ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا برخی شرکت ها پورت micro USB را از محصولات خود حذف نمی کنند؟

وقتی اپل تصمیم گرفت که همه پورت ها از جمله پورت تامین شارژ را از روی بدنه مک بوک جدیدش حذف نماید و تنها یک درگاه USB Type-C را روی آن نگه دارد، جنجالی در ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۸ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

وقتی اپل تصمیم گرفت که همه پورت ها از جمله پورت تامین شارژ را از روی بدنه مک بوک جدیدش حذف نماید و تنها یک درگاه USB Type-C را روی آن نگه دارد، جنجالی در فضای مجازی به پا شد و خبرگزاری های مختلف از نادرست بودن تصمیم این شرکت سخن به میان آوردند.

اپل اما معتقد بود که USB Type-C همان آینده است. البته اغلب شرکت ها نیز با آن موافق بودند اما باور داشتند که هنوز برای عملیاتی کردن این ایده کمی زود است.

حالا بر بسیاری روشن گشته که تصمیم «بد» و «جنون آمیز» کمپانی کالیفرنیایی تا حدود زیادی درست بوده و USB Type-C همان آینده است. در واقع آینده ای که تیم کوک و مهندسان اپل پیش بینی کرده بودند روز به روز بیشتر به زمان حال نزدیک می شود.

در چند ماه گذشته شاهد استفاده از این درگاه روی محصولات مختلفی بوده ایم که از گلکسی اس ۸ سامسونگ تا نینتندو سوییچ را شامل می گردد و هرچه می گذرد بی فایده بودن پورت مایکرو یو اس بی بیشتر از هر زمان دیگری بر ما روشن می گردد.

امروز روشن است که در یک نقطه عطف تازه قرار داریم و حالا می توانیم بگوییم که دوران پورت های مایکرو یو اس بی دیگر به سر آمده است. علت هم در واقع به برتری بدون قید و شرط USB Type-C، سرعت بالای انتقال داده آن، امکان شارژ سریع تر، سازگارپذیری گسترده و طراحی متقارن و راحت آن برای استفاده باز می گردد.

با در نظر داشتن آنچه گفته شد این سوال مطرح می گردد که چرا با وجود تمامی این مزایا هنوز هم برخی شرکت ها در برابر این تغییر مقاوت می کنند و ما را به استفاده از روش های قدیمی برای شارژ و انتقال دیتا توسط دستگاه هایمان تشویق می نمایند؟ این سوال خصوصا زمانی در ذهنمان پررنگ تر می شود که در نظر داشته باشیم یک موبایل جدید دست کم برای مدت دو سال از سوی کاربران مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادامه این مطلب قصد داریم سه دلیل عمده برای مقاومت شرکت ها در برابر این تغییر را با یکدیگر برشماریم:

دلیل اول: آشنایی

آن دسته از کاربرانی که متوجه برترین های USB Type-C نسبت به مایکرو یو اس بی شده اند و باور دارند که باید هرچه سریع تر این تکنولوژی در دستگاه های مختلف فراگیر شود غالبا از علاقمندان به تکنولوژی هستند که زودتر از دیگران به استفاده از جدیدترین فناوری ها روی می آورند و عموم کاربران در برهه کنونی دستگاه های مجهز به این درگاه را در اختیار ندارند و اطلاعات شان در رابطه با آن کافی و ناچیز است.

از طرفی، اغلب مردم موبایل های خود را هر سال به روز رسانی نمی کنند و وقتی هم تصمیم به این کار می گیرند هرآنچه دارند را صرف خرید جدیدترین محصولات نمی کنند. در مقابل اما آنها پول خود را صرف خرید کالاهای دیگری نظیر لباس می کنند.

بنابراین خوره های تکنولوژی باور دارند که USB Type-C بسیار فراگیر شده حال آنکه در واقعیت اغلب مردم اطلاع چندانی در رابطه با آن ندارند. آنها در عوض ترجیح می دهند از پورتی استفاده کنند که با آن آشناتر هستند و شارژرهایشان نیز آن را پشتیبانی می کنند. بنابراین وقتی که شرکت های تولید کننده موبایلی میان رده می سازند ترجیح شان این است که پورت یاد شده را برای دستگاه در نظر بگیرند.

دلیل دوم: سازگاری

دلیل دیگری که هم اکنون برخی شرکت های سازنده از کاربرد این درگاه روی محصولات شان خودداری می کنند آن است که تصور می کنند دنیا هنوز آمادگی لازم را برای این منظور ندارد. نکته مهم  اینکه بخش کثیری از لوازم جانبی و گجت هایی که شما به کامپیوتر خانگی تان متصل می کنید احتمالا از USB استاندارد پشتیبانی می کنند و اگر قرار باشد از USB Type-C  پشتیبانی نمایند احتمالا مجبور می شوید با آداپتور آنها را به کامپیوتر خود متصل نمایید که این مساله اندکی دردسرآفرین خواهد شد.

همین مساله کافیست که بسیاری ترجیح دهند دستگاه های مورد استفاده شان از تکنولوژی های قدیمی تر پشتیبانی کنند. از آن طرح شرکت هایی هم که اقدام به حذف این پورت ها از محصولات خود کرده اند آداپتوری را درون بسته بندی شان قرار میدهند تا این گروه از کاربران را راضی نگه دارند. سرفس ۴ مایکروسافت همانطور که می دانید فاقد USB Type-C بود زیرا آنها از کاربران خود سوال کردند و متوجه شدند که خواهان حذف این درگاه هستند.

دلیل سوم: طرح ها و برنامه هایی که نمی دانیم

به غیر از آنچه گفتیم، تولید کنندگان هم دلایل خود را دارند. برای مثال سامسونگ به این خاطر گلکسی اس ۷ را همراه با این پورت عرضه نکرد که هدست پیشتر معرفی شده اش یعنی Gear VR فاقد  USB Type-C بود و در آن صورت سازگاری لازم میان آن ها فراهم نمی شد.

نکته دیگر آنکه شرکت ها یکشبه روی مشخصات و امکانات موبایل ها تصمیم گیری نمی کنند و عموما آن خصوصیات بخشی از یک برنامه بلند مدت تر هستند و تصمیم گیری ها از قبل گرفته شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • moein
    moein | ۱۰ شهریور ۱۳۹۶

    یه مقاله از خانم موسوی ندیدیم اسمی از اپل نیاره مگه اینکه در مورد سبزیجات باشه
    اپل تکنولوژی سه سال پیش رو روی گوشی 2017 نندازه ما راضی هستیم..دیگه نیازی به پیشرو بودنش در جایگزینی تکنولوژی قدیمی با جدید نیست

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۹ شهریور ۱۳۹۶

    اگر مایکروسافت از کاربران خود سوال کرده و به این نتیجه رسیده که یو اس بی تایپ سی نمیخوان، پس یا پرسشنامه‌ای که طراحی کرده اشتباه بوده و یا کاربرایی که جواب دادن آدمای بروزی نبودن...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی