ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی نزدیک به عظیم ترین آرزوی ناتمام ماسک؛ در گیگافکتوری چه می گذرد؟

اگر ایلان ماسک را بشناسید و خبر های مربوط به او را دنبال کرده باشید، اطلاع دارید که وی در حال ساخت کارخانه ی رؤیایی اش در صحرای نواداست. خود ماسک طی مصاحبه ای در ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

اگر ایلان ماسک را بشناسید و خبر های مربوط به او را دنبال کرده باشید، اطلاع دارید که وی در حال ساخت کارخانه ی رؤیایی اش در صحرای نواداست. خود ماسک طی مصاحبه ای در محل گیگافکتوری در این خصوص گفته است: «به نظر من این خیلی رؤیایی است. حس می کنید در غرب وحشی هستید».

گیگافکتوری که در ۳۸ کیلومتری شهر Reno واقع در ایالت نوادای امریکا واقع شده، عنوان بزرگ ترین ساختمان کره ی زمین از لحاظ مساحت را یدک می کشد. وقتی احداث کارخانه ی یاد شده تکمیل شود بیش از ۵۴۸ هزار متر مربع مساحت خواهد داشت که تقریباً با مساحت ۱۰۷ زمین راگبی برابری می کند و می تواند کل شهر واتیکان را در خود جای دهد.

فضای لازم برای ساخت این کارخانه باید آنقدر باشد که بتواند تمام بلندپروازی های تمام نشدنی تسلا برای ساخت بزرگ ترین و کارآمد ترین کارخانه ی باتری سازی جهان را در خود جای دهد. گیگافکتوری قرار است تا سال ۲۰۱۸، سالیانه ۳۵ گیگاوات ساعت باتری لیتیوم یونی تولید کند؛ یعنی بیشتر از کل تولید جهانی این محصول تا همین چند سال پیش. گیگافکتوری قرار است باتری های یکی از متهورانه ترین بلندپروازی های تسلا یعنی اتومبیل تسلا مدل 3 را نیز تأمین کند.

تسلا در سال گذشته ۵۰ هزار اتومبیل تولید کرد و قصد دارد تا سال ۲۰۱۸ این تعداد را به ۵۰۰ هزار برساند. همان گونه که مشخص است، این تعداد اتومبیل برقی به تعداد زیادی باتری نیاز خواهند داشت و این برای شرکتی که ید طولایی در عبور از ضرب الاجل هایش دارد بلندپروازی بزرگی محسوب می شود.

مثل تمام آرزو های ماسک، گیگافکتوری نیز در حال حاضر هنوز ناتمام است و به گفته ی تسلا تنها ۱۴ درصدش تکمیل شده است. تعدادی از خبرنگاران به تازگی از مجموعه ی در حال ساخت گیگافکتوری بازدیدی داشته اند که شرح آن را در ادامه خواهید خواند:

تابلو های «کاملاً محرمانه» هنوز روی پنجره هایی که در آن سویشان شرکت پاناسونیک به سرعت در حال نصب تجهیزات تولید باتری است به چشم می خورند. محض اطلاع، شرکت ژاپنی پاناسونیک در گیگافکتوری شریک تسلا محسوب می شود. بسیاری از اتاق ها با پلاستیک پوشانده شده اند. بخش کوچکی از کارکنان اصلی تسلا در آنجا مشغول بازطراحی نقشه های دیجیتالی کارخانه هستند تا بتوانند در پاسخ به تقاضای زیادی که برای اتومبیل مدل 3 جدید این شرکت به وجود آمده، گسترش کارخانه را نسبت به برنامه ریزی های قبلی ۲ سال جلو بیاندازند.

دیگر کارکنان حاضر نیز در حال انجام مراحل نهایی تولید پک های باتری برای محصولات ذخیره ی انرژی شرکت یعنی Powerwall و Powerpack هستند.

می توان گفت سانتی متر به سانتی متر سایت ۳۲۰۰ هکتاری کارخانه، برای گسترش آن در آینده نشان گذاری شده است. تسلا برنامه دارد برای اتمام گیگافکتوری بیش از ۵ میلیارد دلار هزینه کند.

ورود به محوطه گیگافکتوری

جاده ی دسترسی به گیگافکتوری از میان چندین کیلومتر صحرای اطراف شهر رنو عبور می کند. در این مسیر چیزی بیشتر از یک بیابان بی آب و علف، اسب های وحشی و چند انبار به چشم نمی خورد. اما با نزدیک تر شدن به سایت احداث این ابرکارخانه، چشم انداز بیرون به منظره ی زنده تری بدل می شود که مدام در مقابل چشمانتان تغییر می کند. جرثقیل ها، نقشه بردار ها، و بیل های مکانیکی از سال ۲۰۱۴ در سایت گیگافکتوری رفت و آمد دارند.

سپس می رسیم به یک سازه ی یکدست و سفید رنگ، که یک نوار قرمز درشت دور تا دور قسمت فوقانی آن کشیده شده است. مساحت هکتار ها هکتار زمین خاکبرداری شده ی اطراف این ساختمان به ۱۰ برابر خود آن می رسد و صد ها تیر فولادی آماده برای ساخت و ساز های تکمیلی در جای جای محوطه به چشم می خورند.

Workers continue construction work at the Tesla Gigafactory under construction near Sparks, Nevada, U.S. July 26, 2016. REUTERS/James Glover II - RTSJT88

خوشامدگویی به میهمانان با ماکت تسلا مدل 3

یکی از راهبرد های تسلا برای تبدیل مشتریان خود به مبلغین محصولاتش، دعوت کردن از آنها برای شرکت در میهمانی هایی به صرف ناهار است که در تازه ترین آنها، بیش از ۲۰۰۰ نفر از دارندگان خودرو های تسلا و میهمانان آنها به گیگافکتوری آمده بودند. تیم تسلا برای این تور، یک نمونه از خودروی مدل 3 این شرکت را آماده کرده و در محل مناسبی قرار داده بود که به نظر می رسید تنها برای مقاصد نمایشی ساخته شده است.

3-model-iii

ورود به محوطه ی لابی

ارتفاع سقف ساختمان گیگافکتوری در برخی نقاط به بیش از ۲۱ متر می رسد تا نصب تجهیزات عظیم پاناسونیک در آن تسهیل شود. ماسک از ابعاد بزرگ این فضا استفاده و آن را به صورت یک لابی یکدست سفید و قرمز در آورده که لوگوی تسلا بر فراز دیوار بلند آن ترسیم شده است. اگر به تصویر نگاه کنید خواهید دید که زیر لوگوی مذکور، عدد ۱ نیز به نام گیگافکتوری اضافه شده. ماسک می گوید قصد دارد در هر قاره ای که تقاضای کافی در آن وجود داشته باشد، یک گیگافکتوری تأسیس کند.

5-lobby

رد پای طراحی بر همه جا دیده می شود

تسلا سایت ساخت و ساز و خط تولید زنده و پر جنب و جوشی محسوب می شود. بازدیدکننده ها برای ورود به محوطه های تولید باید جلیقه ی زرد شبرنگ به تن، عینک ایمنی به چشم و کلاه ایمنی قرمز، به رنگ لوگوی تسلا، بر سر داشته باشند. با تمام این تفاسیر مشخص است که در فضا های کوچک تر، از لحاظ زیبایی شناختی به محیط اطراف توجه شده است. علامت ها و تابلو های ایمنی به صورت سفارشی طراحی و ساخته شده اند. رنگ قرمز منحصر به فرد تسلا روی تیر های سازه ها نیز به چشم می خورد. داخل تونل آسانسور به رنگ سفید یکدست درآمده و به لوگوی تسلا مزین شده است.

7-hardhats

تولید پک های باتری همین حالا نیز در دست انجام است

صد ها کارمند تسلا در فضایی عملیاتی به وسعت بیش از ۱۷۶ هزار و پانصد متر مربع مشغول به کار هستند. برخی از آنها دور نمایشگر ها جمع می شوند و در مورد معماری جدید کارخانه به بحث و تبادل نظر می پردازند. برخی دیگر نیز با استفاده از چراغ قوه به بررسی پک های باتری تولید شده می پردازند تا از سالم بودنشان اطمینان حاصل کنند. این تصاویر، یکی از معدود محوطه های تولید کارخانه ی تسلا را نشان می دهند که عکسبرداری در آن مجاز به شمار می رفت.

8-factory

A Tesla battery pack is displayed during a media tour of the new Tesla Motors Inc., Gigafactory Tuesday, July 26, 2016, in Sparks, Nev. It's Tesla Motors biggest bet yet: a massive, $5 billion factory in the Nevada desert that could almost double the world's production of lithium-ion batteries by 2018. (AP Photo/Rich Pedroncelli)

تعدادی از ربات های گیگافکتوری آماده اند

بازو های رباتیک قرار است پک های باتری را پیش از ارسال برای مصرف کنندگان ثابت انرژی، از جمله کسب و کار ها و شرکت ها، روی یک Powerpack سوار کنند. این سلول های لیتیوم یونی تا پایان سال جاری میلادی در خود کارخانه تولید و جایگزین باتری های وارد شده از کارخانه های تولیدی پاناسونیک در آسیا خواهند شد.

بستری فولادی برای نصب ماشین آلات سنگین

کارگران مشغول اجرای کف فولادی طبقه ی سوم گیگافکتوری و آماده کردن آن برای ماشین آلات عظیم و سنگینی هستند که قرار است در آن محل نصب شوند. تسلا و پاناسونیک کارخانه های باتری سازی عادی را به جای نقشه های افقی امروزی، مجدداً در قالب چندین طبقه ی عمودی بازسازی کرده اند. این کار در نهایت باعث کاسته شدن از مساحت ساختمان و افزایش بهره وری آن خواهد شد و صرفه جویی مد نظر تسلا که باعث جلو افتادن آن از سایر رقبایش خواهد شد را محقق خواهد کرد.

Workers continue construction work at the Tesla Gigafactory under construction near Sparks, Nevada, U.S. July 26, 2016. REUTERS/James Glover II - RTSJT84

پیست آزمایشی مجموعه گیگافکتوری

یک پیست آزمایشی نیز برای سنجش کارایی اتومبیل های تسلا در سرعت بالا در نظر گرفته شده است که می توانید اندازه و محوطه ی تقریبی آن را در ویدیوی زیر مشاهده کنید.

گسترش کارخانه با شتاب فراوان

بیش از ۱۰۰۰ کارگر وظیفه ی جوش و پرچ کردن ابرسازه ی عظیم این کارخانه را بر عهده دارند. تسلا انتظار دارد ۳۱ درصد از تأسیسات گیگافکتوری تا سال ۲۰۱۷ آماده شود. این شرکت تاریخ مشخصی برای پایان کل تأسیسات یاد شده مشخص نکرده است. تسلا برنامه دارد برق ماشین آلات کارخانه را از طریق پنل های خورشیدی و انرژی های تجدید پذیر نظیر توربین های بادی نصب شده در نزدیکی سایت تأمین کند. در گیگافکتوری به جز باک اتومبیل بازدیدکنندگان، از هیچ سوخت فسیلی استفاده نخواهد شد.

ساخت و ساز در بخش D کارخانه

قدم گذاشتن به محوطه ی بیرونی کارخانه ی تسلا بازدیدکنندگان را از اتاق های تر و تمیز بتنی و تجهیز شده در برابر عناصر مخرب باتری، به محوطه هایی می کشاند که در آن می توان تیر های عریان فولادی سازه ی فعلی را به چشم دید. برنامه ی تسلا این است که نمای بیرونی کارخانه را بپوشاند و با توسعه ی تدریجی کارخانه آن را نیز به پیش براند. در این قسمت بخش جنوبی کارخانه را می بینید که تحت عنوان بخش D در حال ساخت است؛ جایی که سنگ معدن لیتیوم به منظور فراوری و به کارگیری در باتری، وارد این تأسیسات خواهد شد.

Support beams are lowered in to position during the construction of the new Tesla Motors Inc., Gigafactory, Tuesday, July 26, 2016, in Sparks, Nev. It's Tesla Motors biggest bet yet: a massive, $5 billion factory in the Nevada desert that could almost double the world's production of lithium-ion batteries by 2018. (AP Photo/Rich Pedroncelli)

مقاوم سازی در برابر زلزله

نمای هوایی سایت عمرانی گیگافکتوری که توسط یکی از پهپاد های تسلا گرفته شده، شکل گرفتن بخش بعدی کارخانه را نشان می دهد که قرار است تأسیسات جدید تولید باتری تسلا را در خود جای دهد. پاناسونیک نیز که ۱.۶ میلیارد دلار روی این تأسیسات سرمایه گذاری کرده باید تجهیزات عظیم خود را به محل این کارخانه انتقال دهد، آن هم در شرایطی که کارخانه ی مذکور در منطقه ای زلزله خیز در امتداد ساحل غربی آمریکا قرار گرفته است.

برای مقابله با این موضوع، پی های عظیم بتنی در دل زمین و نیز تیر های فولادی بزرگی برای داخل کارخانه در نظر گرفته شده است تا انرژی هر گونه زلزله ی احتمالی را جذب کنند.

section-f-construction-july-2016

آرزو های بزرگ ماسک

ایلان ماسک نیز برای گفتگو در خصوص گیگافکتوری در کنار مدیر ارشد فنی تسلا یعنی جی. بی. استرابل و یوشیهیکو یامادا، معاون رئیس پاناسونیک قرار گرفت. او با شخصیت آرام و تودار خود در خصوص گیگافکتوری گفت: «به نظر من گیگافکتوری هیجان انگیز ترین کارخانه ی جهان است».

L-R: Tesla Chief Executive Elon Musk, Tesla Chief Technical Officer JB Straubel and Yoshi Yamada senior advisor from Panasonic participate in a news conference at the Tesla Gigafactory near Sparks, Nevada, U.S. on July 26, 2016. REUTERS/James Glover II - RTSJT70

گیگافکتوری در نهایت به کجا خواهد رسید؟

تسلا می گوید قصد دارد گیگافکتوری را به صورت تصاعدی توسعه دهد تا در همین حین بتواند یاد بگیرد و فرایند هایش را بهبود ببخشد. به گفته ی ماسک گیگافکتوری قرار است تا سال ۲۰۱۸، به ظرفیت تولید سالانه ۳۵ گیگاوات ساعت باتری برسد، اما در صورتی که تقاضا به اندازه ی کافی وجود داشته باشد، در نهایت ظرفیت آن می تواند به ۳ برابر مصرف سالانه ی شهر نیویورک برسد.

finalaerial-perspective

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • James Hetfield
    James Hetfield | ۱۹ مرداد ۱۳۹۵

    خیلی بهش حسودی میشه
    نه به پولش به شهامت و نبوغش

  • سامان
    سامان | ۱۸ مرداد ۱۳۹۵

    روانی نابغه !

    • abbasalim
      abbasalim | ۱۸ مرداد ۱۳۹۵

      روانی پولدار:)

مطالب پیشنهادی