ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مونتاژ اواز پاتریوت در ایران؛ تلاش مجدد روس ها برای حضور در بازار خودرو کشور

صنعت خودروسازی روسیه در سطح جهانی حال و روز خوشی ندارد و خودروهای روسی حتی نمی توانند رضایت مردمان ساکن در این کشور سردسیر را بدست آورند اما به دلیل روابط نزدیک ایران و روسیه ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

صنعت خودروسازی روسیه در سطح جهانی حال و روز خوشی ندارد و خودروهای روسی حتی نمی توانند رضایت مردمان ساکن در این کشور سردسیر را بدست آورند اما به دلیل روابط نزدیک ایران و روسیه طی چند سال اخیر هر از چند گاهی اخباری در رابطه با همکاری ایران و روسیه برای احداث خط تولید خودروهای روسی در کشورمان به گوش می رسد.

آخرین تلاش در این رابطه چندین سال قبل منجر به پیش فروش صوری تعدادی خودرو لادا گرانتا شد که در نهایت به جایی نرسید و بسیاری از خریداران همچنان پیگیر در پرونده قضایی شرکت "راهبر شار ویژن" هستند، اما ظاهرا روس ها که در دهه 70 میلادی نیز با خودروهای لادا و گاز در شمال کشورمان حضور داشتند، هنوز هم می خواهند تا خاطرات شیرین خود را تجدید کنند.

اینبار اما شرکتی تحت نام "توان خودرو جی" که پیشتر ادعای واردات غیر رسمی اُپل آلمان را داشت قرار است با همکاری UAZ (اواز) چند شاسی بلند و وانت از محصولات این شرکت را راهی بازار کند که البته با توجه به سابقه این شرکت در زمان عرضه اُپل نمی توان چندان به این امر خوشبین بود.

به خصوص که UAZ بیشتر در زمینه ساخت خودروهای نظامی فعالیت دارد و در طی فعالیت خود پس از دوران فروپاشی شوروی، تجربه چندانی در ساخت خودروهای جذاب برای عموم مردم نداشته است.

تاریخ تاسیس اواز به دهه 40 میلادی و دوران حکومت استالین باز می گردد و این خودروساز در طول بیش از 70 سال فعالیت خود کمتر تعداد انگشتان دست تنوع تولید داشته که عموما نیز به خودروهای آفرود با کاربرد نظامی و ارگانی مربوط می شود.

پیشینه ساخت پاتریوت نیز به سال 2005 یعنی 12 سال قبل باز می گردد و ناگفته پیداست که یک خودرو روسی مربوط به بیش از 10 سال قبل نمی تواند گزینه چندان جذابی در بازار پر رقابت و خودروهای کراس اوور و شاسی بلند ایران باشد که این روزها مملو از خودروهای چینی مُدرن و زیبا شده است.

از نظر فنی، پاتریوت با چند مدل پیشرانه بنزینی و دیزلی عرضه می شود که مدل بنزینی 2.7 لیتر با قدرت تنها 135 اسب بخار باید وزن بیش از 2 تنی پاتریوت را جا به جا کند، از این رو ناگفته پیداست که پاتریوت نمی توان خودرو سریعی باشد اما با توجه به سابقه اواز در ساخت خودروهای شاسی بلند و استفاده از شاسی مستقل، می توان حدس زد که قابلیت های خارج از جاده ای این خودرو بهتر از عملکردش در جاده خواهد بود.

جالب است بدانید که در وب سایت رسمی "توان خودرو جی" هنوز اثری از مشخصات و معرفی خودروهای آواز دیده نمی شود و ظاهرا خودروساز روسی به شکل مستقل بازار یابی و معرفی پاتریوت را بر عهده گرفته است.

با توجه به این وضعیت هنوز قیمت نهایی، امکانات و تجهیزات رفاهی، زمان تحویل و بسیاری مواردی دیگر در مورد اواز پاتریوت مجهول است و به نظر نمی رسد که عرضه این خودرو قدیمی روسی در کشورمان تا چند ماه آینده جدی شود.

در واقع خودروسازان و فعالین بازار خودرو کشور بهتر است به جای آزمایش تجربه تکراری و شکست خورده همکاری با شرکت های ضعیف روسی، به فکر انتقال تکنولوژی و مشارکت با خودروسازان پیشرفته غربی و حتی برخی از کمپانی های چینی و هندی باشند.

چرا که این خودروسازان در بلند مدت می توانند آینده ای روشن تری برای کشورمان ترسیم کنند، اما در نقطه مقابل مونتاژ و یا حتی تولید کامل یک خودرو دوازده ساله روسی عملا نفع خاصی برای ایران و ایرانی ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • rasooluaser
    rasooluaser | ۱۵ اسفند ۱۳۹۵

    موتور۲.۷روسی۱۳۵اسب موتور۱.۶سانگ یانگ تیوولی۱۲۸اسب???

  • مجتبی محبی
    مجتبی محبی | ۱۵ اسفند ۱۳۹۵

    هرکی بخره با تیر میزنمش

  • jalal
    jalal | ۱۵ اسفند ۱۳۹۵

    خدایا تا کی باید به این روسهای کثیف باج بدیم ؟

  • 7.62mm
    7.62mm | ۱۵ اسفند ۱۳۹۵

    دیدن ماشین چینی سودش زیاده مردم هم که میخرن گفتن بریم روسی هم بیاریم حقشونه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی