ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مارک زاکربرگ مدیرعامل و موسس فیسبوک
تکنولوژی

فیسبوک در حال ایجاد شبکه های موج میلیمتری برای پروژه Internet.org است

چندی پیش در خبرها خواندید که بنیانگذار استارتاپ Aero در نظر دارد یک هاب وایرلس جدید به نام Starry را راه اندازی کند که اینترنت گیگابیت را به منازل خواهد آورد. در آن زمان ایده Chaitanya ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰

چندی پیش در خبرها خواندید که بنیانگذار استارتاپ Aero در نظر دارد یک هاب وایرلس جدید به نام Starry را راه اندازی کند که اینترنت گیگابیت را به منازل خواهد آورد. در آن زمان ایده Chaitanya Kanojia از دیدگاه بسیاری جاه طلبانه، نوآورانه و اندکی دور از دسترس خوانده شد.

اما Starry تنها شرکتی نیست که دست به کار توسعه این تکنولوژی شده است. پتنت هایی که اسنادشان اخیرا به دست ورج رسیده هم نشان می دهد که فیسبوک فعالانه در تلاش است تا تکنولوژی مشابه به این را بسازد.

یکی از پتنت هایی که توسط سانجای کوهلی از کارکنان فیسبوک در ماه اکتبر ثبت گردید اما اسناد آن این هفته منتشر شد به توصیف «نوعی شبکه داده ای نسل جدید» می پردازد که کامپیوترها را با استفاده از لینک های رادیویی امواج میلیمتری به یکدیگر متصل می کند. لازم است اضافه نماییم که هم شبکه و هم تکنولوژی امواج میلیمتری از ایده های اصلی طرح Starry هستند.

پتنت دیگری که اواخر سال قبل به کوهلی اهدا شده این شبکه نسل جدید را با جزئیات بیشتر به تصویر می کشد و آن را تحت عنوان نوعی سیستم مبتنی بر ابر و متمرکز معرفی می کند.

این سیستم قادر است به صورت پویا مسیر، فرکانس ها، انرژی مورد نیاز برای انتقال سیگنال، کدگذاری، سیمبل ریت بیشینه ظرفیت شبکه و احتمال پکت دلیوری را تنظیم نماید.

فیسبوک نیز در پاسخ به سوالات مطرح شده پیرامون فعالیت هایش در این حوزه، انجام تحقیقات در زمینه امواج میلیمتری را تایید کرد و اظهار داشت که این کار در راستای اجرای طرح Internet.org و ایجاد دسترسی مناطق محروم و فقیر به اینترنت صورت می گیرد.

یکی از سخنگویان این شرکت اعلام نمود: این کار بخشی از فعالیت های Connectivity Lab است که طرح Internet.org را پشتیبانی می کند تا دسترسی چهار میلیارد نفر از جمعیت زمین را به اینترنت فراهم نماید.

گفتنی است که آزمایشگاه Connectivity هم اکنون روی برخی از این پروژه ها کار می کند و از آن جمله می توان به سیستم هایی اشاره کرد که از طریق ماهواره یا لیزرهای متصل به پهپاد ارتباط اینترنتی ایجاد می کنند.

البته لازم است اضافه نماییم که درست مانند هر پتنت دیگری، تضمینی وجود ندارد که سیستم موج میلیمتری فیسبوک ساخته شود اما روشن است که ادعای شرکت Starry مبنی بر متحول شدن شیوه اتصال به وب، اعتبار بیشتری خواهدیافت.

از طرفی روشن است که به زودی شاهد بروز درگیری های حقوقی میان این دو شرکتت خواهیم بود چراکه هر دویشان مدعی اند ایده مطرح شده به آنها تعلق دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی