ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نوآوری تازه هیوندای؛ طراحی ایربگ سقفی برای خودروهای مجهز به سانروف

در ادامه تلاش بی وقفه خودروسازان برای هرچه ایمن کردن و افزایش سطح امنیت خودروها، به تازگی ایده ای مطرح شده است که تعداد کیسه های هوای درون خودرو را افزایش می دهد. مکان جدیدی ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۶ آبان ۱۳۹۶ | ۱۷:۱۵

در ادامه تلاش بی وقفه خودروسازان برای هرچه ایمن کردن و افزایش سطح امنیت خودروها، به تازگی ایده ای مطرح شده است که تعداد کیسه های هوای درون خودرو را افزایش می دهد. مکان جدیدی که مجهز به سیستم ایمنی ایربگ می شود سقف اتومبیل هاست.

هیوندای موبیس که یک شرکت کره ای فعال در زمینه تولید و عرضه انواع خدمات، قطعات و تجهیزات خودرو برای کمپانی های کیا و هیوندای است به تازگی نوع خاصی از کیسه های هوایی را معرفی کرده است.

همانطور که از نام این تامین کننده قطعات مشخص است، هیوندای موبیس وابسته به کمپانی هیوندای بوده و به عنوان ششمین تامین کننده بزرگ قطعات دنیا به فعالیت مشغول است.

بنا به گفته های این شرکت، ایده مربوط به این کیسه های هوا پیش از این مطرح نشده و هیوندای موبیس اولین کمپانی است که ایربگ های مربوط به سانروف های بزرگ سایز را پیاده سازی و معرفی می کند.

هدف از طراحی این سیستم ایمنی، جلوگیری از خروج و پرتاب شدن مسافر از سانروف خودرو در هنگام تصادفاتی است که منجر به غلتیدن و چرخیدن اتومبیل می شود.

این کیسه های بسیار شبیه به پرده های جانبی هستند که در حال حاضر در بسیاری از خودروها استفاده شده و سقف شیشه ای سانروف را می پوشاند.

در هنگام تصادف این سیستم ایمنی در کمتر از ۰.۸ ثانیه فعال شده و از سرنشینان از طریق محافظت و کاور کردن سانروف محافظت می کند.

البته هیوندای موبیس در هنگامی معرفی این سیستم ایمنی یادآوری کرد که توسعه این کیسه هوا، چالش های فنی مختلف و نسبتا بزرگتری را نسبت به طراحی و توسعه سایر ایربگ هایی که در مکان های دیگر خودرو نصب می شوند با خود به همراه دارد.

باید دقت کرد که کارایی این کیسه ها در صورتی تضمین می شود که در هنگام باز یا بسته بودن سانروف کار کرده و پنجره آن را به ایمن ترین و مطمئن ترین روش ممکن پر کند.

این کمپانی مدعی است که برای معرفی این تکنولوژی ایمنی ۱۱ پتنت (سند ثبت اختراع که حق امتیاز انحصاری است که در قبال اختراع یا ایده ثبت شده به مخترع یا نماینده قانونی او اعطا می‌شود) را به ثبت رسانده است.

شاسی بلند های لوکس تنها دسته ای از خودروها هستند که این کیسه های هوا توانایی نصب و استفاده در آن ها را دارند. اما با این وجود هیوندای موبیس سعی دارد که توجه عموم موسسات بزرگ و مطرح مرتبط با ایمنی جاده ها را جلب کرده و مسئولان رده بالا صنعت خودروسازی را در ایالات متحده به سمت ایده خود جذب کند.

در واقع ایده طراحی این سیستم ایمنی از گزارشاتی گرفته شد که آسیب های وارده به سرنشینان خودروهای مجهز به سانروف پانوراما را بیان می کند.

طبق این گزارشات از سال ۱۹۹۵، ۸۵۹ سانروف پانوراما خود به خود و به صورت ناگهانی شکسته و به سرنشینان خودروها آسیب وارد کرده اند. البته باید در نظر داشت که هدف هیوندای موبیس از طراحی و توسعه این ایربگ ها مقابله با این مسئله نیست.

برای مقابله با این مسئله انتظار می رود که شرکت های فعال در صنعت خودروسازی تلاش کنند تا تکنولوژی های سانروف پانوراما را توسعه داده و هرچه بیش از پیش مطمئن تر کنند. این موضوع به خصوص با توجه به افزایش نصب سانروف های بزرگ شیشه در خودرو اهمیت بیشتری پیدا می کند.
مدیران هیوندای موبیس می گویند که انتظار این شرکت افزایش دو برابری استفاده از سائروف های شیشه ای در خودروها و متقابلا سفارش هرچه بیشتر این سیستم ایمنی است.

در حال حاضر در حدود ۱۱ درصد از شاسی بلندها از سانروف شیشه ای برخوردار اند، اگر تخمین این کمپانی درست باشد استفاده ۲۲ درصد از شاسی بلند ها از سانروف های شیشه یک بازار فروش بزرگ را در اختیار سازنده این ایربگ ها قرار می دهد.

پیش از این نیز بعضی از خودروسازان اقدام به استفاده و نصب کیسه های هوا در قسمت های غیر معمول خودروها کرده و سانروف اولین مکان غیر متعارفی نیست که ایربگ ها در آن قرار می گیرند.

به عنوان نمونه پورشه پتنتی با نام A-pillar-mounted دارد که مربوط به نصب کیسه هوا در ستون A خودروهای کانورتیبل است. فورد نیز این تکنولوژی های ایمنی را به صورت خاص برای خودروهای خودمختار در نظر گرفته و قصد دارد که کیسه های هوا را در وسایل و تجهیزات رفاهی درون این خودروها قرار دهد.

در واقع فورد سینی های نگه دارنده های میزی که عموما به پشت صندلی های جلویی یا فرمان خودروها نصب شده و لپتاپ و خوراکی های سرنشینان وسایل نقلیه را نگه می دارند را هم به ایربگ مجهز خواهد کرد.

مرسدس حتی پا را فراتر گذاشته و ایده ای را مطرح کرده است که ایربگ در فضای بیرونی بدنه خودرو و در جهت محافظت از عابران پیاده نصب خواهد شد.

مطالب پیشنهادی