ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا فرمت تصویری «GIF» ناگهان تا این حد محبوب شده است؟

این روزها شاید بیشتر در شبکه های اجتماعی مشاهده اش کنید، اما فرمت تصویری GIF تاریخچه ای بسیار غنی دارد. GIF، مخفف عبارت «قالب مبادله گرافیکی - Graphics Interchange Format» است که همواره در برابر فرمت JPEG ایستاده و ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

این روزها شاید بیشتر در شبکه های اجتماعی مشاهده اش کنید، اما فرمت تصویری GIF تاریخچه ای بسیار غنی دارد. GIF، مخفف عبارت «قالب مبادله گرافیکی - Graphics Interchange Format» است که همواره در برابر فرمت JPEG ایستاده و تلاش داشته تا برتری خود را به نمایش بگذارد.

در ابتدای تولد خود، اگرچه می توانست تصاویر را به صورت انیمیشن نمایش دهد اما از نشان دادن درست رنگ ها ناتوان بود. بیشتر به همین دلیل، حدود ۳۰ سال در دنیای عکاسی حرفه ای، هیچ کس این فرمت را جدی نمی گرفت و GIF همواره در حاشیه، به زندگی آرام خود می پرداخت. تنها زمانی در مورد GIF به شکل جدی بحث می شد که بحث بر سر نوع تلفظ آن بود. دیکشنری آکسفورد هر دو تلفظ «گیف» و «جیف» را صحیح می داند اما در حقیقت باید از تلفظ «جیف» برای آنها بهره گرفت.

انیمیشن های کوتاه تکرار شونده، پتانسیل داستانگویی بالایی دارند

در سال های اخیر اما اتفاقات عجیبی رخ داده که و ناگهان می توان گفت که آینده ای بسیار روشن در برابر این فرمت تصویری قرار دارد. اکنون برخی از بزرگترین و تاثیرگذارترین شرکت های حوزه فناوری، این فرمت را در آغوش گرفته اند تا بتوانند در نهایت شکاف میان تصاویر ثابت و ویدیو را پر کنند.

اپل ویژگی «Live Photos» را در آخرین آیفون هایش، به دست کاربران می دهد. توسط همین قابلیت، ۱.۵ ثانیه قبل و بعد از ثبت هر تصویر، در حالت یک انیمیشن کوتاه ۳ ثانیه ای برای افراد به نمایش کشیده می شود. اینستاگرام هم از این فرمت توسط اپ «Boomerang» استفاده می کند.

12604985

در این میان شرکت هایی نظیر اینستاگرام و Phhhoto، کوشیده اند تا استفاده از فرمت جیف و ساخت چنین فایل هایی را برای افراد غیرحرفه ای و کاربران عادی تر، ساده سازند. «جان بارنت» (John Barnett)، یکی از مدیران توسعه محصول در اینستاگرام که در تولید Boomerang نقش داشته، می گوید: «حرکات کوتاه در تصاویر می تواند لایه ای دیگر از چشم اندازی که قصد به نمایش کشیدنش را دارید به مخاطب تان نشان دهد.»

وی همچنین بیان می کند که پیش از این نیز مردم می توانستند توسط خود اپ اینستاگرام، ویدیوهای ۱۵ ثانیه ای را به اشتراک بگذارند، با این حال، چنین موضوعی باعث کاهش محبوبیت Boomerang نشده است.

هر تصویر گویاتر از هزار کلمه است

نام شان چندان مهم نیست. حقیقت این است که انیمیشن های کوتاه تکرار شونده، پتانسیل داستانگویی بالایی دارند. شاید باورش برای تان سخت باشد که وب سایت «Giphy»، بیش از ۳۰۰ میلیون دلار ارزشگذاری شده است. در این وب سایت چیزی جز فایل های جیف نخواهید یافت و می توانید در آن فایل های مورد علاقه خود را آپلود و یا جستجو کنید.

انیمیشن های کوتاه تکرار شونده، داستان گویاتری از تصاویر ثابت را روایت می کنند. «الکس چانگ» (Alex Chung)، یکی از موسسین همین وب سایت معادله ی جالبی را بیان می کند. وی از ضرب المثلی یاد می کند که می گوید: «هر تصویر گویاتر از هزار کلمه است». سپس با خنده و شوخی محاسبه می کند که به طور میانگین هر فایل جیف، حدود ۶۰ فریم دارد، پس می توان گفت هر GIF گویاتر از ۶۰ هزار کلمه است؛ تقریبا هم اندازه ی یک رمان!

giphy

آقای چانگ یکی از بهترین فایل های جیف که می تواند تاثیر خود را به سادگی نشان دهد را همین تصویر متحرک از «هیلاری کلینتون» می داند. تصویری که وی را در جلسه دادرسی ۱۱ ساعته مرتبط با پرونده «بنغازی» در اکتبر ۲۰۱۵ نشان می دهد. نگاه خسته، آه ادامه دار و اشارات بی اعتنا را می توان در یک تصویر متحرک کوتاه دید.

همین تصویر به خوبی نشان می دهد که یک دادرسی ۱۱ ساعته برای وزیر امور خارجه قبلی ایالات متحده چگونه پیش رفته، در حالی که اگر این یک تصویر ثابت بود، نمی توانست به این شکل و یکجا، همه این احساسات را بیان کند.

(توضیح: در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۱۲، یک گروه تروریستی به مقر دیپلماتیک آمریکا در بنغازی، لیبی حمله کرد که باعث کشته شدن برخی از کارکنان این مجموعه شد. هیلاری کلینتون از سال ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۳، عنوان وزیر امور خارجه دولت اوباما را در اختیار داشت و مسئولیت مشکلات امنیتی مجموعه دیپلماتیک آمریکایی در کشور یاد شده را پذیرفت.)

در بحث تصویر برداری اما، علیرغم پیشرفت های بسیار زیاد فرمت GIF، هنوز هم بسیاری از حرفه ای ها حاضر به پذیرش آن نیستند، اما این موضوع هم به احتمال زیاد در آینده دست خوش تغییر خواهد شد.

btauszik_brotherscollege_filo_6615

برای مثال، «براندون تازیک» (Brandon Tauszik) یک عکاس حرفه ای است که از فایل های جیف در یک پروژه جالب به نام «Tapered Throne» بهره گرفت و تصاویری از کار کردن آرایشگران سیاه پوست شهر خود را به نمایش کشیده است. وی می گوید: «فایل های جیف می توانند گذر زمان را به خوبی یک فیلم نمایش دهند، در حالی که کاربر می داند با یک موضوع تقریبا ثابت رو به رو است که به خودی خود، پخش آن تکرار می شود.»

آقای چانگ، موسس وب سایت Giphy در این باره می گوید: «هنری که در فایل های GIF جای دارد، همواره دست کم گرفته شده است. دقیقا همانند عکاسی است: ثبت کردن یک عکس کار سختی نیست، اما گرفتن یک عکس عالی، دشوار است.»

او همچنین باور دارد که عکاسان حرفه ای بیشتری به زودی سراغ جیف را خواهند گرفت. در میانه ماه مارس، شرکت Giphy خبر داد که در حال گشودن یک استودیوی طراحی فایل جیف است؛ جایی که در آن حدود ۵۰۰ هنرمند می توانند به توسعه فایل های GIF بسیار باکیفیت بپردازند و با طیف گسترده تری از مخاطبین رو به رو شوند.

این ها همه شروع کار هستند. آقای «راسل آرماند» (Russell Armand)، یکی از موسسین Phhhoto، یک انقلاب در زمینه استفاده از این نوع فرمت تصویری در آینده نزدیک می بیند: «تعریف تصویر و تصویربرداری در این عصر دیجیتالی تکامل زیادی یافته. اکنون یک عکس می تواند کارهایی را انجام دهد که در گذشته، در توانایی اش نبوده است. در آینده حتی ارسال پیام ها می تواند به طور کلی از طریق همین فایل ها انجام شود.»

هنوز فایل های جیف به این اندازه رشد نداشته اند و حقیقت این است که در دنیای تصویربرداری حرفه ای هم آنقدر جدی گرفته نشده اند، اما به احتمال زیاد، GIF ها اکنون منادی آنچه هستند که در آینده از راه خواهد رسید. راسل آرماند در ادامه می گوید: «فرمت GIF نه تنها به شما اجازه می دهد تا یک تصویر زیبا را مشاهده کنید، بلکه تجربه ای بسیار عمیق تر را نیز در اختیارتان قرار می دهد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • pooria
    pooria | ۱۹ فروردین ۱۳۹۵

    سلام بهتر نیست بعد این مقاله ی عالی اپلیکشن هایی که این فرمت را درست می کنن بزارید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی