ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

از فولکس واگن بیتل تا بوگاتی ویرون؛ 20 اتومبیلی که دنیا را تکان دادند

بدون شک اتومبیل یکی از تاثیرگذارترین اختراعات تاریخ بشر است. این وسیله نقلیه انسان را از اسب پیاده کرده و با سرعت بیشتری وی را به سمت مدرنیته حرکت داده است. اتومبیل های امروزی چیزی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۶ مهر ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

بدون شک اتومبیل یکی از تاثیرگذارترین اختراعات تاریخ بشر است. این وسیله نقلیه انسان را از اسب پیاده کرده و با سرعت بیشتری وی را به سمت مدرنیته حرکت داده است.

اتومبیل های امروزی چیزی بسیار بیشتر از یک وسیله برای جابجایی به شمار می روند. با در نظر گرفتن فاکتورهایی مثل سرعت، قدرت، ایمنی، زیبایی، کارایی، امکانات رفاهی و برخی موارد دیگر خودروهای حاضر در خیابان های کشورهای پیشرفته، به یکی از نمادهای پیشرفت بشر تبدیل شده اند.

در طول دوره تکامل خودروها از روز اول تاکنون، برخی از مدل های تولید شده به دلایل مختلف از جمله ارتقای استانداردها، به جا گذاشتن رکوردهای بی نظیر و یا شروع عصری جدید نقشی بسیار پر رنگ تر از بقیه داشته اند. با این پیش زمینه قصد داریم به 20 مورد از اتومبیل هایی که دنیا را متحول کردند، بپردازیم.

1.لندروور دیفندر

برای توانایی رفتن به همه جا

heritage_defender_057

این شاسی بلند انگلیسی به همه نشان داد که می توان با اتومبیل به راحتی به مکان های ناهموار نیز سفر کرد. مزرعه، جنگل یا تپه های اطراف فرقی نداشت، دیفندر در همه این محیط ها سربلند بود؛ درست مثل یک چکمه ضدآب!

2.آئودی R10 TDI

برای آوردن موتورهای دیزلی به مسابقه

R10 TDI

وقتی یکی از مدیران رده بالای آئودی درباره R10 خبردار شد، احساس کرد که اشتباهی رخ داده است! موتور دیزلی این خودروی مسابقه ای آنقدر آرام و ساکت است که فقط صدای تماس تایر با آسفالت در آن شنیده می شود.

از زمان معرفی در سال 2006 و تا بازگشت پورشه به مسابقات لمانز، دیزلی ها به شکل مداوم برنده مسابقات بودند.

3.تویوتا پریوس

برای شروع عصر هیبریدی ها

2016-toyota-prius-exterior-dynamic-5_0

برخلاف باور عمومی، هوندا اینسایت (Insight) اولین اتومبیل هیبریدی بود.، با این حال پریوس با استقبال بیشتری روبرو شد. این خودروی سبز به یکی از آسان ترین و رایج ترین روش های نجات دنیا تبدیل شده و جایگاه ویژه ای در بین علاقه مندان محیط زیست دارد.

4.خودروی اسباب بازی Cozy Coupe

برای تبدیل شدن به اولین اتومبیل خیلی از افراد

Cozy Coupe

شاید فکر کنید که پرفروش ترین خودروی جهان یک تویوتا یا یک وانت باشد! اما اینطور نیست! در واقع اتومبیل پلاستیکی با رنگ زرد و قرمز که Cozy Coupe نام دارد صاحب این عنوان است!

این خودروی اسباب بازی مرکب میلیون ها کودک بوده و به احتمال بسیار اولین تجربه تصادف آنها را هم رقم زده است!

5.اتومبیل Thrust SSC

برای حرکت با سرعت مافوق صوت

Thrust SSC

این خودروی عجیب و غریب شاید در مقایسه با جانشین خود یعنی Bloodhound کمی نامطمئن به نظر برسد. اما با وجود این در سال 1997 موفق شد به سرعت باورنکردنی 763 مایل (برابر با 1227 کیلومتر) در ساعت دست پیدا کرده و به اولین خودرویی بدل شود که از صوت سریع تر حرکت می کند. درباره اهمیت این رکورد همین بس که از آن تاریخ تاکنون شکسته نشده است.

6.فولکس واگن بیتل

برای ایفای نقش مدل T در اروپا

Beetle

درست همانطوری که فورد با تولید مدل T شهروندان معمولی را صاحب یک خودرو کرد، فولکس واگن بیتل نیز این خدمت را به میلیون ها آلمانی نمود. الهام بخشیدن به فردیناند پورشه برای ساخت 911 با موتوری در عقب خودرو، یکی دیگر از دلایلی است که بیتل را در این لیست قرار می دهد.

7.بوگاتی ویرون

برای ایفای نقش کنکورد در بین خودروها

Veyron

آیا واقعا تولید خودرویی با حداکثر سرعت 253 مایل (407 کیلومتر) در ساعت ضروری بود؟ البته که نه، اما می توان همین سوال را درباره سفر به ماه یا ساخت تاج محل نیز مطرح کرد. مسلما تولید ویرون یک نیاز ضروری نبود، ولی به هستی نشان داد که بشر چه توانایی هایی دارد.

8.نیسان قشقایی

برای معرفی کلاسی جدید به نام کراس اوورها

Nissah Qashqai

دورانی وجود داشت که همه چیز در نهایت سادگی بود. خودروی هاچ بک و سدان فقط به شکل هاچ بک و سدان بودند تا اینکه قشقای ناگهان ظهور کرد.

ظاهر خودرو طوری بود که گویی از هر کلاس چیزی به امانت گرفته شده بود. قشقایی با ترکیب کلاس های مختلف بنیان گذار کراس اوورها شد؛ کلاسی که امروزه بسیار پرطرفدار است.

9.آئودی کواترو

برای معرفی سیستم 4 چرخ متحرک در رالی

Audi Quattro

قبل از ظهور این سیستم، قسمت عقب اتومبیل های رالی در پیچ ها آنقدر سر می خوردند تا سرانجام پس از پیدا کردن چسبندگی لازم به مسیر خود ادامه دهند. با وجود این سیستم هنوز هم پشت خودروها سر می خورد با این تفاوت که سریع تر از پیچ عبور می کنند!

10.تویوتا هایلوکس

برای جان سخت بودن

Hilux

خودروسازان میلیون ها پوند صرف می کنند تا محصولاتشان اطمینان بالایی داشته باشند. تنها چیزی که آنها نیاز دارند اینست که به هایلوکس با دقت بیشتری نگاه کنند؛ زیرا این وانت شاسی بلند یکی از جان سخت ترین اتومبیل های جهان است.

11.تسلا مدل S

برای ساخت خودروهای برقی خوب

model_s_profile

قبل از ورود مدل S به خیابان ها، اگر از یک خودروی برقی استفاده می کردید باید بعد از طی مسافت 3 مایلی آن را به شارژر متصل می کردید! آن چیزی که جهانیان نیاز داشتند، اتومبیلی برقی با امکان طی مساف 250 مایلی با یک بار شارژ بود؛ خواسته ای که تسلا مدل S آن را محقق کرد.

12.اتومبیل های گوگل استریت ویو

برای نقشه برداری از کره زمین

Prius

خودروهای گوگل بیش از 5 میلیون مایل مسافت را پوشش داده و بالای 5 پتابایت عکسبرداری کرده اند. آنها نقشه برداری از راه ها را متحول نموده و برخی از بهترین جاده های جهان را به ما معرفی کرده اند.

13.جیپ چروکی

برای تبدیل شدن به اولین شاسی بلند واقعی

Jeep Cherokee

جیپ با چروکی مدل 1984 به همه نشان داد که یک شاسی بلند همه فن حریف آفرود چه ویژگی هایی باید داشته باشد. کارایی این مدل در کنار استفاده بجا و مناسب از چرم از نقاط قوت این مدل بود.

14.آستین مینی

برای کوچک و خوب بودن

Mini

در زمان عرضه مینی، خودروهای کوچک چیز جدیدی نبودند؛ اما هیچکدام به اندازه این اتومبیل هوشمندانه طراحی نشده بودند. موتور مینی در جلو نصب شده و دیفرانسیل جلو بود، به همین دلیل فضای داخلی مناسبی داشت. به عنوان یک خودروی انگلیسی ضمن دارا بودن کاریزمای جالب توجه، برنده مسابقات رالی مونت کارلو نیز شد.

15.خودروی جی-ویز

برای درس گرفتن از اشتباهات

G Wiz

در حالیکه مینی تمام مزایای یک خودروی کوچک را داشت، جی ویز کاملا برعکس بود! زشت، با کیفیت ساخت ضعیف و طراحی بد!

16.فورد موستانگ

برای عرضه قدرت به عموم مردم

Ford Mustang

موستانگ قدرت و استایل را با خود آورد. در شش ماهه اول این عضلانی آمریکایی از لحاظ سرعت فروش به پرفروش ترین خودروی تاریخ تبدیل شد. بعد از 18 ماه بیش از یک میلیون دستگاه از موستانگ ساخته شده بود. این اتفاقات در سال 1964 رخ داده! باور می کنید؟!

17.اتومبیل ماه نورد

برای رانندگی بر روی ماه

Lunar rover

خودروی ماه نورد با ترک زمین در یک راکت دنیا را تغییر داد. بعد از طی مسافتی تقریبا 250 هزار مایلی بر روی ماه نشست و به فضانوردان کمک کرد در ماموریت های خود مسافت بیشتری را طی کرده و سنگ های زیادتری را جمع آوری کنند.

18.کوپر T43

برای پایه گذاری خودروهای فرمول یک مدرن

T43

بعد از اتمام گرند پری آرژانتین در سال 1958 با رانندگی استیرلینگ موس کوپر T43 به اولین خودروی موتور وسطی بدل شد که به عنوان قهرمانی F1 دست یافته؛ اگر چه شکل این اتومبیل شبیه به بدن مگس بود، اما خودروهای فرمول یک امروزی از روی آن الهام گرفته شده اند.

19.فورد GT40

برای شکست دادن فراری با ساختار عضلانی

GT40

هنگامی که انزو جلوی خرید فراری توسط فورد را گرفت، هنری فورد دوم به تیم ریسینگ خود دستور داد اتومبیلی را برای شکست ایتالیایی ها در مسابقات لمانز طراحی کنند. در سال 1966 آرزوی او به حقیقت تبدیل شد و سه خودروی GT40 به مقام های اول تا سوم دست پیدا کردند.

20.بنز پتنت واگن 1886

برای پیاده کردن انسان از اسب

Patent Wagon

این اتومبیل ابتدایی اگر چه تفاوت های کمی با یک کالسکه داشت، اما به یک موتور بنزینی تک سیلندر مجهز شده بود. بعدها کارل بنز مخترع این وسیله نقلیه نوین پایه گذار یک کارخانه موفق شد و اگر نوآوری او نبود، این مقاله و اتومبیل های حاضر در آن نیز وجود نداشتند!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • javad
    javad | ۲۸ مهر ۱۳۹۵

    آستین مینیه ماشین مسنر بینه یادش بخیر ??

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی