ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تیمی بزرگ در پشت پرده، عامل اصلی بهبود وجهه زاکربرگ طی چند سال اخیر

زمانی که فیسبوک حدود 5 سال قبل سهام خود را به شکل عمومی عرضه کرد، مردم جهان شناخت نسبتاً خوبی از مارک زاکربرگ داشتند، چون «جسی آیزنبرگ» در فیلم «شبکه اجتماعی» توانست به خوبی شخصیت ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۴ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

زمانی که فیسبوک حدود 5 سال قبل سهام خود را به شکل عمومی عرضه کرد، مردم جهان شناخت نسبتاً خوبی از مارک زاکربرگ داشتند، چون «جسی آیزنبرگ» در فیلم «شبکه اجتماعی» توانست به خوبی شخصیت مارک را به نمایش بگذارد: پسری جدی و غیر اجتماعی که همواره هودی به تن می کرد، چه در جلسات رسمی مالی و چه در دادگاه قضایی.

با این حال طی چند سال اخیر زاکربرگ تلاش زیادی کرده تا وجهه عمومی خود را از جهات مختلف تغییر دهد. تقریباً از اواخر سال 2014 او به هر شهری که سفر می کرد، جلسات پرسش و پاسخ را با مردم تشکیل می داد و از موضوعات مختلفی صحبت می کرد، از راهکارهای توسعه استارتاپ گرفته تا پیتزای مورد علاقه اش.

این جلسات به پست های هر روزه در صفحه شخصی زاکربرگ در فیسبوک تبدیل شدند و همراه با آنها اخباری مربوط به پیشرفت های کمپانی و اهداف فردی نیز به چشم می خورد. به مرور، تصاویری شخصی از جمله تجربه او به عنوان پدر خانواده و پاسخ به نظرات کاربران نیز به مجموعه فوق اضافه شد.

«دیوید چارون» مدرس کارآفرینی در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی می گوید:

او طی دو سال گذشته به خوبی آموخت که باید وجهه اجتماعی اش در حوزه دیجیتال را تحت کنترل درآورد، و در این راه پیشرفت خوبی داشته.

اما زاکربرگ به تنهایی قدم به این مسیر نگذاشته. همواره تیمی از کارکنان فیسبوک به مدیریت ارتباطات، نوشتن پست ها و آماده ساختن سخنرانی ها برای او مشغولند. گروه بزرگ دیگری هم دائماً بخش نظرات را مدیریت کرده و به حذف کامنت های اعتراضی، آزاردهنده و اسپم می پردازند.

همچنین تیمی از عکاسان حرفه ای همواره همراه زاکربرگ هستند، چه زمانی که در خیابان های پکن ورزش می کند، و چه هنگامی که برای دخترش داستان می خواند. «ونسا چن» سخنگوی فیسبوک می گوید این شبکه اجتماعی، ساده ترین راه برای ارتباط برقرار کردن مدیران اجرایی با مخاطبین عام به شمار می رود.

اگرچه مدیران اکثر شرکت های معتبر، تیم مخصوصی برای مدیریت روابط اجتماعی در اختیار دارند، اما مقیاس نیروهای فعال برای مارک زاکربرگ بسیار فراتر از حد معمول است. در این میان، ارتباط بین ارتقاء وجهه عمومی مارک و رشد کمپانی نیز جالب است، و انتشار تصویر او زمان تعویض پوشک فرزندش با افزایش تعداد کاربران فیسبوک رابطه تنگاتنگی دارد.

«فرد کوک» مدیر مرکز روابط عمومی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که با جف بزوس و استیو جابز نیز کار کرده، می گوید:

فکر نمی کنم هیچ فرد دیگری از رهبران کسب و کار در انتشار همزمان محتوای خصوصی و کاری اش به اندازه مارک زاکربرگ آزادی عمل به خرج دهد.

البته از این منظر، فیسبوک با دیگر شرکت ها تفاوت دارد. «شریل سندبرگ» مدیر ارشد عملیاتی این شرکت از صفحه شخصی اش برای بحث در مورد بی عدالتی در محیط کار و مرگ ناگهانی همسرش استفاده کرد. کارمندان این شبکه اجتماعی می گویند در مجموعه فیسبوک این باور به وجود آمده که تصور مردم از کل شرکت، همراستا با وجهه عمومی زاکربرگ شکل می گیرد. در همین راستا، تیم قوی روابط عمومی فیسبوک طی چند ماه اخیر تلاش زیادی کرده اند تا مدیرعامل فیسبوک را به «مرد آهنی» تشبیه نمایند.

در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، زاکربرگ به همراه همسر، دختر، والدین و سگ اش در یک سری ویدیو ظاهر شدند که تلاش چند ساله مارک برای توسعه و ساخت دستیار هوشمند اختصاصی مشابه با اکوی آمازون را نشان می دادند. زاکربرگ این پروژه را با نام «جارویس» معرفی کرد، که دستیار هوشمند مرد آهنی در فیلم های کمپانی مارول است.

تیم تصویربرداری فیسبوک ویدیوهای مختلفی را از منظر خود زاکربرگ، «پریسیلا چن» همسر مارک، و همچنین از دید جارویس با صدای «مورگان فریمن» تهیه کردند. جالب است که در یکی از این ویدیوها، زاکربرگ از جارویس می خواهد قطعه ای زیبا از «نیکل بک» پخش کند، اما صدای مورگان فریمن را می شنویم که می گوید این گروه آهنگ زیبایی ندارد.

در مجموع می توان گفت که تلاش های این تیم بزرگ نتیجه بخش بوده. پست های زاکربرگ حداقل چند صد هزار بار اشتراک گذاری می شنوند، و ویدیوی جارویس نیز بیش از یک میلیون بار بازدید شده. «فرد کوک» می گوید پسر هجده ساله اش زاکربرگ را در فیسبوک فالو کرده و عقیده دارد او شبیه مردم عادی است:

اگر یک جوان هجده ساله به این نتیجه برسد که او [زاکربرگ] رفتاری صادقانه و عادی دارد، واقعاً باید به آنها تبریک گفت.

زاکربرگ توسعه دستیار هوشمندش یعنی جارویس را به عنوان چالش سال 2016 خود اعلام کرده بود، اما در سال جاری قصد دارد به تمامی 50 ایالت آمریکا سفر کرده و درک بهتری از وضعیت اجتماعی این مناطق به دست آورد. به عنوان مقایسه، می توان به هدف سال 2011 او اشاره کرد: «تنها زمانی گوشت می خورم که خودم آن حیوان را کشته باشم.»

مدیرعامل غول شبکه های اجتماعی همچنین زمان بیشتری را با دیپلمات ها سپری کرده و قصد دارد راهی بیابد تا 99 درصد دارایی های شخصی اش، یعنی در حدود 2 میلیارد دلار وجه نقد و اموال دیگر در کنار 52 میلیارد دلار سهام فیسبوک را برای اهداف انسان دوستانه و خیرخواهانه صرف نماید.

در کنار این موارد، بعید نیست که رویکرد اجتماعی زاکربرگ اهداف سیاسی نیز داشته باشد. او خودش در این باره چیزی نمی گوید، اما ترکیب کسب و کار جدی و جوک های خانوادگی در فضای آنلاین را می توان به برنامه ریزی درازمدت او برای حضور در پست های دولتی نیز نسبت داد، اقدامی که پیش از این توسط سیاستمداران دیگر نیز به کار گرفته شده بود.

در نهایت آنچه فعلاً می دانیم، این است که تیمی حرفه ای و بزرگ، مسئولیت فعالیت های اجتماعی، ارسال پست ها، مدیریت کامنت ها و حذف موارد نامطلوب را برای زاکربرگ انجام می دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی