودن بیشتر اهمیت داره پس قطعا مرسدس:-)

  • سعید
    سعید | ۱۶ بهمن ۱۳۹۴

    اینا هواپیمان؟ میشه بیشتر توضیح بدید :))))))))

  • امیر
    امیر | ۱۶ بهمن ۱۳۹۴

    من یک ماهی ایکس 3 2010 یکی از دوستان پیشم بود
    مفت اش گرونه
    پرادو فول یه سر و گردن راحت تر و پرامکانات تر و قوی تر و کم خرج تر و تعمیر اسون تر و هزاران حسن داشت
    واقعا خریدش ایکس 3 اشتباهه
    حتی فروش پرادو اسون تره
    اما ایکس 4 توربو و ایکس 6 سالار روش حرفی نیست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی