ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران با ویرایش ژن به تفاوت ژنتیکی باله و دست پی می برند

ویرایش ژن صرفا برای درمان بیماری ها و ناهنجاری های به وجود آمده طی تاریخ کاربرد ندارد. دانشمندان دانشگاه شیکاگو از تکنیک CRISPR استفاده کرده اند تا به رابطه میان تکامل باله و تبدیل آن ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۰

ویرایش ژن صرفا برای درمان بیماری ها و ناهنجاری های به وجود آمده طی تاریخ کاربرد ندارد. دانشمندان دانشگاه شیکاگو از تکنیک CRISPR استفاده کرده اند تا به رابطه میان تکامل باله و تبدیل آن به دست پی ببرند.

محققین با استفاده از ژن های مربوط به باله گورخرماهی متوجه شباهت هایی با ژن انگشت در موش ها شدند و دست آخر مشخص شد که این دو با یکدیگر بسیار وجه اشتراک فراوانی دارند و در دوران جنینی تفاوت چندانی میان آن دو قابل مشاهده نیست.

این شواهد نشان می دهد که بزرگ ترین تفاوت میان دست و باله، بافتی است که در پوشاندن آن استفاده می شود. مثل استخوان درمال در ماهی ها و سر غضروفی استخوان در انسان. چنین پدیده ای، وجود جانوران میانجی را توضیح می دهد. برای مثال جانورانی که اندام های دست مانند دارند اما شباهت هایی به باله نیز در آن ها دیده می شود همچون اردک.

به لطف تکنیک CRISPR می توان حالا با استفاده از ویرایش ژن به دیگر نکات زیستی و تکاملی دست پیدا کرد. دنیای زیست شناسان طی سال های آتی با استفاده از ویرایش ژنوم بسیار روشن تر خواهد شد و به نکات بسیاری می توان پی برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • پارسا انوشه
    پارسا انوشه | ۲۸ مرداد ۱۳۹۵

    کسی میدونه تکنیک CRISPR یاد شده، دقیقا چیه و برای چه کاری؟

    • Amir_Hatami
      Amir_Hatami | ۲۹ مرداد ۱۳۹۵

      شاید این کمکت کنه https://www.youtube.com/watch?v=MnYppmstxIs

مطالب پیشنهادی