ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا رژیم غذایی جدید خود را در عمق آب های اقیانوس اطلس آزمایش می کند

یکی از اصلی ترین روش های ناسا برای تمرین فضانوردان پیش از پرتاب، بهره گیری از محیط ماموریت در شرایط سخت «NEEMO» است. حال در شبیه سازی جدید سازمان مذکور، آقای «دومینیک دی آگوستینو» دانشیار ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

یکی از اصلی ترین روش های ناسا برای تمرین فضانوردان پیش از پرتاب، بهره گیری از محیط ماموریت در شرایط سخت «NEEMO» است. حال در شبیه سازی جدید سازمان مذکور، آقای «دومینیک دی آگوستینو» دانشیار دانشگاه فلوریدای جنوبی، داوطلب شده برای آزمایش رژیم غذایی ویژه ای که جهت مقابله با آثار منفی سفرهای فضایی طراحی شده، ده روز را در محیط شبیه سازی شده آزمایشگاهی مذکور، در زیر دریا سپری کند.

ماموریت مورد بحث در فضای آزمایشگاهی «Aquaris» در عمق 19 متری آب های اقیانوس اطلس، با فاصله 5.6 کیلومتری از نزدیک ترین جزیره (کی لارگو) و در محدوده حفاظت شده دریایی کیز فلوریدا انجام خواهد شد.

از سال 2001 تا کنون 21 تیم فضانوردی مختلف، آزمایشات و تمرینات پیش از اعزام به فضای خود را در محیط بی وزنی زیر آب و در مرکز آکواریس انجام داده اند. شبیه سازی های مورد بحث گاهی تا دو هفته نیز به طول می انجامید و فضانوردان طی این مدت، تکنیک ها و فناوری های جدید را مورد بررسی و آزمایش قرار می دادند.

حالا پروفسور دی آگوستینو، که در حال مطالعه تاثیر شرایط محیطی سخت روی بدن انسان است نیز، به عنوان نخستین متخصص خارج از سازمان های فضایی آمریکا و اروپا 28 خرداد در ماموریت NEEMO 22 شرکت می کند و تاثیر رژیم غذایی جدید را روی بدن خود آزمایش خواهد کرد.

رژیم غذایی جدید، سوخت اصلی بدن را از گلوکز به چربی تغییر می دهد

رژیم غذایی مورد بحث شامل مکمل های «کِتونی» است که متابولیسم بدن انسان را وارد فاز «کِتوسیس» خواهند کرد؛ در چنین شرایطی با افزایش نسبت چربی به کربوهیدرات در رژیم غذایی، سوخت اصلی بدن از گلوکوز به چربی تغییر کرده و مقاومت DNA در مقابل شرایط سخت و استرس حاصل از کار در محیط زیر آب (و فضا) افزایش می یابد.

برای پایش نتایج آزمایش، سایر شرکت کنندگان از رژیم غذایی معمولی پیروی خواهند کرد و در نهایت ساختار جسمی، میکروارگانیزم های موجود در سیستم گوارشی، توانایی انجام وظایف نیازمند به تمرکز، کیفیت خواب، قدرت بینایی و سایر پارامترهای فیزیولوژیک آنها با آقای دی آگوستینو مقایسه خواهد شد.

دانشمندان امیدوارند مکمل ها و رژیم غذایی جدید، بتوانند فضانوردان را در مقابل خطرات عصبی حاصل از پرتوهای کیهانی، کمبود اکسیژن، و استرس ناشی از کار در فضای محدود و بسته فضاپیماها ایمن کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی