ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

همه چیز درباره ساندرو استپ وی؛ بیش از 3 میلیون تومان افزایش قیمت برای چند تغییر جزئی

ساعاتی قبل رنو ساندرو استپ وی توسط پارس خودرو رونمایی شد. در دنیا «ساندرو» را با لوگوی «داچیا» می ­شناسند؛ داچیا نام یک شرکت خودروساز و از زیر مجموعه ها و همکاران شرکت رنوی فرانسه ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

ساعاتی قبل رنو ساندرو استپ وی توسط پارس خودرو رونمایی شد. در دنیا «ساندرو» را با لوگوی «داچیا» می ­شناسند؛ داچیا نام یک شرکت خودروساز و از زیر مجموعه ها و همکاران شرکت رنوی فرانسه است که به عنوان برند ارزان قیمت و اقتصادی تحت مالکیت رنو قرار دارد.

ساندرو استپ وی نیز تا کنون در قالب دو نسل به بازار ارائه شده که داچیا آنها را ساندرو یک (2007- 2012 در رومانی) و دو (2012- تاکنون) نام گذاری کرده است که البته مدل دوم را «فیس لیفت» هم می­ نامند.

ساندرو استپ وی

علت این نام گذاری هم آن است که تغییرات این دو خودرو محدود به تعویض چراغ ها و البته کمی اصلاح ساختارهای ایمنی بدنه می شود.

بر همین اساس، رنو ساندرویی که در خیابان های شهر می­ بینیم از نوع اول است و پس از رونمایی اولین نمونه در سپتامبر ۲۰۰۷ در کشورهای برزیل، در رومانی، کلمبیا و سپس در ایران تولید شده است.

ساندرو استپ وی

شاید جالب باشد که بدانید کلمبیا آخرین ساندرو نسل اول را در سال ۲۰۱۵ تولید کرد و اکنون به تولید نسل دوم این مدل می پردازد، به عبارت دیگر تولید ساندرو نسل اول در تمام نقاط جهان به جز ایران متوقف شده است.

ساندرو دارای پلت فرم مشترکی با لوگان یا همان تندر ۹۰ است که احتمالا بارها سواری آن را تجربه کرده اید؛ این خودرو که یک سوپرمینی هاچ بک 5 درب محسوب می شود، از لحاظ پلت فرم با داستر نیز هم خانواده است.

استپ وی ساندرو رنو

ساندرو استپ وی با طول 4020، عرض 1746 (بدون آیینه های عرضی) و ارتفاع 1534 میلیمتر در حالت عادی یک سر و گردن از خودروهای سدان و هاچ بک تولید داخل بلندتر به نظر می رسد؛ حال آن که ارتفاع در خودروی استپ وی همین مدل که سابقاً در برزیل و رومانی تولید شده است به 1578 میلیمتر می رسد.

بنابراین ساندرو استپ وی در حدود 4.5 سانتی متر نسبت به مدل معمولی، افزایش ارتفاع را تجربه کرده است که البته شامل وجود باربند روی سقف خودرو می شود و ظاهرا تغییر ارتفاع کف خودرو از سطح زمین در حدود 2.1 سانتی متر عنوان شده است.

طراحی ظاهری رنو ساندرو استپ وی

ساندرو استپ وی علاوه بر اختلافات ظاهری، تفاوت عمده ای با نمونه سوپر مینی (هاچ بک) خود ندارد و حس خشونت و هیجان با نگریستن به دو ماشین در کنار هم کاملاً القا خواهد شد.

san-3

اما با وجود شباهتی که به آن اشاره کردیم، تفاوت در نوع رنگ آمیزی سپرهای عقب و جلو، باربند و قطعات زینتی اطراف گلگیر و رکاب خودرو در مدل استپ وی مشهود و چشم نواز است.

باربند و اختلاف ارتفاع دو ماشین کاملاً حس بلندتر بودن ارتفاع استپ وی را به شما می ­دهد. جلو پنجره و نوع چراغ ها نیز در مرحله بعد توجه را به خود معطوف می کند.

san-6

هاله مشکی رنگ اطراف چراغ استپ وی، خودرو را بسیار جذاب تر از ساندرویی معرفی می کند که در برابر استپ وی ناتوان و خسته به نظر می رسد. اما در مورد آیینه ها و زه های جانبی کاملاً به نوع سلیقه مشتری بستگی دارد که کدام را انتخاب کند، ساده یا رنگارنگ.

برای تشخیص ساندرو استپ وی دستی و اتوماتیک بهتر است بدانید زه جانبی، دستگیره و آینه در مدل اتوماتیک همرنگ بدنه بوده و در مدل دستی بی رنگ است که البته از لحاظ زیبایی کاملا بستگی به سلیقه خریدار دارد.

STEPWAY-13-w600

تفاوت­های یاد شده باعث شده استپ وی بسیار متفاوت با خودرویی باشد که از آن متولد شده است؛ در هر حال، اختلافات اگرچه ساده هستند، اما تاثیر زیادی روی ظاهر خودرو گذاشته و توقعات را به عنوان خریدار یک هاچ بک ارزان قیمت غیر چینی کاملاً برآورده می سازد.

مسلما یکی از مهمترین نکته ها به تغییر رینگ های استپ وی مربوط می شود که در کنار حذف لبه زیرین سپر جلو، باعث تفاوت ظاهری خودرو شده است.

همچنین گفتنی است که فعلا محدودیت هایی برای عرضه ساندرو با رنگ های غیر از سفید، نقره ای و مشکی وجود دارد و ساندرو استپ وی نیز از این محدودیت های مستثنی نیست.

STEPWAY-8-w600

ایمنی رنو ساندرو استپ وی

از لحاظ ایمنی، خودروی نامبرده دارای دو کیسه هوای راننده و سرنشین است که با فامیل قدیمی خود، یعنی تندر 90  فول آپشن مشابهت دارد. این خودرو از ترمز ABS به همراه EBD که تولید شرکت بوش است بهره می­ جوید.

گفتنی است که این نوع ترمز علاوه بر عدم سر خوردن در جاده از انحرافات جانبی نیز جلوگیری کرده و تسلط بیشتری در هنگام رانندگی برای راننده فراهم می آورد.

san-4
همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید، اختلاف ارتفاع دو خودو ناچیز به نظر می رسد.

ترمز های جلو دیسکی تهویه شونده و ترمزهای عقب کاسه ای هستند که سیستمی قدیمی و ساده در استاندارد های سال 2016 به حساب می آید.

بد نیست اشاره کنیم که بر اساس آمار «EURONCAP» این خودرو در سال 2008  موفق به کسب نشان سه ستاره ایمنی برای بزرگسالان و چهار ستاره برای کودکان شده است.

مشخصات فنی رنو ساندرو استپ وی

مدل های مختلفی از موتور مانند D4D  با حجم 999 سی سی با قدرت ۷۷ اسب بخار تا K4M HI-  FLEX با حجم ۱۵۹۸ سی سی و توان ۱۱۲ اسب بخار روی این خودرو استفاده شده، ولی هم اکنون موتور KM4 A6 بنزینی برای مدل دستی ۵ سرعته و KM4 C6  برای مدل اتوماتیک با توان ۱۰۵ اسب بخار در ایران عرضه می­ شود.

شتاب 0 تا 100 کلیومتر بر ساعت این خودرو برای مدل های اتوماتیک و دستی به ترتیب 10.5 و 11.5 ثانیه برای موتور خودرو های تولید داخل ثبت شده که اندکی با آمار سایت های رسمی دیگر متفاوت است.

STEPWAY-1

ساندرو استپ وی را نخستین بار رنوی برزیل در سال 2008 به عنوان یک خودرو «کراس اوور» رونمایی کرد.

موتور 1.6 لیتری ساندرو استپ وی نیز مانند نمونه معمولی ساندرو و ال 90 یارای تولید 105 اسب بخار قدرت را دارد.

می توانید در جدول زیر فهرست تمامی پیشرانه هایی که بر روی رنو ساندرو ارائه می شود را مشاهده فرمایید.

کد پیشرانه حجم قدرت (اسب بخار) شتاب 0 تا 100 حداکثر سرعت
1.0 16v D4D 999 cc  77 14.1 s 161 km/h
1.2 16v D4F 1,149 cc 75 13.6 s 161 km/h
1.4 8v K7J 1,390 cc 75 13.0 s 161 km/h
1.6 8v K7M 1,598 cc 85 12.9 s 169 km/h
1.6 16v K4M 1,598 cc 105 11.3 s 181 km/h
1.6 16v K4M 1,598 cc 112 10.8 s 195 km/h

از جمله معدود تغییرات فنی استپ وی نسبت به مدل های عادی ساندرو می توان به استفاده از کلاچ هیدرولیکی به جای کلاچ سیمی و تغییرات جزئی گیربکس در راستای رفع مشکل روغن ریزی از ناحیه نزدیک به پلوس ها اشاره کرد که اشکالی متداول برای خانواده تندر 90 به حساب می آید.

از طرف دیگر در مدل دنده دستی، ماهک بندی مکانیزم تعویض دنده ها نیز با مکانیزم کابلی جایگزین شده و شاهد حذف گردگیرهای پولوس و استفاده از کاسه نمد برای آب بندی روغن گیربکس هستیم.

براساس اطلاعات رسمی کمک فنرهای عقب ساندرو استپ وی نیز با ساندرو هاچ بک متفاوت است.

GEARBOX JHQ
ضرایب دنده گیربکس جدید JHQ که برای مدل ساندرو استپ وی استفاده شده است.

فضای کابین رنو ساندرو استپ وی:

پس از گشودن درب خودرو هیچ تغییری نسبت به نسخه هاچ بک رنو ساندرو احساس نمی ­کنید. همه چیز همانطوریست که بود و شاید جالب باشد که بدانید کابین ساندرو استپ وی و ساندرو هاچ بک، در واقع با تندر 90 فیس لیفت که در آینده نزدیک توسط ایران خودرو رونمایی می شود نیز مشابهت کامل دارد.

STEPWAY-4

اما نکته جالب در این است که اگر تندر 90 داشته اید و حال به داخل استپ وی بروید هرگز از ظاهر آراسته و در عین حال ساده­ ی آن شکایت نخواهید کرد. به هر حال قیمت آن با توجه به کیفیت کلی تا حدودی قابل دفاع به نظر می رسد.

اگرچه ساندرو و استپ وی بر اساس یک سوپر مینی طراحی شده اند، اما قبل از سواری تصور اینکه چقدر فضا برای راننده و سرنشین وجود دارد، سخت است.

تجهیزات، امکانات و آپشن های رنو ساندرو استپ وی

با وجود داشتن امکاناتی از قبیل آینه های جانبی برقی مجهز بهمراه گرمکن، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، سیستم ضد سرقت (Immobilizer)، کامپیوتر اطلاعات سفر، احتیاج به آپشن هایی از قبیل سنسور دنده عقب، ضبط و باند مناسب و دلخواه، صندلی زیبا، سان روف و... در مقایسه با مدل های چینی کاملاً در این خودرو مشهود است.

san-2

فضای چرخش سر راننده و جلوی پا بسیار مناسب است و داخل کابین به گونه ای طراحی شده که سه نفر با قد و قامت متوسط می ­توانند از صندلی عقب استفاده کنند.

ارگونومی و دسترسی راننده به ادوات داخلی کابین خودرو نیز بسیار خوب طراحی شده است و به لطف درب صندوق عقب بسیار بزرگ و خوش فرم، حمل اشیا بزرگ چندان سخت به نظر نمی رسد.

STEPWAY-2

فضای صندوق ساندرو استپ وی به گونه ایست که، در حالت تا بودن صندلی های عقب، گنجایش حمل بار به 1200 لیتر می رسد و در حالت ایستاده 320 لیتر گنجایش فضای عقب است.

اما برای کسانی که می خواهند از این خودرو برای حمل بار و جابجایی وسایل سنگین به کرات بهره جویند، با توجه به این که صندلی های این ماشین کاملاً به صورت تخت نمیخابند و باز و بسته کردن آنها نیز زیاد راحت نیست، خرید ساندرو استپ وی به عنوان ماشین همه فن حریف توصیه نمی­شود.

STEPWAY-10-w600

براساس استاندارد euro n cap، دو نوع تست برخورد از مقابل و جانبی روی ماشین انجام شده است که در تصادف روبرو، خم شدن ستون های A و در تست تصادف جانبی، ضعف بدنه در جذب نیروی تصادف، دلیل کاهش امتیاز ایمنی ساندرو استپ وی عنوان شده است.

البته رنو با مهندسی خوب خود موفق شد تا در زمان ارائه نسل دوم، با چند تغییر نسبتا کوچک، 4 ستاره ایمنی را برای ساندرو کسب کند، اما متاسفانه فعلا برنامه ای برای عرضه این مدل 4 ستاره در بازار ایران وجود ندارد.

STEPWAY-12-w600

در تست انجام گرفته­ ی تصادف از مقابل هم آزمایش با موفقیت انجام شد و فقط در آزمایش سنگین تست جانبی بوده که به آدمک آسیب رسید و خودرو نمره ای ضعیف گرفت. در واقع از این اتومبیل انتظار می رود که امکاناتی مانند کنترلر پایداری خودرو و کیسه های هوای کناری را کامل داشته باشد.

sandro crash test-1
تست تصادف رنو ساندرو در سال 2008 و کسب سه ستاره ایمنی

تجربه رانندگی با ساندرو استپ وی

در مقایسه با نسخه اولیه، استپ وی به دلیل بهره جستن از ارتفاع بالاتر بدنه از شاسی نسبت به ساندرو مقدار بیشتری از ناهمواری های جاده را جذب خواهد کرد و در نتیجه سواری نرم تری را ارائه خواهد نمود.

البته باید در نظر داشت این بدین معنی نیست که راننده توقع مصاف با هر پستی و بلندی جاده را از استپ وی داشته باشد، بلکه ارتفاع بالاتر به فنرها اجازه حرکت و جذب بهتری را می­دهد.

STEPWAY-6

در مقابل نیروی­های جانبی بیشتر خود را روی ماشین نشان خواهند داد و البته این نیرو ها می توانند منجر به واژگونی شوند، بنابراین باید در مانور دادن با ساندرو استپ وی کمی محتاطانه عمل کنید.

san-1

در مواجهه با این شرایط تنها عامل فرمان خودرو است که حس دقیقی را به راننده منتقل نمی کند و فاقد درکی از موقعیت پیش آمده است. پس در پیچ­ها باید مراقب سرعت باشیم.

نکته مثبت دیگری هم وجود دارد و آن وجود وزن نسبتا کم این خودرو باعث مانور بسیار مناسب در سطح شهر خواهد بود.

قیمت و شرایط بازار رنو ساندرو استپ وی

شاید مهمترین نکته در محصولات رنو که در داخل تولید می­شوند نسبت قابل قبول بین قیمت و کیفیت آنهاست. با این حال افزایش قیمت ساندرو استپ وی در مقایسه با ساندرو معمولی توجیه منطقی چندانی ندارد.

STEPWAY-7

قیمت تعیین شده برای ساندرو استپ وی دنده دستی حدود 46 میلیون تومان و برای مدل اتوماتیک حدود 53 میلیون تومان تعیین شده است و این در حالیست که بسیاری از مشتریان، عمده ضعف اصلی خانواده ساندرو و ال 90 را ضعف در طراحی داخلی کابین و کمبود امکانات و آپشن های رفاهی می دانند.

با این وجود در شرایطی که عمده خودروهای زیر 70 میلیون در بازار تبدیل به نمونه های بی کیفیت و یا چینی شده اند و حتی در چنین بازه قیمتی، شانس چندانی برای خرید خودرو های دست دوم شاخص هم وجود ندارد، شاید ساندرو استپ وی را می توان جذابترین و با کیفیت ترین خودرو غیر چینی معرفی کرد.

STEPWAY-15

در خاتمه لازم است اشاره کنیم که در بازار قطعات لازم برای تبدیل ساندرو هاچ بک به ساندرو استپ وی عرضه می شوند و اگر عده ای از خریداران ساندرو، بخواهند که هاچ بک خود را به شکل  وشمایل مدل استپ وی در آورند، می توانند با نصب باربند، تغییر رینگ ها و چراغ ها و رنگ آمیزی سپر ها به هدف خود دست یابند..

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • behzad khajat
    behzad khajat | ۱۵ بهمن ۱۳۹۵

    خر خریدم بهتر از این گاری است/خودروساز این جا به سَنبَل کاری است

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی