ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کشف ترکیبات نیمه هادی جدید؛ آیا قانون مور همچنان زنده می ماند؟

چندین دهه است که سیلیکون به عنوان ستون فقرات پردازنده ها و چیپ های کامپیوتری ایفای نقش می کند، اما فاصله زیادی با محدودیت های فیزیکی این عنصر نداریم. در واقع ساخت چیپ هایی با ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰

چندین دهه است که سیلیکون به عنوان ستون فقرات پردازنده ها و چیپ های کامپیوتری ایفای نقش می کند، اما فاصله زیادی با محدودیت های فیزیکی این عنصر نداریم. در واقع ساخت چیپ هایی با فناوری کوچک تر از 5 نانومتر مشکلات عدیده ای را به همراه خواهد داشت.

با این حال محققین دانشگاه استنفورد آمریکا به راهکار جدیدی دست یافته اند که می تواند قانون مور را همچنان برقرار نگه دارد. این دانشمندان مواد جدیدی را شناسایی کرده اند که بهتر از سیلیکون عمل می کنند.

دو نیمه هادی جدید، یعنی «دی سلنید هافنیوم» (HfSe2) و «دی سلنید زیرکونیوم» (ZrSe2) ساخت چیپ هایی بسیار باریک، یعنی تنها به ضخامت 3 اتم را ممکن ساخته و از نظر عایق بندی الکتریکی هم بسیار بهینه تر از سیلیکون عمل می کنند.

با استفاده از این مواد، می توان ترانزیستورهایی تا 10 برابر کوچک تر از بهترین نمونه های کنونی ساخت، و حتی چیپ های سیلیکونی 5 نانومتری در مقایسه با چیپ های ساخته شده از این ترکیبات هیچ حرفی برای گفتن نخواهند داشت.

البته در این روش باز هم به سیلیکون نیاز داریم، اما ترکیب این مواد جدید با سیلیکون می تواند پردازنده های بسیار پیشرفته تر، مصرف انرژی فوق العاده کمتر، و دیگر مزایای ناشی از کوچک تر شدن چیپ ها را به همراه داشته باشد.

همانند بسیاری از پیشرفت های صنایع نیمه هادی، بزرگ ترین چالش این دستاورد هم عرضه به بازار تجاری خواهد بود. محققین دانشگاه استنفورد باید ارتباط بین ترانزیستورها و مدارات را بهبود بخشیده و بتوانند تراشه ای در ابعاد کامل بسازند. به هر حال قانون مور برای همیشه برقرار نخواهد ماند، اما استفاده از مواد جدید می تواند این وضعیت را چند سالی به عقب بیندازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mr. Noom
    Mr. Noom | ۲۳ مرداد ۱۳۹۶

    دومیه فحش نیست؟! ??

  • .
    . | ۲۲ مرداد ۱۳۹۶

    سیاست عوض نمیشه اونوقت گوشی ها باریکتر میشن دوربینا عین میخ از گوشی میزنه بیرون و مابقی گوشی که در اثر پیشرفت کوچیک شده با باتری پرش میکنند تا منت بزارن گوشی ۸۰۰۰ هزار میلی امپری دادیم دستتون الان ده ساله تکنولوژی جدیدی بیرون ندادن یه سنسور تاچ اضافه کردن که اونم قبلا بود

مطالب پیشنهادی