ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ستاره شناسان موفق به ثبت نوری خیره کننده از ستاره ای در حال مرگ شدند

برای اولین بار در تاریخ علم نجوم، ستاره شناس ها موفق شدند تا نوری درخشان که از ستاره ای در حال مرگ منتشر شده را ثبت کنند. این اتفاق توسط کاوشگر کپلر که هدفش جستجو ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۵ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰

برای اولین بار در تاریخ علم نجوم، ستاره شناس ها موفق شدند تا نوری درخشان که از ستاره ای در حال مرگ منتشر شده را ثبت کنند. این اتفاق توسط کاوشگر کپلر که هدفش جستجو برای سیاراتی فراتر از منظومه شمسی است به ثبت رسیده. کپلر قادر بود تا این نور که 130 میلیون بار از نور خورشید درخشان تر است بود را به وضوح ببیند.

برای مشاهده این انفجار، کپلر طی سه سال، داده هایی را از 500 کهکشان آن طرف تر جمع آوری کرده است. اخترفیزیکدان های دانشگاه نوتردام سپس با بررسی داده ها متوجه شدند که کپلر دو انفجار ستاره ای عظیم را در سال 2011 ثبت کرده. یکی از آن ها 300 برابر و دیگری 500 برابر خورشید ما حجم داشتند.

NASA_Shock_Breakout.0

با این حال اما کپلر توانسته انفجار دومی را به وضوح تماشا کند. ستاره کوچکتر توسط ابرهای گازی بسیاری احاطه شده بود و از همین سو، رویت آن قدری مشکل به نظر می رسد.

ناسا انیمیشن جالبی برای توصیف سیر انفجار طراحی کرده که در زیر مشاهده می کنید. درست پیش از انفجار همجوشی اصلی، شاهد آماده شدن ستاره هستیم و پس از آن، دوباره انبساط و انقباضی عجیب شکل می گیرد که ستاره شناس ها تعاریف خاصی برای آن دارند.

ناسا علاقه بسیاری در مطالعه ابرنواخترها دارد. یکی از دلایل علاقه مندی ناسا این است که ابرنواخترها و انفجارهای این چنینی، پدید آورنده بسیاری از ترکیبات شیمیایی در سراسر گیتی هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • غلامرضا خوشی
    غلامرضا خوشی | ۵ فروردین ۱۳۹۵

    پس ما چیزی میبینیم که ملیون شاید ملیاردها سال جلو تر اتفاق افتاده این انفجار بی اثردردیگر کواکب وحتی زمین حتی خلق وخوی انسان وحیوانات نیست .چون من خودم را جز یی ازیه چیز واحد میبینم.

مطالب پیشنهادی