ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی دیجیاتو؛ چانگان CS35 مونتاژی سایپا، کراس اووری برای تردد درون شهری

پیشتر در مطلبی به معرفی کامل چانگان CS35 محصول جدید چینی و مونتاژی سایپا کاشان پرداخته بودیم. این کراس اوور چینی هفته گذشته در اختیار عده ای از خبرنگاران قرار گرفت تا برای نخستین بار ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

پیشتر در مطلبی به معرفی کامل چانگان CS35 محصول جدید چینی و مونتاژی سایپا کاشان پرداخته بودیم. این کراس اوور چینی هفته گذشته در اختیار عده ای از خبرنگاران قرار گرفت تا برای نخستین بار توسط رسانه ها به چالش کشیده شود.

خوشبختانه نسخه مونتاژی نسبت به نمونه وارداتی چندان پیرایش نشده و از نظر تجهیزات رفاهی تقریبا در سطح یکسانی قرار دارد. از جمله تجهیزات رفاهی CS35 می توان به سنسور نور،کروزکنترل، دکمه های تنظیم صدا از روی فرمان، صندلی شش حالته راننده، تودوزی چرم، آینه های تاشو برقی، چراغ های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ و سانروف اشاره کرد.

جالب تر آنکه در نمونه مونتاژی چراغ مه شک به سپر جلو افزوده شده است و از این رو می توان این نکته را نقطه تمایز ظاهری نمونه های مونتاژی و وارداتی دانست.

CS35-6

هرچند عمده خریداران مدل وارداتی که سال 93 در حدود 85 میلیون تومان برای چانگان CS 35 پرداخته اند و خودرو خود را با ماه ها تاخیر تحویل گرفتند، حالا از قیمت گذاری نسبتا مناسب سایپا و افت قیمت قابل توجه خودرو خود در عذابند ولی می توان این نوید را به مشتریان قدیمی سری وارداتی داد که حالا به لطف مونتاژ شدن این خودرو، نگرانی آن ها بابت خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی تا حد زیادی مرتفع خواهد شد.

بنابراین می توانند به جای فروش به نگهداری بلند مدت خودرو چینی اصیل خود بیاندیشند بلکه ضرر 20 میلیونی اولیه تا حدی جبران شود.

CS35-19

به لطف وجود این خریداران فداکار، حالا سایپا دید بهتری نسبت به شرایط خدمات پس از فروش CS 35 پیدا کرده است  و برخی نقاط ضعف را نیز تصحیح کرده، برای مثال ظاهرا تنظیم ECU خودروهای وارداتی مناسب شرایط روسیه بوده و سیستم کولر خودروهای وارداتی نیز کارایی لازم را نداشته که با انجام تمهیداتی هر دو مشکل رفع شده است.

CS35-3

همانطور که از تصاویر مشخص است، چانگان CS35 به خصوص در رنگ های قرمز و آبی خودرو جذاب و نسبتا زیبایی است و مسلما دل بسیاری خریداران را به لطف این طراحی خوب خواهد بُرد.

اما در فضای درون کابین اثر چندانی از شعار انتخابی سایپا برای این خودرو دیده نمی شود و نمی توان "کیفیت را لمس" کرد.

CS35-10
قیمت نهایی چانگان سی اس 35 حدود 64 میلیون تومان د نظر گرفته شده اما سری اول این خودرو با قیمت 62 میلیون تومان به فروش می رسد.

هرچند طراحی داخلی نیز همانند طراحی بیرون به خوبی انجام شده و ارگونومی کابین و فضای داخلی نیز مناسب به نظر می رسد، اما کیفیت نه چندان جالب پلاستیک های تریم داخلی، نشان می دهد که این چانگان هم کیفیت متفاوتی نسبت به سایر خودروهای چینی در چنته ندارد و از متریال مشابهی شکل گرفته است.

CS35-24

پس از روشن کردن پیشرانه حرکت عقربه های دور موتور و سرعت سنج که یک حرکت رفت و برگشتی تا انتها انجام می دهد، راننده را به یاد خودروهای اسپرت می اندازد اما صدای پیشرانه چهار سیلندر و 1.6 لیتری با 123 اسب بخار قدرت اعلامی سایپا، نشان می دهد که ارتباط خاصی بین این چانگان و یک خودرو اسپرت وجود ندارد.

CS35-27

عملکرد پدال‌ها هرچند به‌موقع و پاسخگو است اما در چند ثانیه اول به نظر می‌رسد که خودرو چندان تمایلی به حرکت پرشتاب ندارد. این موضوع به گیربکس‌ خودرو برمی‌گردد هرچند که ممکن است این ایراد صرفا در خودرو مورد آزمایش ما باشد چرا که تعدادی از این خودروها که برای آزمایش خبرنگاران در نظر گرفته شده اند که شرایط یکسانی ندارند.

CS35-4

برای مثال این خودرو، پیش‌تر برای آموزش کارکنان فنی سایپا، باز یا دمونتاژ شده و سپس دوباره آن را مونتاژ کرده‌اند و به همین دلیل هم هیچ یک از مجموعه های الکترونیکی خودرو کار نمی کند.

CS35-17

با همه این‌ها پس از گذشت مدتی کوتاه CS35 خود را باز می‌یابد و شتاب به حد قابل توجهی می‌رسد که می‌توانیم آن را برای استفاده روزمره کافی بدانیم.

CS35-22

در مجموع با توجه به عملکرد سایر خودروهای حاضر در تست می تواند تخمین زد که شتاب صفر تا صد چانگان CS 35 می تواند در حدود 15 ثانیه باشد که در محدوده خودروهای نسبتا کُند قرار می گیرد.

CS35-26

با ورود سریع به پیچ‌ها یکی دیگر از مشخصه‌های این چانگانِ کاشانی رو می‌شود، CS 35 در محور عقب پایداری  قابل قبولی دارد. هرچند این مساله درمورد چرخ‌های جلو صادق نیست و اگر سرعتتان از حدود 65 کیلومتر در ساعت بیشتر باشد محور جلو به سادگی تمایل خود را برای کم فرمانی و عدم اجرای درست دستورات راننده نشان می‌دهد.

CS35-21

البته طبیعتا سرعت ناپایداری ارتباط زیادی با زاویه ورود به پیچ و کیفیت آسفالت دارد و نمی توان 65 کیلومتر در ساعت را برای هر پیچ و هر جاده ای معتبر دانست.

این مساله می‌تواند علل گوناگونی داشته باشد اما آنچه ما بطور تجربی به آن رسیدیم این است که عدم توزیه مناسب وزن باعث می شود که در سرعت‌های بالا چسبندگی چرخ‌های جلو از دست برود.

با رها کردن گاز یا وارد کردن فشار اندکی روی پدال ترمز، وزن خودرو به جلو تمایل پیدا کرده، چسبندگی این محور افزایش یافته و درنهایت مشکل کم فرمانی حل می شود.

CS35-8

شاید با تعویض تایرهای چینی با نمونه های بهتر و مرغوب تر از شدت این مشکل تا حد زیادی کاسته شود، اما نکته اساسی این است که CS 35 مونتاژی سایپا از سیستم پایداری الکترونیکی (ESP) بی بهره است.

این درحالیست که میزان تاثیر گذاری این سیستم در ایمنی خودرو دست کمی از ABS ندارد و نصب آن برای تمام خودروهای اروپایی اجباری شده است، اما خودروسازان ایرانی و حتی وارد کنندگان خودروهای چینی معمولا این سیستم را از محصولات خود حذف می کنند.

CS35-5
نتیجه تست تصادف چین، چهار ستاره ایمنی (خودرو مجهز به 4 کیسه هوا) بوده است.

تعلیق و فنربندی چانگان CS 35 چندان پیشرفته نیست اما کارایی نسبتا مناسبی دارد و با توجه به دست‌اندازهای مخصوص تعبیه شده در مسیر آزمایش فنیِ سایپا کاشان، خیال مارا از این بخش راحت کرد، البته این به این معنا نیست که حتی برای یک لحظه تصور آفرود رفتن با چانگان CS35 به ذهنتان خطور کند و این عملکرد مناسب صرفا ویژه جاده‌های شهری است!

CS35-25

نکته دیگری که باید درنظر بگیریم این است که علیرغم عملکرد مناسب سیستم تعلیق و ترمز، گیربکس نه‌چندان لذت بخش یکی از ایرادات این چانگانِ سایپایی است.

تکنولوژی قدیمی این گیربکس تیپ ترونیک یکی از علت‌های همان مکث‌های مذکور در شتاب‌گیری اولیه است و در حالت دستی تاخیرهای محسوسی را از خود نشان می‌دهد بطوری که پس از مدتی حالت D و اتوماتیک را به دستی آن ترجیح می‌دهید.

CS35-2

گشتاور 160 نیوتن‌متری باعث شده تا در سربالایی 20 درجه موجود در مسیر آزمایش فنی، خودرو عملکرد مشخصی داشته باشد و از عهده انتظاراتمان برآید البته درصورتی که خودرو را در این شیب متوقف کنید و دوباره بخواهید بالا بروید متوجه اندکی عقب‌گرد و سپس فشار زیادی که به موتور می‌آید، خواهید شد.

بنابراین مشخص است که اگر با وزن زیاد (بار و مسافر) در یک مسیر سربالایی به ترافیک برخورد کنید، فشار زیادی به اجزای فنی این کراس اوور چینی وارد می شود و ممکن است عطای شیب پیمایی را به لقایش ببخشید.

CS35-16

نتیجه نهایی

با دو دیدگاه مثبت یا منفی می توان به چانگان CS35 نگریست.

مثبت از آن جهت که در شرایط فعلی بازار خودرو که علاقه زیادی به خودروهای کراس اوور ایجاد شده، نمونه های اتوماتیک (حتی چینی) بیش از 75 میلیون تومان قیمت می خورند و حالا CS 35 با قیمتی مناسب تر و ظاهر جذاب خود می تواند دل بسیاری افراد را شاد کند.

CS35-28

CS35-29

از سوی دیگر ابعاد و اندازه، مشخصات فنی و امکانات رفاهی، اکثر افراد را برای زندگی روزمره شهری راضی می کند و از این رو مشتریان کم توقع احتمالا از انتخاب CS 35 پشیمان نخواهند شد، البته به شرطی که سایپا در زمینه خدمات پس از فروش این مدل خوب عمل کند.

اما دیدگاه منفی یا کمی سخت گیرانه ای نیز وجود دارد که معمولا زاویه دید افرادی است که مشخصات فنی این خودرو را با سایر مدل های موجود در بازار مقایسه می کنند.

CS35-30

جایی که نسبت نیرو به وزن یا تکنولوژی گیربکس این مدل عملا تفاوتی با امثال 206 اتوماتیک ندارد و به سبب ناشناخته بودن برند چانگان، طبیعتا از نظر خدمات پس از فروش و عرضه قطعات یدکی نیز ریسک بیشتری نسبت به سایر خودروهای تولید داخل یا حتی چینی هایی که چند سال سابقه مونتاژ دارند، وجود خواهد داشت.

CS35-7

در واقع پرداخت چنین بهایی و پذیرفتن ریسک خرید یک خودرو چینی، با توجه به مشخصات فنی کاملا معمولی این مدل منطقی نیست و شاید قبول ریسک خرید یک خودرو دست دوم شناخته شده با قیمت 60 میلیون تومان به مراتب پذیرفتنی تر باشد.

به خصوص که با چنین بودجه ای خودروهای نسبتا قابل قبولی از مزدا 3 نسل قبل گرفته تا تویوتا کرولا قدیمی و حتی کیا پیکانتو 2014 قابل انتخاب است که این آخری اتفاقا گارانتی هم دارد.

از منظر این افراد پرداخت 62 میلیون تومان برای چانگان CS35 به عنوان یک خودرو چینی که اساسا کاربرد درون شهری دارد، توجیه پذیر نخواهد بود مگر آنکه خودرو دیگری را برای استفاده مسافرتی در اختیار داشته باشید و چانگان را به عنوان خودرو دوم برای رفت و آمد روزمره استفاده کنید.

CS35-23

طبیعتا دیدگاه هر دو دسته درست است و نمی توان در شرایط فعلی که زمانه قحط الرجال خودروهای خوب و با کیفیت است، به خریداران یا منتقدان محصولات چینی خُرده گرفت، اما آنچه واضح است اینکه شاید CS35 طراحی یا کیفیت فنی قابل قبولی (نسبت به خودروهای تولید داخل) داشته باشد، اما از نظر فنی برای استفاده خانوادگی در جاده ها نمی تواند قدرتمند ظاهر شود و پشت فرمان این خودرو ناچارا باید اتوبان قزوین رشت را به جاده چالوس ترجیح دهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Mahdi Haghighy
    Mahdi Haghighy | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶

    ننگ به سایپا و ایران خودرو وتمام غارتگران جان وملت ایران--مرگ بر شما

  • S. S
    S. S | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    خلاصه مطلب


    مقاله ای درباره ی زباله ی دیگر
    ?

  • سعید
    سعید | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    یه سوال ما چند سال صنعت خودرو سازی داریم
    چین چه مدته?
    برای ایران خودرو و سایپا چیزی به اسم شرم وجود نداره بعد این همه حمایت بشن تولید کننده یه ماشین دسته چندم از یه کشور دست چندم
    توی کشور ما سالانه این همه ادم میمیرن تا اینا خودرو تولید کنن

  • farzin
    farzin | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    خب دیجی جان یک کلام میگفتی آشغاله

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی