ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هوش مصنوعی AlphaGo گوگل دیگر نیازی به کمک انسانی ندارد

هوش مصنوعی AlphaGo گوگل از همین حالا انسان ها را در بازی تخته ای Go شکست داده است و ظاهراً دیگر نیازی به کمک انسانی ندارد. DeepMind، شرکت زیرمجموعه آلفابت اخیراً از AlphaGo Zero رونمایی ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۸ مهر ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

هوش مصنوعی AlphaGo گوگل از همین حالا انسان ها را در بازی تخته ای Go شکست داده است و ظاهراً دیگر نیازی به کمک انسانی ندارد. DeepMind، شرکت زیرمجموعه آلفابت اخیراً از AlphaGo Zero رونمایی کرده که ورژن جدید این نرم افزار هوش مصنوعی به شمار آمده و از تمام نسخه های قبلی قدرتمندتر است.

Zero یک تفاوت مهم با نسخه های قبلی دارد. در حالی که آلفاگو قدیمی بعد از صدها مسابقه آماتور و حرفه ای در بازی گو مهارت یافت، Zero دیگر نیازی به کمک انسانی نداشته و مثل کودکی ساکت در کلاس درس، همه چیز را به تنهایی و با تجربه گو با خودش یاد می گیرد.

اگرچه این رویکرد بسیار غم انگیز به نظر می رسد، اما از همین حالا نتایج مهمی در پی داشته است. زیرو توانست ورژن قبلی آلفاگو را (که خود قهرمان این بازی را شکست داده بود) بعد از پشت سر گذاشتن 100 بازی شکست دهد و این پیروزی، تنها با سه روز تمرین به دست آمد. بعد از 40 روز تمرین داخلی، زیرو ورژن Master آلفاگو را با نتیجه 89 به 11 شکست داد و به همین خاطر، احتمالاً قدرتمندترین بازیکن بازی گو در تاریخ به حساب می آید.

به نظر می رسد که DeepMind حالا به حل یکی از بزرگترین نقاط ضعف هوش مصنوعی نزدیک تر شده است؛ اتکا به حجم وسیعی از داده ها که توسط انسان ها و برای تربیت هوش مصنوعی تدارک دیده می شوند. البته هنوز باید دید که این رویکرد، خارج از چارچوب بازی استراتژیک گو نیز عمل می کند یا خیر. اما دیپ مایند عقیده دارد اگر این تکنیک برای مشکلات ساختاری دیگری مانند کاهش مصرف انرژی یا جستجو برای مواد تازه و انقلابی مورد استفاده قرار گیرد، احتمالاً به نتایج موفقیت آمیزی منجر خواهد شد که جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • nexaen
    nexaen | ۲۸ مهر ۱۳۹۶

    در ضمن من فقط نظر خودم رو گفتم - نظر من و مخالفت های افراد دیگه تاثیری در جهت پیشرفت علم نداره- هوش مصنوعی در همه ی امور انسانی به کار برده میشه در آینده (به نظر من) و معیاری جهت محک زدن ایدیولوژِی انسان ها هم خواهد بود. هوش مصنوعی خیلی سریعتر و با دلیل بیشتر میتونه یه موضوع رو تایید یا رد کنه. چون محدودیت های انسانی رو نداره. موضوعات مذهبی هم بخشی از ایدیولوژی های انسانی هست.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی